En av de viktigaste delarna i Assassin's Creed-spelen har under lång tid kretsat kring det moderna elementet som var tänkt att knyta ihop allt. Genom att ha en person i nutid som upplevde historiska händelser genom Animus, skulle de olika berättelserna som var utspridda över världen och genom tiden kunna kopplas samman. Men när serien utvecklades och fler och fler spel släpptes blev denna narrativa tråd mycket mer komplex och svår att hålla koll på, och nu är det något som Ubisoft endast löst fortsätter utforska.
Assassin's Creed-chefen Marc-Alexis Cote berättade nyligen varför de valt att göra på detta sätt, och sade bland annat att det skulle ha blivit en "bold and innovative narrative structure" men resulterade istället i "a cognitive load that made the franchise difficult to approach for newcomers".
Så med detta i åtanke har Ubisoft beslutat:
"As we move forward, our goal is to put history back at the centre of the players' experience. The modern day narrative will serve to enhance, rather than overshadow, the historical journey. By drawing meaningful contrast between past and present, we aim to restore the balance that was once the hallmark of the franchise."
Tanken är att Assassin's Creed Shadows ska "lay the foundation for this narrative evolution that will grow in the years to come", så hur detta fungerar får vi alltså se i februari.
Tack Eurogamer