Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Tourist Trophy: The Real Riding Simulator

Tourist Trophy: The Real Riding Simulator

Fullt ös medvetslös när Polyphony Digital tar steget från fyra hjul till två?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Det här med motorcyklar och TV-spel har alltid varit en bra kombination. Klassiska Hang-On, Excite Bike, Road Rash, Motorcross Madness pch Moto GP-spelen är alla utsökta exempel. Kort och gott - motorcyklar är bra grejor.

HQ

Så Polyphony Digital tänkte "varför inte vidareutveckla vårt redan succéartade Gran Turismo-koncept genom att slänga in runt 80 autentiska motorcyklar, samma stilfulla grafik som i Gran Turismo 4 och döpa det till Tourist Trophy: The Real Riding Simulator?". Sagt och gjort. Tourist Trophy ger vid första anblick att vara ett Gran Turismo på två hjul, men sanningen ligger en bra bit där ifrån. Okej, karriärsläget är på snudd identiskt, där man startar med en liten summa pengar som man ska förvalta på bästa möjliga vis. För att få delta i olika tävlingar krävs det körkort, som man får genom att utföra ibland löjligt svåra uppgifter. Allt eftersom börjar pengarna ramla in, man uppgraderar sin käraste ögonsten, köper helt nya hojar och så rullar karusellen på.

Grafiskt är spelet också väldigt påminnande om Gran Turismo 4. Spelet använder en modifierad version av den grafikmotor som ritade upp Gran Turismo 4, vilket även syns på resultatet. Dock känns det inte lika fräscht längre med konturlösa grästexturer, halvklen kollisionprogrammering för modellerna och detaljfattiga omgivningar, men i överlag ser spelet helt strålande ut. En motorcykel innehåller lika många polygoner som en bil gör i Gran Turismo 4, vilket även syns när den glider fram i 250km/h längs silkeslen asfalt.

Så vart skiljer sig spelet från sin storebror egentligen? Om det ser ut och är upplagt som världens mest framgångsrika bilspel, varför är det inte bara ett hafsarbete? Svaret ligger i körkänslan. Det spelade ingen roll vilken bil man än körde i Gran Turismo 4, det kändes alltid som att det var banan som svängde, och inte bilen i sig. Som att bilarna inte hade någon tyngd, men samtidigt understyrde och överstyrde i varje hårnålskurva som kunde tänkas. Det var helt enkelt en riktig dålig körkänsla i det. Kontrollen i Tourist Trophy är dock mycket mer följsam. Du svänger genom att dra i den vänstra analogspaken, och gasar/bromsar genom den högra. Samma system som används i MotoGP-spelen till Xbox. Dessutom finns det möjlighet till att låsa hjulen individuellt, vilket innebär att de som verkligen sätter sig i spelet kan förbättra sina varvtider avsevärt.

Men bara för att kontrollen i sig är enkel, betyder inte det att man bemästrar spelet på tio minuter. Tourist Trophy handlar istället om träning, träning och åter träning. Det kommer krävas många krascher och avkörningar innan du får bukt på körningen, men när den väl sitter känns allt annat meningslöst. Att det dessutom bland annat Yamaha, Kawasaki, Honda och Suzuki kommer bidra med sina absoluta toppmodeller gör inte saken sämre.

Detta är en annons:

En till sak som är annorlunda är möjligheten att ändra sitt fordon. Gran Turismo har alltid varit känt för möjligheten att kunna pilla och mixtra efter tycke och smak. Det har alltid varit spelaren som satt begränsningarna, och inte spelet i sig. I Tourist Trophy har man valt att gå lite åt ett annat håll, och har nu begränsat spelaren till ungefär tre alternativ för att påverka körningen. Om detta är positivist eller inte är lite för tidigt att säga, men det ska bli helt klart intressant att undersöka. Man kan dock fortfarande trimma sina fordon till max genom att köpa nya delar.

Jag gillade varken Gran Turismo 3 eller 4. Det var två spel som verkligen fick mig att sluta se upp till Polyphony Digital som spelutvecklare. "The Real Driving Simulator" är ett tillägg i varje Gran Turismo-titel. Något som egentligen är ren lögn då körkänslan i Gran Turismo inte kommer i närheten av vad verkligheten har att erbjuda. Så när man adderar "The Real Riding Simulator" till Tourist Trophy tänds både en och två varningslampor. Men när det gäller motorcyklar i TV-spel känns det inte som att nivån på realismen spelar någon större roll, så länge det är roligt. Och Toursist Trophy är roligt, trots flertalet tekniska brister. Om det är nog för att det ska hålla i längden är dock frågan som man får ställa sig när det färdiga spelet anländer någon gång under nästa år.

Tourist Trophy: The Real Riding Simulator
Tourist Trophy: The Real Riding Simulator
Detta är en annons:
Tourist Trophy: The Real Riding Simulator
Tourist Trophy: The Real Riding Simulator
Tourist Trophy: The Real Riding Simulator
Tourist Trophy: The Real Riding Simulator

Relaterade texter

Tourist Trophy

Tourist Trophy

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Jesper Karlsson

Polyphony har tagit tillfälligt ledigt från sina bilar och ger sig nu i kast med att simulera motorcykelracing, bekant koncept med vissa finjustering är det som bjuds i Tourist Trophy



Loading next content