Svenska
Gamereactor
artiklar

Uppföljarna jag inte vill ha

Mängder och åter mängder av stekheta uppföljare är såklart under utveckling men Hegevall har skrapat ihop en hel drös som han inte vill spela. Varför?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Uppföljarna jag inte vill ha
Jag vill inte spela en direkt fortsättning på The Last of Us: Part II, nej.

Jag vill inte spela:
The Last of Us: Part III
Missförstå mig rätt nu... Läs klart innan du likt en illröd mink hamrar sönder halva datorbordet eller bryter nallen på mitten. Jag älskar ju The Last of Us, vilket jag tror att du vet (jag har ju åtminstone inte tjatat för lite, om vi säger så) och jag älskar The Last of Us: Part II. med det sagt vill jag naturligtvis, naturligtvis ha mer postapokalyptiskt superdrama signerat Naughty Dog, men jag vill inte fortsätta där det andra spelet slutade. Jag har inget emot Abby som karaktär men jag vill inte spela som henne något mer. Det räcker där och jag vill helst inte att Ellies sorg, saknad, smärta och ingrodda mörker ska totalprägla det tredje spelet, heller. Istället vill jag att Naughty Dogs "fortsättning" ska vara en tillbakagång till det som gjorde det förta spelet så överlägset. Jag vill spela som Tommy och Joel (och till viss del även Tess) och jag vill att äventyret äger rum innan händelserna i The Last of Us. En spelbar prolog helt enkelt.

Jag vill inte spela:
Starfield 2
Bethesdas ultrahaussade rymdepos blev för mig aldrig spelet som det borde ha varit, eller sades vara på förhand. Detta är på flera sätt än ett själva definitionen av en överhypad besvikelse och det där "perfekta" 5/10-spelet som aldrig tog fart och som aldrig nådde ens i närheten av de spelbara höjder som Morrowind, Oblivion samt Skyrim gjorde. Aldrig ens nära. Istället kändes Starfield för mig som en förlegad, stel, gammal menysimulator med menlöst utforskande och lövtunn story, och jag vill absolut inte ha en uppföljare. Lika lite som jag vill ha Redfall 2 eller Brink 2. Bethesda borde faktiskt aldrig ens startat utvecklingen av Starfield, istället borde de ha satsat allt på Elder Scrolls VI.

Jag vill inte spela:
Resident Evil 9
Hur mycket jag än gillar Lady Dimitrescu samt det atmosfäriska, minilabyrint-aktigt mysiga Castle Dimitrescu så går det för mig inte komma från att Village och Resident Evil 6 är de två minst minnesvärda spelen i denna älskade skräckföljetong. Jag gillade som sagt det första kapitlet i slottet och anser den delen vara av Resident Evil 4-klass men träsket och fabriken mot slutet anser jag i samma andetag vara de svagaste delarna i ett Resident Evil-spel på många, långa år. Jag tycker inte riktigt att förstapersonsperspektivet fungerar som sig bör i det här spelet heller, även om det gjorde det i Resident Evil 7: Biohazard. Med det sagt vill jag naturligtvis ha massa mer Resident Evil-spel i framtiden, bara ingen nia och inte härnäst. Jag vill istället ha en påkostad remake av Code Veronica härnäst och efter det vill jag ha ett stickspår i form av Resident Evil 2.5, där vi får uppleva händelserna direkt efter Resident Evil 2.

Detta är en annons:

Jag vill inte spela:

Gears of War 6
E-Day är för egen del helt rätt satsat när det kommer till Microsoft och nästa del i Gears-serien. Om jag fått önska skulle detta varit spelet som släpptes efter Gears of War 4. Återgången till Epics grundvärden för Fenix och hans köttiga kumpaner är det jag vill ha av Gears of War och jag längtar därmed kopiöst mycket efter nästa spel i serien. I samma andetag är Gears of War 6, regelrätt fortsättning på den bleka femman, alltså ingenting jag vill spela. Jag vill inte styra runt vare sig Kait Diaz eller Del Walker och jag vill aldrig mer vindsurfa på en frusen sjö i Gears of War, lika lite som jag vill utforska bloddränkta katakomber i rollen som Super Mario.

Jag vill inte spela:
Halo Infinite 2
Jag förstår absolut att detta kan kännas som den värsta slängen av koncentrerad dubbelmoral som du någonsin stött på. Jag älskar ju Infinite? Vadan detta? Jag tycker absolut att singleplayerportionen i Infinite var och förblir alldeles lysande men jag inser också, såhär i efterhand, att open world-portionen av det här spelet inte tillförde något. Halo var ju redan semi-open world från allra första början vilket med facit hand är ett bättre upplägg för det som Master Chief är, står för och bör vara. Det var ju också de mer "inrutade" underjordssegmenten i Infinite som jag idag minns mest, vilket gör att jag inte önskar mig ett Infinite 2 utan en tillbakagång till regelrätta "banor" som i Halo 1-3, framförallt. Inför Halo 7 skulle jag faktiskt vilja att Halo Studios lägger mycket mer fokus på Flood och bygger mer skräckstämning. Visst, Flood-partiet förblir den enskilt sämsta delen i Halo: Combat Evolved men det handlar för mig mer om det eviga upprepandet av samma trötta moment än något annat. Jag gillar snarare Flood och mytologin bakom. Gör ett Halo-stickspår med en gnutta GTFO-inspiration och mot slutet - släpp oss fria i ett par upplysta, ursköna utomhusbanor.

Uppföljarna jag inte vill ha
Bethesda borde överge allting som stavas Starfield.
Detta är en annons:

Jag vill inte spela:
Wolfenstein 3
I och med att svenska Machine Games hyllades för sitt flitiga arbete med Indina Jones and the Golden Circle har mången gamer önskat sig den där avslutande delen av deras Wolfenstein-saga. För egen del hoppas jag snarare att Machine Games gått vidare och lämnat BJ i backspegeln. Jag vill helst inte ha något mer av det där, särskilt inte med tanke på hur spelmässigt mediokra jag ansåg att både New Order och New Colossus var. Istället hoppas jag att de just nu jobbar febrilt på Quake V då de inte bara visat sig vara mästare på Quake-design (Dimension of the Machine är löjligt bra) men också snillrikt skickliga på koncept och design. Jag hoppas att de jobbar på en uppföljare till Quake III: Aren med allt vad det innebär.

Jag vill inte spela:
Portal 3
Jag vet ju att Valves designers som satte ihop Portal och Portal 2 såklart är fantastiska. Vi pratar trots allt om två av tidernas bäst gjorda pusseltitlar. Jag anser i samma andetag att Portal gjort sitt, att de utforskat alla möjliga vinklar och vrår sett till vad som går att göra med förstapersonspusslen som Portal är baserat på och jag hoppas helt enkelt att Valve lägger krutet på annat. Utöver Half-Life 3 som jag aldrig kommer att sluta drömma om, hoppas jag att de istället fokuserar på Team Fortress 3 samt Left 4 Dead 3.

Jag vill inte spela:
Call of Duty: Black Ops 7
Så ofattbart trist som jag tyckte att Black Ops 6 var sett till storyläget och singleplayerportionen - gör ju naturligtvis att jag innerligt hoppas att Treyarch nu blickar vidare och gör något annat med sin fortsatta Call of Duty-resa. För ja, det där har enligt mig verkligen gjort sitt nu. Jag vill inte se mer av vare sig Adler eller Woods och hela grejen med hemligstämplade Black Ops-uppdrag och regeringskonspirationer, började kännas gammalt i händerna på Treyarch för flera år sedan. Dags för nytt. Call of Duty är expansivt och mytologin har fästpunkter i alla tänkbara konflikter, historiska såsom framtida. Gör något helt nytt med helt nya karaktärer och gå från den lastgamla Playstation 4-optimerade skräpspelmotorn och hoppa in i något fräscht, som imponerar såväl grafiskt som spelmässigt. Inga fler dumma korridorer med skjutbane-liknande struktur och idiotiska fiender. Inga mer forcerade checkpoints vilket gör att de korkade slentrianfienderna slutar dyka upp från ingenstans (vilket gör att man som spelare oftast bara kan bum-rusha framåt och därmed släcka fienderna på så sätt). Ge oss nytt. Ge oss framtiden för Call of Duty, istället.

Uppföljarna jag inte vill ha
Skippa den öppna spelvärlden i nästa stora Halo-release, please.

Jag vill inte spela:
Need for Speed: Unbound 2
Need for Speed III, Hot Pursuit, Underground, Shift, Most Wanted... Det finns så många riktigt minnesvärda racingtitlar inom denna anrika spelserie och det finns så mycket potential att pricka rätt, ringa in dagens street racing.kultur och skapa något som håller - i längden. Unbound var dock inte ett spel som lyckades med det då det snarare kändes spelmässigt föråldrat och konceptuellt töntigt. Istället för en regelrätt uppföljare här hoppas jag att EA återgår till det som en gång i tiden gjorde Need for Speed till genrens hetaste följetong; Underground. Ge oss Underground 3 nu för bövelen, dränkt i JDM-kultur och med ett öppet, ultrasnyggt, regn- och neondränkt Tokyo som skådeplats. Efter det - Bygg tidernas bästa polisjagis-upplevelse. Tänk The Crew men ett specifikt Need for Speed: Hot Pursuit-doftande upplägg där allt sker online och där åtta spelare agerar poliser medan 16 spelare är fartgalna street racers. Din uppgift är att köra från Chicago till San Francisco så snabbt det bara går medan poliserna uppgift är att stoppa dig. Dränk detta i ray tracing-slickad Frostbite-grafik som verkligen krossar motståndet inom genren, och mängder av bra musik.

Jag vill inte spela:
Forza Horizon 6
Det första spelen i denna hyperpopulära serie var det bästa, för egen del. Colorado var en fantastisk plats för Playground Games supersnabba landsvägsracing och konceptet med motorfestivalen där uppe i bergen, kändes fräscht och nytt - då. Detta var dock hela 13 år sen och sen dess har upplägget blivit allt mer stelt och allt mer enformigt. Colorado ersattes med Sydfrankrike i tvåan, med Australien i trean, Skottland i fyran och Mexiko i femman. Upplägget och tävlingarna i sig förblev desamma dock, med något bättre variation än i debuttiteln - förstås. För egen del dog tjusningen i Forza Horizon 5 redan efter cirka fyra timmar. Världen kändes död, jag upplevde det som om det handlade om polygoner ditsatta enbart för mitt nöjes skull snarare än att jag faktiskt körde omkring i en riktig värld, och jag tycker att det är dags för förändring även här. Ge mig Forza World, istället. Första titeln ska utspela sig i Japan och fokus bör ligga på drifting. Låt mig åka på bredställ i en AE86 från botten av Ikaho Onsen till toppen av Mount Haruna och skippa festivalen den här gången.



Loading next content