LIVE
HQ
logo hd live | Phantom Fury
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      Gamereactor
      hårdvarurecensioner

      Turtle Beach Velocity One Race

      Hörlursjätten Turtle Beach har precis släppt lös sin första direct drive-ratt inklusive pedaler och extern button box och Hegevall är inte alls särskilt imponerad...

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

      * Obligatoriskt att fylla i

      Jag minns (såklart, det var inte så himla länge sen, trots allt) när det inte fanns några direct drive-rattar på marknaden minus möjligen Leo Bodnars extremdyra industripjäs som aldrig såldes utanför USA. Alla körde med kedje/rem-drivna rattbaser och drömmen om en direct drive hemma på skrivbordet var ständigt återkommande. Sen small det bara till för cirka fyra år sen. Fanatec dunkade ut DD1 och DD2, Simucube körde ut Pro, Sport och Ultimate och resten är som vi alla vet - historia. Idag går det att köpa direct drive-rattar från en hel radda olika tillverkare och det är inga som helst problem att hitta en riktigt bra bas innehållande en väldigt kvalitativ motor för cirka 5000 kronor.

      HQ

      Utveckling... Är underbart.

      Det är dock inte utan att det slinker igenom och dyker upp en del skräp, också. Såklart. För min egen del var jag aldrig imponerad av Moza Racing R16 (gen 1) som jag tyckte erbjöd kass formfaktor, bristfällig force feedback, brutala oscilleringsproblem och riktigt kass mjukvara. Inte heller Thrustmaster T818 imponerade på mig då jag ansåg den vara svårmonterat ful med kass snabbkoppling, medioker FFB och helt enkelt rätt överflödig med tanke på den stentuffa konkurrensen. Hörlursjätten Turtle Beach är nu nästa företag att kasta sig huvudstupa in i direct drive-sfären och likt Thrustmasters försök samt Moza R16 är detta ingenting som du behöver bemöda dig med att kika närmare på, eller införskaffa. Istället bör du hålla dig så långt borta från Velocity One Race som du bara kan.

      Turtle Beach Velocity One Race SystemTurtle Beach Velocity One Race System
      FFB-känslan som denna ratt erbjuder är sämst i klassen. Med marginal.

      Turtle Beach Velocity One Race är en DD-bas med en motor som enligt tillverkarens egna specifikationer pressar ur sig 7,2 newtonmeter i max-vridmoment och den är kompatibel med Xbox One, Xbox Series X/S samt PC/Windows. Det medföljer en kringla med magnetiska växlingspaddlar, load cell-baserade pedaler samt en inbyggd "Race Management"-display på 6,8" samt en tillhörande liten mini-button box som monteras på sidan för att kunna styra funktioner som exempelvis bromsbalans samt traction control.

      Detta är en annons:

      Och visst, allt det där låter kanon. På pappret är Turtle Beach Velocity One Race fin som snus men när den väl slagits igång och ställts in, då börjar problemen att hopa sig, snabbt. För detta 8800 kronor dyra paket är inte det minsta bättre än gamla remdrivna rattbaser för halva priset, och det är för mig enkelt att förpassa detta direkt till sopkorgen. Först har vi problemet med formfaktorn som är onödigt stor och blaffigt bred på ett vis som gamla simnracingprylar var, men inte längre är. Plasthuset till själva DD-motorn är väl tilltaget och gnekar en del, vilket såklart känns ytterst märkligt då Turtle Beach likt Fanatec, Simagic eller Simucube med enkelhet bara skulle kunnat skeppa DD-motorn i sitt aluminiumhus, som den är - utan plastchassi. Snabbkopplingen är dessutom bristfällig och huserar mer flex än allting annat från Fanatec, Moza, Logitech, Simagic och Simucube. Kringlan som medföljer känns plastig och för liten och button box-tillbehöret är helt ärligt bland det sämsta jag testat.

      Displayen som finns inbyggd är det däremot inget fel på och Turtle Beach egen mjukvara är också klart godkänd. Hade force feedback och känslan av att faktiskt köra bil varit bra här hade jag utan problem kunnat se förbi minuspunkterna rörande plastchassit och den minkiga kringlan, men tyvärr är FFB:n det sämsta med hela det här paketet. 7,2 Nm känns i det här fallet mer som 3,2 och jag får aldrig någonsin känslan av att jag rattar en tävlingsbil, snarare att jag enbart spelar TV-spel, på samma premisser som de billigare remdrivna rattarna från tio år sen. Det finns ingen detaljrikedom att tala om här, ingen kraft och Velocity One Race oscillerar också för mycket för att vara såhär klen som den är.

      Turtle Beach Velocity One Race SystemTurtle Beach Velocity One Race System
      Button box-tillbehöret är bland det sämsta vi någonsin testat i simracingväg.

      Pedalerna är inte särskilt mycket bättre de, trist nog. Turtle Beach har stoppat in en laddcell i bromsen vilket alltid är att föredra men bromsen är för klen, ger för dåligt motstånd och gaspedalen känns stendöd och färdas alldeles för långt för att kännas realistisk. Tillkommer gör det faktum att de magnetiska växlingspaddlarna på baksidan av ratten känns glappa och är gjorda av ett material som flexar, också. Det råder för mig ingen som helst tvekan om att det här paketet är något av det absolut sämsta du kan köpa i direct drive-väg och att detta på sina håll nu kallats prisvärt (kostar 8800 kronor i Sverige) framstår som absurt för egen del. För samma pengar kan du köpa Ready 2 Race-bundlen "McLaren Elite" innehållande CSL DD samt CSL Elite V2-pedalerna plus den alldeles fenomenala McLaren GT3 V2-kringlan och det är 2000% bättre prylar, rakt igenom.

      Detta är en annons:
      03 Gamereactor Sverige
      3 / 10
      +
      Den inbyggda race-skärmen är bra, mjukvaran är helt okej
      -
      Dålig force feedback, gnekigt klen snabbkoppling, hemsk kringla, slappa pedaler, värdelös körkänsla
      overall score
      Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

      Relaterade texter

      2
      Turtle Beach Velocity One Race

      Turtle Beach Velocity One Race

      HÅRDVARURECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

      Hörlursjätten Turtle Beach har precis släppt lös sin första direct drive-ratt inklusive pedaler och extern button box och Hegevall är inte alls särskilt imponerad...



      Loading next content