Turtle Beach är nog inte dem första man förknippar med gaming-möss, utan när det kommer till dessa interaktionsartefakter är det snarare Razer som dyker upp i huvudet. Turtle Beach sysslar med headset. Razer med möss. Men Turtle Beach har några att stoltsera med, framför allt deras flaggskepp Grip Arena. Under min tid med den har jag imponerats av dess utformning och vad den kan göra samtidigt som jag å andra sidan stört mig, på dess utformning och vad den inte kan göra.
Om man börjar med priset. I Sverige får du räkna med att betala allt från 7-800 kronor vilket placerar den någonstans i mellanlandet. Ingen Clas Ohlsson-variant men samtidigt inte lika dyr som exempelvis Razer Mamba 1600. Spontant får du vad du betalar för i min mening. Den har allt som en gamingmus brukar ha - ergonomisk form, bra byggkvalité, programmeringsbara knappar, tillhörande mjukvara (som dessutom är lätt att använda) och coola ljuseffekter. Vad mer kan man begära?
Det viktigaste när det kommer till tangentbord och möss är ergonomin. Ligger den inte bra i handen spelar det ingen roll vilka tekniska specifikationer utvecklaren har stoppat in eller hur snygg den är, du kommer garanterat söka dig vidare till något mer bekvämt. Lyckligtvis är detta ingenting som drabbar Grip Arena alls. Den är lagom stor och ligger bra i handen. Musknapparna är stora nog, hjulet ordentligt och greppet man får om det älskar jag (tänk er mönsterdjup på ett bildäck). Tummen vilar på raden av de programmeringsbara knapparna medan ringfingret och lillfingret får stöd av en snygg utbuktning (som också passar på att ha namnet "Arena" ingraverat för extra reklam). Beroende på handstorlek kan denna lösning fungera felfritt eller vara lite irriterande.
Då musen inte har någon platta som håller ringfingret separerat från mattan (i stil med Mad Catz R.A.T-serie) så kommer du beroende på labbstorlek sakta med säkert fila ner antingen mattan eller undersidan av fingret. Jag hade helst sett något som separerade eller en högre markfrigång. Eller så är det bara att trycka fingret mot utsidan av utbuktningen då den har samma typ av yta som hjulet. När vi väl pratar fingrar som dunsar i mattan kan vi också prata lite om de programmeringsbara knapparna som är tolv till antalet. Vilket helt klart är en imponerande siffra bara i sig själv men också lite halvt roligt placerade med tanke på storleken. Den understa raden knappar är lite svåra att komma åt, återigen beroende på storlek, vilket "låser" hela fyra knappar.
För att programmera dessa knappar behövs dock en mjukvara, vilken du enkelt laddar ner från utvecklarens hemsida och när du kommit igång med är väldigt enkel att använda. Det finns fyra profiler som du kan leka med vilket medför att du kan skräddarsy olika inställningar för olika situationer. Användargränssnittet är extremt enkelt att förstå sig på och med en bild av musen bredvid inställningarna ser du var de olika knapparna sitter, samt får direkt feedback när du drar muspekaren över de olika alternativen (du ser du via bilden vilken del av musen som du förtillfället justerar). Klicka på exempelvis "Left click" så får du ned en rullgardinsmeny med olika kategorier och kan välja allt från höger/vänsterklick, justeringen av muspekarens hastighet till att starta ett specifikt program. Samma inställningar går att applicera på alla knappar så det blir upp till dig hur du vill att allt ska fungera.
Rent prestandamässigt lämnar den inte mycket att önska, bortsett från en funktion. Möjligheten att temporärt sänka muspekarens hastighet så att du i exempelvis Sniper Elite 3 eller något annat spel som kräver högprecision, kan finlira siktet så att det sitter precis rätt. Detta utan att behöva sänka den och sedan höja igen. En knapp strax ovanför knappsatsen för just den här funktionen hade varit önskvärt. Om du å andra sidan är haj på makrokonstruktion kan du säkert snickra ihop ett just för detta ändamål, då musen också stödjer makrohantering. Vad gäller just pekarhastigheten så kan musen prestera upp till 8200 dpi.
Detta justeras också via mjukvaran som även hanterar det som skiljer en gamingmus från den gemene 90-tals varianten - ljuseffekterna. De tolv knapparna på sidan har såklart nummer och dessa lyser passande rött. Likaså gör hjulets sidor och sist men inte minst Turtle Beach-loggan mitt på. Det finns tre lägen för dessa. "Breathing" - ljuset pulserar. "Steady" - ljuset lyser statiskt och "Battle" - ljuset tänds så fort du gör något (såsom klickar).
Sist men inte minst går det även utmärkt att stänga av ljuset helt om du antingen är miljömedveten till tusen eller helt enkelt inte gillar en mus med lite för högt självförtroende för sitt eget bästa. Nackdelen här är egentligen bara en kosmetisk sådan. Det finns ingen möjlighet att ändra vilken färg ljuset har (rött är det som gäller) vilket för den stilmedvetne kanske sabbar ens riggs enhetliga look. Jag personligen har ett chassi som lyser blått, ett Razer Black Widow Ultimate som lyser blått, och den här, som lyser rött. Inget jag stör mig på men det hade varit trevligt med lite valfrihet.
Bortsett från det faktum att musen i nuläget bara finns att få tag på som "högerhänt" modell (vi hade gärna sett en vänsterhänt modell också) så ska i slutändan dock sägas att det du får för priset du betalar är en väldigt bra mus. Trots sina skavanker är det en solklar köprekommendation om du är ute efter en potent rackare, men inte är beredd att hosta upp en mindre förmögenhet. Därför är jag inte skygg att dela ut en åtta.