Svenska
Gamereactor
recensioner
Unreal Tournament 2003

Unreal Tournament 2003

UT2003 har en snygg och mycket väl sammansatt helhet där allt känns oerhört smakfullt.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

De sportiga influenserna har varit ett stort dragplåster i Unreal Tournament 2003 (UT2003). Att man tagit steget från de traditionella, handlingsbefriade dödsmatcherna har tett sig helt naturligt och varit självklart enligt Epic. Och det märks direkt. Redan under introduktionssekvensen där tre karaktärer presenteras av en speakerröst och springer in på arenan till publikens jubel, berättar UT2003 allt om vad som komma skall.

HQ

Jag brakar genast igång med spelets singerplayerläge och bekantar mig med några nya manövrar samt vapen som tillkommit. Dubbelhoppsfunktionen visar sig vara riktigt användbar och de nya skjutdonen känns fräscha och välbalanserade även fast jag kanske hoppats mer på Epics railgun-variant. Spelmässigt känner jag mig fullständigt hemmastadd förutom att spelets tempo skruvats upp en aning. UT 2003 känns mer som Quake 3 rent tempomässigt än sin föregångare, vilket givetvis uppskattas. Här lämnas ingen plats alls åt eftertanke och försiktighet, utan vad som krävs är snarare ett ännu snabbare avtryckarfinger, svettband och sportdryck. UT2003 är som föregångaren på starka steroider kort sagt, och helt i min smak.

Hur var det då med spelutvecklarnas ambition att nyskapa? Jo, resultatet är faktiskt lika bra som väntat och turneringen i UT2003 känns för första gången som ett riktigt mästerskap. Efter att man draftat spelare till laget och tränat tillsammans är det dags att ge sig ut i 2003 års turnering, som påminner mer om något sportigt från Electronic Arts än något dödsmatchspel jag spelat tidigare. Spelupplägget är egentligen inget banbrytande i sig utan ganska självklart och enkelt, men sanslöst underhållande. Att byta spelare, köpa nya och utvecklas som grupp är otroligt beroende-framkallande och gör att spelet kan sträckspelas i flera dygn (tro mig). Att denna vidareutveckling och finurliga inriktning av genren inte gjorts tidigare förblir en gåta i mina ögon. Det tillför ett superbt mervärde på det mest självklara sättet.

Flerspelardelen är givetvis också stöpt i samma form. Framför allt sticker spelmomentet Bombing Run ut hakan och utmärker lagandan på allvar. Precis som i Unreal Championship möter då två lag varandra och tävlar om en boll för att slutligen försöka stoppa denna i motståndarnas målbur. Bombing Run känns både fräscht och nyskapande. Att vara ett sammansvetsat lag kommer vara helt avgörande ute på nätet. Utöver detta spelmoment finns också det nytillkomna Double Domination. Detta fungerar som vanlig Domination förutom att man har, precis som namnet antyder, dubbla baser att försvara. Lyckligtvis har Epic och Digital Extremes skapat de nya spelmomenten utan att glömma rötterna och det som kännetecknar genren sedan tidigare. Både vanlig Death Match och Team Death Match finns nämligen kvar och underhåller precis lika mycket som vanligt, om inte ännu mer.

UT2003 har en snygg och mycket väl sammansatt helhet där allt känns oerhört smakfullt. Även fast jag följt utvecklingen och sett spelet tillsammans med skaparna ett par gånger under utvecklingstiden chockas jag av det visuella innehållet. Det senaste halvåret har de båda spelhusen bollat spelet mellan varandra och finslipat det in i minsta detalj, och ingen bör bli besviken. Modelleringen är fantastisk och allt från karaktärer till miljöer och vapen är skapat med en härlig fingertoppskänsla. Hela produktionen är oerhört homogen i sitt utförande och Epics framtidsvision har blivit smutsigare, råare och mer vansinnig sen sist. UT 2003 är det snyggaste och mest tekniskt avancerade jag sett på en PC och effekter såsom vatten, ljus, skugga, rök är strålande. Som kronan på verket sitter ljudet, där dialekter från universums alla hörn blandas med stämningsfullt ackompanjerad musik och skapar en svåröverträffad atmosfär.

Detta är en annons:

Som du kanske förstått vid det här laget lever det här spelet upp till mina förväntningar på alla sätt. Tack vare dödsmatch med mästerskapsupplägg och sportsmannainriktning blandar Epic och Digital Extremes det bästa av flera världar. UT 2003 är som sagt varken oförutsägbart eller revolutionerande, bara fantastiskt roligt och välgjort.

Unreal Tournament 2003
Unreal Tournament 2003
Unreal Tournament 2003
Detta är en annons:
Unreal Tournament 2003
Unreal Tournament 2003
Unreal Tournament 2003
Unreal Tournament 2003
Unreal Tournament 2003
Unreal Tournament 2003
09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Snyggt, snabbt, balanserat, innehållsrikt.
-
Var är de påverkningsbara miljöerna?
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content