Vampire: the Masquerade - Justice

Vampire: the Masquerade - Justice

Conny har, i rollen som vampyr, smugit runt i Venedig och käkat råttor och bitit folk i nacken i detta smygarspel i VR...

Jag kommer nog alltid tycka att inlevelsen som VR bjuder på är formatets starkaste kort. Eller största fördel, om man så vill. Jag har inga problem att leva mig in i andra spel, men det är något visst när det känns som att man faktiskt är där. Det finns en hel del spel som gör detta bra, där vi under lång tid framöver kommer att nämna Half- Life: Alyx som en standard för hur det kan, och borde, vara när det görs som bäst. Ungefär på samma vis som vi under lång tid refererade till Super Mario 64 gällande en standard av plattformsspel i 3D. Det känns också som att det är just Alyx som utvecklarna sneglat lite extra på gällande design och det hela börjar ganska lovande. Platsen för skådespelet är Venedig och omgivningarna känns sådär jag vill att de ska göra för att jag ska känna att jag är där. Fast jag ju då egentligen inte är det.

I spelets första uppdrag handlar det mycket om att få grepp om spelmekaniken. Här finns väl utplacerade små stopp som förklarar hur jag går tillväga. Inställningarna innan man sätter igång är också bra gällande bekvämlighet, med alla möjligheter man kan tänka sig för att förflytta sig och vrida karaktären. Jag vet att detta är viktigt för många att inte behöva bli åksjuk av att spela i VR och vi bjuds på alla inställningar man kan tänka sig gällande detta. Alltifrån att ändra vilken typ av förflyttning man föredrar, till hastighet när man vrider sig och andra bekvämligheter finns i menyn.

Vampire: the Masquerade - Justice
Med ljuskällor lyckas det visuella lyfta en aning men är fortfarande ganska blekt.

Med mina preferenser inställda så startar då äventyret. Det tar inte lång tid att få grepp om vilken typ av spelupplevelse detta är och förväntar man sig action så blir man nog besviken. Istället är Vampire ett så mycket stealth-spel som det bara går, utan att för den sakens skull sakna tillfällen att döda. Jag sugs snabbt in i världen, men upplever den också som lite grå och tråkig och inser fort att mycket av det spelet gör för att skapa en stämning, att man faktiskt är en vampyr och allt som kommer med det, också gör att spelet motarbetar sig själv en del. Mer förklaringar kring allt detta kommer.

Hursomhelst, jag har i början av spelet ett till synes simpelt uppdrag att ta mig till stadens kloaker och börjar bege mig genom gränderna. Spelet är ganska snävt i sin bandesign, men man har trots detta också ganska goda möjligheter att välja lite olika vägar och tackla sin framfart på olika vis. Det gäller dock, till allra största del, att hålla sig gömd för blir man upptäckt slutar det rätt för med att man blir dödad. Istället håller man sig till höga platser, gömmer och smyger sig på sina fiender så man kan bita dem i nacken. Såklart. Man är ju ändå en vampyr med allt vad det innebär. Att bita folk är nämligen viktigt för att fylla på energi, som i sin tur gör att man kan använda sig av sina förmågor och här kommer vi till den första och största punkten där spelet motarbetar dig lite och gör det hela tråkigare än det borde vara.

Vampire: the Masquerade - Justice
Flera uppdrag i kloakerna tillhör spelets bästa.

För att utföra förmågor krävs alltså denna energi. Den första förmågan du har är att bli osynlig så att du kan smyga förbi de som vill ta död på dig. Men, precis som allt annat du gör i spelet, till och med att attackera dina fiender, så krävs det att det finns nog med energi för att göra det. Du kan fylla på den på lite olika vis, bland annat genom att smyga dig på en intet ont anande person, greppa tag i den, luta dig fram och suga blod. Det finns även gott om råttor som springer omkring som du kan plocka upp och glupskt suga rent på den så livsviktiga drycken. Men de innehåller betydligt mindre blod än människor så du får plocka upp flertalet av dessa gnagare för att återfå tillräckligt med kraft. Att greppa tag i en fiende och luta sig mot dess hals för att dricka är roligt, och jag kunde inte hålla mig från att liksom öppna munnen och göra egna läten. Tyvärr så sker processen inte helt smidigt och tar ofta onödig tid vilket gör att du kan bli upptäckt eller bara att det blir en seg process. Överlag är detta ett problem i spelet - att enkla saker som att dra i en spak eller snurra på ett hjul, eller för den delen öppna en dörr, är lite väl klumpigt utfört.

Men det största problemet är framförallt att spelmekaniken kämpar mot sig själv här när i stort sett allt du gör kräver energi och även om du kan uppgradera färdigheter, så är du ofta tom på energi och får höra att du behöver mer blod. När du en liten bit in i spelet får ett vapen och kan skapa pilar åt det, ja då kostar det också energi och även om du då kan skapa en pil som gör att folk somnar och du kan gå fram och suga lite, så blir det en sådan där cirkel som till slut känns rätt omständlig där man behöver energi för att göra något som kostar energi vilket i sin tur gör att man kan... ja, ni förstår poängen.

Vampire: the Masquerade - Justice
Vissa områden är lite större och här kan man spela på flertalet olika vis.

Spelet låter dig välja vägar och strategier men det är ett smygarspel på alla sätt och vis och strategin förvandlas snabbt till hur man enklast tar sig runt fienden med minsta möjliga ansträgning. För problemet när ens energi hela tiden ska samlas in på detta vis så skapas mer frustration än att det blir roligt. Tyvärr. Det blir mycket suckande när sugandet känns som en konstant syssla, och när jag under ett parti av spelet insåg att jag hellre kunde springa än att med list ta mig förbi några fiender så kändes det som att jag lurade spelet, fast på ett dåligt vis eftersom jag mer exploaterat en brist i det. Jag nämnde tidigare att trots att designen på nivåerna är ganska snäv, så finns det möjligheter att spela på olika vis, och spelet uppmuntrar dig gärna att prova olika vägar eller strategier för att komma förbi hindren men eftersom du är rätt chanslös när du väl blir upptäckt så handlar det mesta då bara om att inte bli sedd, och antingen smyga förbi någon eller försöka bita lite i någons hals.

Om man dessutom försöker ta död på fienderna med en attack så missar man chansen att suga dem rena på blod. En förmåga öppnar exempelvis upp en liten port med händer som greppar tag i stackarna, men dödas de såhär så har du förbrukat energi utan att få den tillbaka. Vid ett tillfälle var jag tvungen att få bort några fiender och eftersom råttorna ofta dyker upp på nytt så samlade jag nog med kraft för att rensa platsen genom att bege mig till ett rum på hög höjd där jag sög mig mätt på de små liven, tog ut en fiende och upprepade processen.

Vampire: the Masquerade - Justice
Mycket suga blod blir det.

Den lite gråa visuella stilen får lite liv i detaljer som rök från skorstenar och neonskyltar och lyckas väl med ljus och vatteneffekter när man tar sig genom spelets kloaker, men spelet lider lite av de där typiska VR-problemen jag sett mycket av förr. Det hela känns rätt sterilt och daterat och detta går i kontrast till en atmosfär jag ändå överlag tycker är rätt bra. Jag kommer på mig själv att så länge det inte finns patrullerande fiender som skjuter ihjäl mig omedelbart så är det ganska roligt. En bana en bit in i spelet med utforskande och pussel i omgivningen visar hur betydligt bättre dessa delar är när jag försöker ta mig igenom områden med flertalet fiender.

För här finns en del saker att tycka om. Som sagt lyckas atmosfären ganska bra, även om man kunde höjt nivån på skräcken ganska ordentligt. När jag slipper fiender så är det också roligt att utforska miljöer och även om ljud kommer från fel håll och det snackas trots att jag dödat alla inom synhåll, så är ljudbilden med sin intensiva musik helt okej. Att rensa bort de trilskna fienderna med en välriktad pil så att de somnar och sedan bita dem i nacken är betydligt roligare än att försöka smita oupptäckt förbi. Dock begränsar man en som spelare alldeles för mycket och man får plocka upp råtta efter råtta för att samla energi. Man hade behövt fundera kring speldesign ett par varv till, göra det mer underhållande kring dessa partier. Just detta att en vanlig attack kostar energi är nog mitt största klagomål här. Visst, jag förstår att spelet har ett enormt fokus på att smyga och att hitta strategiska vis att ta ut de som försöker döda dig. Men det hade behövts göra bättre, för som vampyr är det lite löjligt att du är så chanslös så fort du förbrukat energin och det gör man alldeles, alldeles för snabbt.

Vampire: the Masquerade - Justice
Armborstet är ett troget vapen och att skjuta med det fungerar okej.

En annan faktor som drar ner helhetsintrycket en hel del är också gällande förflyttning. Själv spelar jag alltid med att man rör sig som vanligt, med styrspaken framåt, men här används en del teleportering utöver det. Mest handlar det att ta sig till högre höjder eller för att ta sig över avsatser. Men systemet är lite inkonsekvent och det är inte alltid den vita cirkel som förkunnar var man kan ta sig vill samarbeta, så en del moment gällande detta blir också frustrerande. När det då redan finns så pass många andra störande saker, så bromsas denna upplevelse upp av flera sådana här störande och dåligt designade moment.

Spelet har under mina timmar faktiskt pendlat en del gällande betyget. Det är väl det som är det mest tråkiga kan jag tycka - att det varierar ganska mycket gällande är underhållande det är. Alltifrån betydligt roligare partier till väldigt trista sådana som framförallt förstörs av kass speldesign. Trots all framförd kritik skulle jag inte riktigt gå så långt som att säga att spelet suger, men det har en mängd outnyttjad potential och biter tyvärr aldrig riktigt tag.

5 / 10
+
Atmosfäriskt, utmaningar kan tacklas på olika vis, roligt att göra egna ljud när man suger blod