Vi har sett många diskussioner om hur mycket av ett spels intäkter som Epic Games Store, Steam, GOG och andra digitala butiker tagit genom åren, men det finns också en mindre omtalad del som behöver sin del av kakan innan en utvecklare och/eller utgivare kan börja fylla egna fickorna med slantar; grafikmotorer. Unreal Engine och Unity är två av de mest populära, och Epic har justerat intäktsdelningen några gånger på senare tid. Nu är det Unitys tur, och det har definitivt inte tagits emot väl.
Ett blogginlägg avslöjar att Unity vill införa vad som helt enkelt kallas Unity Runtime Fees den 1 januari 2024. Detta är tänkt att ersätta intäktsdelningen, eftersom spelskapare istället ska betala Unity en avgift varje gång deras spel installeras på en enhet. Avgiften varierar beroende på vilken typ av Unity-prenumeration de har efter att ha nått vissa milstolpar. Unity hävdar att denna förändring endast kommer att påverka en liten del av titlarna, men det klagas något alldeles oerhört i sociala medier av mindre utvecklare som menar att det blir dödsstöten för dem.
Among Us-utvecklaren Innersloth delade sin oro efter att Another Crab's Treasure-studion Aggro Crab som en av de första protesterade mot beslutet, och de är inte ensamma. Cult of the Lamb-utvecklaren Massive Monster är en av många andra som nu rent av hotar med att byta motor om detta faktiskt händer.
Den ursprungliga tanken var att ta ut avgiften varje gång ett spel installerades och dessutom på olika enheter. Lyckligtvis backade Unity lite efter kritiken i en kommentar till Stephen Totilo på Axios, så utvecklare/utgivare kommer nu "bara" betala för den första installationen och inte demos (såvida det inte är Early Access eller andra varianter som inkluderar hela spelet), prenumerationstjänster och välgörenhetserbjudanden. Ändå verkar det som om den stora majoriteten av ganska kända utvecklare är starkt kritiska till den här idén, så det blir intressant att se kommande dagarna om Unity gör en fullständig kovändning, backar lite mer på sina planer eller står på sig - och vad det isåfall får för konsekvenser för grafikmotorns framtid.
Vad tycker du om idén på en Unity Runtime Fee?