Svenska
Gamereactor
recensioner
Tourist Trap

Tourist Trap

Niclas har tagit sig till den soliga lilla sydamerikanska staden Santa Ballena för att nästla upp en konspiration...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Tourist Trap tar sin början i vad som antingen är en psykedelisk upplevelse eller en bisarr dröm, det visar sig snabbt vara det senare alternativet. I drömmen pratar vår protagonist Lucas med en döende val som är rätt illa tilltygad med inälvor och allt hängandes utanför kroppen som ger honom ganska illavarslande nyheter.

HQ

Den allra första känslan jag får är att det skulle nästan kunna vara ett avsnitt av Black Mirror. Vår huvudperson Lucas bor med sin mor och far i den fiktiva sydamerikanska staden Santa Ballena i ett hus som betalas av företaget Pharos som äger allting och som Lucas också jobbar för. Kruxet med det är att de bor i så kallade öppna hus, vilket gör att turister hela tiden kan knalla in, sätta sig och kolla på vad dem gör, lite som en sitcom-publik. Inget konstigt med det tycker ju invånarna trots att de praktiskt taget är djur på zoo, de verkar ju heller inte veta om någon annan verklighet. Turisterna vill ju förstås bli underhållna och dessa har rest från hela världen och förutom att de sitter som publik i Lucas hus så är de också lite här och var utomhus, dedikerade guider finns rentav och man får intrycket av att de tror att Lucas och alla andra i de öppna husen är väldigt ointelligenta varelser.

Tourist Trap
Lucas vaknar upp efter en mycket bisarr dröm och hans liv är på väg att förändras.

Men så när Lucas till slut är på väg till sitt jobb så träffar han en förrymd apa som avslöjar att allt inte riktigt är vad det verkar. Allt är en del av en konspiration och det är nu upp till Lucas att hitta "Frank the Tourist" som apan kallar honom som ska vara ondskan själv mer eller mindre. Lucas är dock kanske lite väl naiv och inser inte riktigt allvaret i situationen utan är mest bekymrad över att bli sen till sitt jobb. Men man får ändå ge honom att han åtminstone inledningsvis är väldigt plikttrogen. Sakta men säkert så börjar han dock inse att apan kanske hade rätt i att Pharos inte är ett så värst trevligt företag ändå och att det pågår en hel del som han blundat för eller helt enkelt bara oavsiktligt missat i sin dimmiga bekymmerslösa vardagslunk.

Tourist TrapTourist TrapTourist Trap
Pharos äger allting och Lucas och hans familj samt invånarna i Santa Ballena är i grund och botten turistattraktioner.
Detta är en annons:

Upplägget är klassiskt, det är sidskrollande styrning och sedan peka och klicka som gäller, man interagerar då antingen med objekt eller så pratar man med folk man möter längs vägen. Ofta behöver man hjälpa någon med något för att komma vidare eller så begärs något utav en och då får man ibland rentav tänka till lite. Det händer ett par gånger att jag fastnat en stund för att jag missat någon detalj men oftast finns det ledtrådar i dialogvalen, så det gäller att läsa innantill många gånger. Själva utförandet är dock verkligen inte helt problemfritt. Man måste stå på exakt rätt plats för att kunna interagera med något eller någon och det är verkligen millimeterprecision som gäller här, vilket blir frustrerande väldigt snabbt. Är ett par av punkterna dessutom väldigt nära varandra så blir det än mer frustrerande. Ett felklick och så hamnar man kanske i fel område eller så triggar man en konversation man redan haft och tvingas man höra exakt samma dialog som man redan hört.

Visuellt så är det ändå hyfsat snyggt, varken mer eller mindre. Karaktärerna ser ut som seriefigurer och som gammal serietidnings-fantast så gillar jag det utseendet. Det påminner lite om den stil jag själv hade när jag hade siktet inställt på att bli serietecknare och mest satt och ritade hela dagarna. Ganska simpel karaktärsdesign men ändå väldigt charmig tycker jag.

Tourist Trap
Det krävs en talande apa för att Lucas ska vakna upp ur sin vardagslunk.

Det finns gott om dialog och dialogval på den korta speltid vi bjuds på och här finner vi ett av spelets absolut starkaste men samtidigt svagaste kort. Där dialogen i textform ofta är underhållande och rappt skriven med intelligent, svart humor så är den inlästa inte det. "Blah, blah, blah" är allt som sägs och de första fem minutrarna fnissade jag ändå lite grann åt det men sen blev det så irriterande att jag stängde av det helt och hållet. Ska jag ge något som helst plus till den biten så görs åtminstone alla "bla bla" med inlevelse, vilket faktiskt inte förekommer i alla gånger, inte ens i spel där det är faktiska ord med i bilden som ska levereras med känsla. Ibland blir det också aningen förvirrande då min tvååriga son pratar ungefär likadant så stundtals blev det rentav svårt att avgöra vad som kom från vad. Till de flestas försvar så har dem avsevärt mörkare röster än min sons ljusa stämma dock. Men, det måste ha vart väldigt enkla pengar för röstskådisarna, den saken är klar, samtidigt fanns mest troligt inte någon särskilt budget att tala om heller.

Detta är en annons:
Tourist Trap
Vad som pågår? Stadens borgmästare har kört rattfull med en biskop bak på sin Pick-up, inga konstigheter.

Det jag gillar allra mest under min genomspelning är att det känns på många vis originellt. Visst finns det gott om historier om konspirationer där stora företag kontroller allt och alla och så vidare överlag, men här känns det ändå ganska fräscht. Mycket förstås tack vare den konstant skruvade humorn och de oväntat många och rappa dialogval som finns. Humorn är konstant påtaglig och genomsyrar Tourist Trap från allra första början ända in i slutet och det är i stort sett alltid ett plus i min bok, särskilt när den är så pass skruvad som den är här.

Förutom lite klumpig spelkontroll och enerverande tal så hade jag ändå ganska roligt med Tourist Trap. Det tog dock inte mycket mer än två timmar och det kan jag känna är lite i minsta laget, hade speltiden varit det dubbla hade man kunnat gå lite mer på djupet med den i grunden väldigt underhållande historien. Å andra sidan så hade två timmar till med spelkontrollen kanske fått mig att stänga av innan målgången. Men som min gamle far brukar säga så var det en ganska lättsam bagatell. Har man två timmar att slå ihjäl så är det ganska lagom underhållning och jag känner inte direkt att det är två timmar av mitt liv som jag slösat bort och ibland räcker det så.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Skruvad humor, mycket och roliga dialogval, underhållande historia
-
Spelkontrollen är lite problematisk, lite väl kort
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

1
Tourist TrapScore

Tourist Trap

RECENSION. Skrivet av Niclas Wallin

Niclas har tagit sig till den soliga lilla sydamerikanska staden Santa Ballena för att nästla upp en konspiration...



Loading next content