Svenska

Unity

Gamereactor kommer på denna webbsida att titta närmare på ett av de viktigaste tekniska kraven för att göra spel för alla plattformar - spelmotorn. Men inte alla motorer är skapade lika, och vissa utvecklare tar det mycket längre och tillhandahåller inte bara motorn utan alla verktyg till användaren. Inkluderar tillgångar till serverlösningar, som ger en nyckelfärdig lösning till alla med den passion och det kreativa sinne som behövs för att göra ett spel. Det är därför Unity kallar det passande “mer än en motor“, eftersom de ansvarar för mer än 50% av de spel du känner och älskar.

Unity, den mest kompletta spelmotorn för utvecklare

HQ

Den betraktas rentallmnänt som en av de mest tillgängliga plattformarna för både utvecklare och kreativa sinnen, Unity stolt över att vara “mer än en spelmotor“. Men varför är så fallet? Det kompletta ekosystemet som erbjuds av Unity säkerställer att dess användare är utrustade med en rad verktyg och system som kan förverkliga sin kreativa vision. Det spelar ingen roll om du använder Windows, Mac eller Linux, Unity körs problemfritt på samtliga plattformar. Till skillnad från olika andra mjukvarupaket som finns tillgängliga kräver Unity endast betalning för åtkomst till själva motorn och kommer inte med några intäktsdelningsprogram. Dessutom möjliggör Unitys möjligheter utvecklarna att till att skapa 3D-innehåll på flera plattformar, vilket hjälper till att spara dyrbar tid och pengar för att föra ett spel till varje enskild plattform.

“Att bygga ett spel kan vara ett stort åtagande, och det är innan man ens tänker på vilken plattform man ska distribuera till“, säger Ralph Hauwert, Senior Vice President of Research & Development på Unity. “Dessutom kan spelutveckling ta flera år att slutföra, och på den tiden kan plattformar förändras, nya konsoler kan lanseras osv. Vi vill att våra skapare ska känna sig säkra på att Unity finns här och ser till att deras spel är redo för vilken plattform som helst.“

Förmågan att ta ett projekt till så många plattformar som möjligt är en kritisk konkurrensfördel som gör det möjligt för utvecklare att nå sin publik var de än är. Det finns flera aktiva konsoler i både Xbox- och PlayStation-familjerna i det här fallet, och sedan finns det Nintendo, PC och till och med mobil att tänka på. Med anledning av grundaren och huvuddesignern på Alta VR (teamet som levererade A Township Tale) sa Boramy Unn: “Unitys flexibilitet gjorde det möjligt för oss att ge oss i kast med att genomföra de mer skrämmande aspekterna av att skapa A Township Tale, att är att porta från PC till andra plattformar… Vi behövde inte oroa oss för att bygga till hur plattformen såg ut, vi visste grunden för APK, men allt som redan gjordes av motorn.“ Unity skapades med enkelhet och maximal skalbarhet i åtanke. Visuella skriptverktyg ger icke-kodare eller de med minimal förståelse för kodning möjligheter att blåsa liv i sina kreativa visioner.

Det tar tid att bemästra, men dra-och-släpp-grafer som tar bort kravet på att skriva kodrader är ett bra sätt att komma igång med spelutveckling.

“Vi är alla överens om att Unity som motor ger utmärkt kärnfunktionalitet och det är verkligen lätt att utöka och anpassa eftersom det är väldigt enkelt att använda redigeringsfunktionerna och plugin-verktygen“, säger Xun Zhu, art director på 24 Entertainment, teamet bakom Naraka: Bladepoint. En förenklad design är idealisk för en spelmotor, eftersom den tillåter skapare och utvecklare att fokusera på det som verkligen betyder något: spelet. Omfattningen av Unitys kapacitet innebär också att motorn kan producera väldigt olika typer av PC- och konsolprojekt som Fall Guys: Ultimate Knockout, Valheim eller Kerbal Space Program eller mobila titlar som League of Legends: Wild Rift. Omfattningen av vad Unity kan begränsas endast av skaparens ambition.

Men tänk om skaparen är en mer erfaren utvecklare, kanske någon med kunskap om kodning? Unity erbjuder programmeringsspråket C #8 för att säkerställa att användare har den senaste iterationen av kodbasen, för att främja funktionalitet och flexibilitet - och detta är till och med tillgängligt för massorna, eftersom de ovannämnda visuella verktygen kan manipulera spelkoden i en relativt lätt att förstå. “LTS-versionen (Long Term Support) är för skapare som uppskattar maximal stabilitet och stöd“, tillade Unity Senior VP Hauwert. “Det inkluderar förbättringar för att effektivisera din kodupplevelse, förbättrad testning och profilering och andra förbättringar. För att uppnå mer på kortare tid, allt med ett smidigare arbetsflöde - leverera sedan ditt spel till så bred publik som möjligt.“

Eftersom TV-spel tar mycket tid och resurser att göra är det viktigt att projektet kan sparas, synkroniseras och delas över ett antal användare. Unity-ekosystemet erbjuder support för fleranvändarteam så att varje medlem i teamet, oavsett deras roll, kan komma åt och arbeta med projektet. Det finns till och med en lokal cachetjänst som kallas Accelerator inbyggd för att öka nedladdningshastigheten för källkod och tillgångar. På tal om tillgångar är Unity Asset Store one-stop-shop för att göra spel. Oavsett om det säljer kod eller konst, eller snarare köper en del från en annan utvecklare, är Asset Store enkel att använda och till och med har över 6 000 gratis tillgångar. Verktygen och konsten som finns att köpa kan vara det perfekta sättet att få en värld att leva och kan sträcka sig från enkla dekorativa stenar till förprogrammerade system för vattenfysik eller andra spelsystem. Alternativet att köpa helt färdiga städer finns även!

“Det är en enorm resurs för utvecklare, vi har över 69 000 olika paket i butiken,“ säger Peter O'Reilly, chef för Asset Store. “Över 1,3 miljoner 3D-konsttillgångar, över 9000 verktyg ... det har allt du behöver för att komma igång och påskynda din utveckling.“ Unity Asset Store är integrerat på ett sådant sätt att allt är helt modulärt och kan justeras och vridas för att passa utvecklarens personliga behov - och för att få en uppfattning om vilken typ av kvalitet som erbjuds i Asset Store, de tillgängliga tillgångarna används ganska ofta av skapare i alla storlekar från AAA till indie eller hobby-utvevklare. Enhet är en massiv motor med enorm kreativ potential, så även om vi redan har utforskat mycket av det som erbjuds, kommer vi att dyka in lite längre i framtiden. Var noga med att besöka oss igen om en vecka, när vi kollar hur du kan förvandla kreativitet till utvecklingsmoment.

Mer info här: website.

Unity, stödja och tillhandahålla en sammanhållen miljö för utvecklare

HQ

I nästa steg i vårt Unity-djupdyk kommer vi att flytta oss bort från spelmotorn och hur det uppmuntrar mer kreativitet hos utvecklare, för att snarare fokusera på de specifika verktygen som är utformade för att ge spelskaparna mer tempo. Vi kommer att titta på de praktiska samarbetsverktygen som gör det enklare att arbeta som ett team, på distans eller på ett kontor, liksom det stora utbudet av supporttjänster för att säkerställa att skaparna alltid har tillgång till en hjälpande hand. Utan vidare, låt oss dyka in i hur Unity uppmuntrar och hjälper till att arbeta som ett team.

På en dag då arbete på distans blir allt vanligare kan det vara utmanande att samordna utvecklingen mellan ett team av individer. Unity erbjuder en praktisk lösning för detta problem med det kraftfulla samarbetsverktyget, Plastic SCM, som kan jonglera tusentals användare i en enda instans, vilket möjliggör inte bara innehållsskapande i realtid utan också molnbaserat fjärr- eller lokalt arbete. Så oavsett om en utvecklare är en tvåmans indie-besättning som arbetar från ett skjul eller en multinationell AAA-studio med flera kontor, har Unity förmågan att stödja vad en skapare behöver för att väcka sina projekt till liv.

“Plastic SCM is a flagship, version control solution,” sa Felix Thè, Vice President, Product Management på Unity. “It can handle the largest repositories, massive binary file sizes, and thousands of concurrent users, all while supporting distributed and centralised repositories. It also has the most advanced automated branching capabilities, so everything you need to make a real-time content creation workflow - whether in-cloud or on-premises - is supported by Plastic SCM.”

Det är ingen hemlighet att spelutveckling är utmanande, oavsett personlig skicklighet eller de verktyg som en utvecklare har. Det är just därför att ha en hjälpande hand inte är något att fnysa åt. Unity erbjuder support på högsta nivå till dem som köper dess tjänster, support som hjälper användarna att vägleda i rätt riktning, närhelst ett bekymmer uppstår. Stödet kommer inte att skriva koden för skapare, men det är ett bra ställe att hitta hjälp för buggfixning, effektivisering och spelgranskning för att säkerställa att bästa möjliga produkt levereras i slutet.

Professional Services gives you access to Unity experts at any stage of production, so you can fully leverage proven best practices from start to finish,” sade Thè. “Solutions are tailored to your organization to help you reduce risk and accelerate development. Unity Professional Services conduct an in-depth analysis of your project’s code and assets to identify areas for optimization. We’ll deliver a report with actionable recommendations based on Unity best practices to help you maximize efficiency and performance.”

Eftersom spelutveckling ofta plågas av komplikationer, finns det tillfällen då en skapare stöter på ett oförutsett problem som kan verka omöjligt att lösa. Unity kommer förberedd genom att erbjuda en lösning.

“Developers need help in different areas,” sade Thè. “It made sense to split our support, to better service our clients in a particular area. Some of these include CAP (Code, Assets, Performance) - a three-day analysis of code and assets to uncover root causes of performance issues and then provide an actionable report with best practice recommendations.”

För att bygga vidare på detta ger Unity till och med en fullständig spelrevision om det behövs.

“Using Unity proprietary game data to benchmark your game, we make recommendations to improve key aspects of retention, monetization, and player experience,” nämnde Thè. “As well as a few more you can find on our website, or through our account managers.”

För att ta reda på mer information om Unity, dess tjänster, verktyg och produkter, se till att besöka deras webbplats.

Mer sammankoppling

HQ

Mulktiplayer har blivit en viktig del av TV-spel, och en stor del av de moderna titlarna har skapats enbart för att människor runt om i världen ska kunna slå sig samman och spela med varandra. Att stödja ett världsomspännande matchmaking-system är dock varken billigt eller enkelt, oavsett om en utvecklare vill underhålla det själv eller låta en tredje part utföra den skalning som krävs för att stödja matchmaking. Unity försöker lätta på den bördan och har investerat i mer än 190 datacenter över hela världen, som i kombination med Unitys Multiplay spelserverhosting gör matchmaking tillgängligt och ekonomiskt rimligt.

“Your game’s success shouldn’t depend on having infrastructure building skills or enough servers”, säger Felix Thè, vice ordförande för produkthantering på Unity. “Multiplay removes the complexity of creating and operating back-end technology, so you can focus on creating an engaging player experience. With our cloud servers, we will make sure that there is zero downtime so that you don’t have to worry about it. We have a growing network of data centres across 70 regions, and Multiplay Cloud Platform offers worldwide coverage and 24/7 support.”

Att skapa ett matchningssystem är mer komplext än att ha de nödvändiga datacentren. För att hjälpa utvecklare att övervinna detta har Unity skapat en lösning kallad Matchmaker som ser till att spelarna matchas för att få bästa möjliga spelupplevelse - både när det gäller kvaliteten på spelarnas anslutning, men även deras respektive skicklighetsnivåer.

“Matchmaker is about connecting players based on any given criteria to ensure they have a great online experience”, säger Jeff Collins, Senior Vice President of Engineering på Unity. “This includes ensuring that players from the same region are connecting to a server that will give them the least latency, and also finding players of similar skill so that it provides a balanced play experience for all players on the same server.”

Onlinespel har sina egna unika utvecklingsutmaningar. Under de senaste åren har vi sett incidenter där titlar har skalningsproblem med infrastrukturen, vilket kan tillskrivas det ofta höga antalet spelare och det dyra priset för att driva spelservrar. Eftersom dessa system ofta är inaktiva, men ändå har krav på att säkerställa korta väntetider och att matcherna startar som de ska, är problemen benägna att uppstå.

Vi ser det ofta när populära flerspelarspel som Destiny 2 och World of Warcraft får stora uppdateringar, vilket leder till en topp i antalet spelare och därefter långa kötider. Unitys multi-cloud-system kan hjälpa till att lösa detta problem, vilket Collins förklarar.

“The cloud scales with demand, able to support even the largest games. Integrated with major public clouds and over 190 data centres, the multi-cloud approach is designed for resilience and performance at scale. Among many features ensuring queues are full and players can get into games quickly is an important part of matchmaking. The key idea is that we give control to the creators to come up with the parameters for how they want their lobbies to be filled and leave the connection to Unity.”

Som i alla flerspelarspel är det viktigt att spelarna kan kommunicera med varandra. Unity kan ta den här uppgiften från användaren genom att använda dess Vivox system för att tillhandahålla en röst- och textbaserad lösning.

“Vivox is easy to integrate and, most importantly, completely reliable”, berättade Thè. “It is a proven solution that uses minimal internal overhead to get up and running. Vivox is a dedicated VOIP and text-based solution that’s ready for developers to plug into their game. This means more focus on enhanced strategic gameplay with top-quality communications. Vivox is trusted by some of the biggest studios in the industry including, Riot, Ubisoft and PUBG. Big or small Vivox is a solution that helps developers provide a reliable communications channel for their game that works.”

Med detta i åtanke och för att få mer information om Unity, dess tjänster, verktyg samt produkter, se till att besöka deras Unity-hemsida.

Unity ger skaparna analysverktyg för att öka engagemang och intäkter

HQ

Idag är lanseringen av ett spel bara det första av många steg i ett framgångsrikt spels liv. Spelare och communityt förväntar sig stöd efter lanseringen, oavsett om det innebär nytt innehåll eller bara balansering av spelet och buggfixar. Unity har ett urval av tjänster som hjälper till att öka spelarnas engagemang och ser till att utvecklarna kan generera intäkter efter lanseringen, vilket i sin tur kommer att öka en titels värde i spelarnas ögon.

"Spelaranalyser spelar två viktiga roller för våra användare, den ena är att den hjälper dig att bättre förstå hur du kan utveckla en balanserad ekonomi i spelet", säger Julie Shumaker, Senior Vice President Revenue på Unity. "Det andra är det att det finns element som spelaranalyser som kan sättas tillbaka i R&D-cykeln för att finjustera ditt spel så att när du skapar nytt spelinnehåll gör du det mer i linje med hur spelarna interagerar med det."

Skapare som planerar att tjäna pengar på sitt projekt, antingen genom att exempelvis använda köp i appen eller reklam i appen, kan använda en enkel och färdig lösning som tillhandahålls direkt av Unity. Denna är utformad som en förlängning av de komplexa och kraftfulla analyssystem som Unity erbjuder och identifierar spelarens intressen i spelet och återkopplar dem till skaparen. Det är sedan upp till utvecklaren att bygga upp sin kreativa vision och samtidigt använda dessa data för att spegla intresset hos spelarna och upprätthålla en stabil inkomst som kan användas som finansiering för nästa projekt som de planerat.

"UnityAds har två nyckelroller", berättade Shumaker. "Den första är att kunna tjäna pengar på den egendom som utvecklarna skapar i sitt spel. Den andra är att kunna utnyttja den egendomen för att driva på användarförvärv."

Unity har också tagit sig tid att ta hänsyn till de många olika butiksalternativ för IAP som finns tillgängliga till de många olika aktiva plattformarna i den moderna utvecklingseran.

"Vi förenar detta inom spelet, så du behöver inte oroa dig för olika butikslösningar eftersom allt detta tas om hand i backend", nämnde Shumaker. "Återigen är detta hur vi låter utvecklare fokusera på att leverera grymt innehåll till sina användare, och vi sköter logistiken för att göra det möjligt."

I takt med att spel blir alltmer populära och utbredda, förändras även sättet som samhället njuter av spel som tidsfördriv. Vi ser en förskjutning av när folk tycker om att spela spel, från helgen till den vanliga veckan. Unity noterar inte bara den här utvecklingen, utan förser skapare med den här typen av information och de verktyg som krävs för att anpassa sig och producera det innehåll som konsumenterna söker efter. Vare sig det är genom analys eller intäkter hjälper Unity utvecklare att inte bara bygga sitt drömspel, utan också att se till att titeln överlever efter lanseringen.

Om du vill ha mer information om Unity, dess tjänster, verktyg och produkter kan du besöka webbplatsen site oficial do Unity.

Nyheter

dropdownMenu

Nyheter

nyaste populära kommenterade

Förtittar

nyaste populära kommenterade

Recensioner

nyaste populära kommenterade

Artiklar

nyaste populära kommenterade
Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy