Svenska
Gamereactor
nyheter

Unga amerikaner spenderar allt mindre pengar på spel

Det tycks dock inte nödvändigtvis bero på ett bristande intresse, utan framför allt vara ett resultat av mindre pengar att röra sig med...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Spelbranschen har länge räknat med att unga konsumenter ska bära framtiden, på samma sätt som det varit i decennier. Men just nu pekar siffrorna åt helt fel håll. En ny rapport från Wall Street Journal, baserad på data från Circana, visar att unga vuxna mellan 18 och 24 år i USA spenderade 25% mindre pengar på spel under årets första fyra månader jämfört med samma period i fjol. Totalt har spelbranschens intäkter minskat med 13% under samma tid.

Det är en trend som väcker oro, särskilt i en tid då branschen desperat försöker hålla jämna steg med förändrade konsumtionsmönster och ökad konkurrens från andra medieformer. Men det handlar inte nödvändigtvis om ett minskat spelintresse. I stället uppges det vara ekonomiska realiteter som tynger den unga generationen. Circana pekar på flera faktorer som förklaring till nedgången:

"Young grads are having a much tougher time finding jobs. Student-loan payments are restarting for millions of borrowers. Over roughly the past year, credit-card delinquency rates have risen to their highest points since before the pandemic, and are highest for those 18-29, according to the New York Federal Reserve."

Med andra ord: ökade levnadskostnader, skuldbördor och svårigheter att etablera sig på arbetsmarknaden sätter press på plånboken, och spelkonsumtionen blir ett av offren.

Det återstår att se hur branschen svarar på trenden. Men om Generation Z inte hoppar på tåget, står industrin inför en utmaning större än någon bossfight.

Unga amerikaner spenderar allt mindre pengar på spel


Loading next content