Det var under förra året som företaget bakom branschledande spelmotorn Unity bestämde sig för att genomföra en drastisk justering av licensavgiften gentemot användarna av plattformen. En så kallad "Runtime"-avgift började gälla med i princip omedelbar verkan och gick ut på att ta betalt av utvecklarna som använder Unity baserat på antalet installationer som gjordes av deras projekt. Prisjusteringen möttes av kraftig kritik i spelbranschen, och flertalet spelutvecklare gick till och med så långt att de helt och hållet valde att byta från Unity till konkurrenten Epics spelmotor Unreal Engine.
Efter ett hektiskt år där bland annat VD:n John Riccitiello klev av, har nu Unitys nya chef Matt Bromberg släppt ett uttalande som avslöjar att Runtime-avgiften kommer att slopas och istället kommer man att återgå till den ursprungliga prenumerationsbaserade prismodellen som användes tidigare.
I uttalandet utvecklar Bromberg resonemanget kring u-svängen: "Under de senaste tjugo åren har vi samarbetat med briljanta designers, utvecklare, artister, ingenjörer, publicister och plattformar för att bygga en värld där fantastiska spel kan byggas av vem som helst, för vem som helst. Vi kallade det för "demokratiseringen av spelutveckling" och det fortsätter att vara vårt kärnvärde idag."
Återinförandet av den gamla prismodellen kommer dock inte utan prisjusteringar, något som Bromberg adresserar i sitt uttalande: "Vi kan dock inte fullfölja vårt uppdrag i konflikt med våra kunder; i grunden måste det vara ett partnerskap byggt på förtroende. Jag har haft möjlighet att prata med många av er under de senaste tre månaderna, och jag har gång på gång hört att ni vill ha ett starkt Unity och förstår att prisökningar är en nödvändig del av det som gör det möjligt för oss att investera i att driva spelbranschen framåt"."
Efter ett turbulent år och trots en viss prisökning drar nog många spelutvecklare en lättnadens suck och ser en ekonomiskt hållbar framtid med Unity som spelmotor för utvecklingen av sina spel, och Bromberg avslutar med ord som förhoppningsvis kan vara betryggande för spelutvecklare världen över: "Att avsluta Runtime-avgiften för spel och istället göra dessa prisjusteringar ger oss möjligheten att fortsätta investera för att förbättra spelutveckling för alla och samtidigt vara bättre partners."