Svenska
Gamereactor
nyheter

Världens största spelutgivare anmäls för sina virtuella valutor

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Sveriges Konsumenter och ytterligare 22 andra konsumentskyddsorganisationer i 17 länder i Europa har anmält några av världens största företag inom gamingbranchen till CPC, nätverket för EU:s konsumentmyndigheter. Detta på grund av de virtuella valutor som används inuti spelen för köp av bland annat skins, lootboxes, uppgraderingar och andra bonusar.

Konsumentorganisationerna anser att användningen av virtuella valutor förvränger spelarnas uppfattning om hur mycket verkliga pengar som faktiskt spenderas när köp genomförs inuti spelen. Särskilt oroande anser man att det är för yngre spelare, och en studie som utfördes av Ipsos och Video Games Europe under 2023 visade att barn i Europa som gör köp i spel spenderar i genomsnitt cirka 450 kronor varje månad på olika tillägg.

"Sveriges Konsumenter vill se ett förbud mot låtsaspengar i spel. Det måste gå att se riktiga priser", säger Sinan Akdag på Sveriges Konsumenter.

Kraven i anmälan är dels att priserna för köp inuti spel alltid ska anges i spelarens nationella valuta, dels att möjligheten till köp inuti spel ska kopplas bort som grundinställning och dels att villkor som spelutgivare använder sig av som ger dem rätt att när som helst dra tillbaka eller ändra funktioner och innehåll som spelaren redan har betalat för upphör. Anmälan omfattar EA, Epic Studios, Mojang Studios, Roblox Corporation, Activision Blizzard, Supercell och Ubisoft.

Av de 50 mest spelade spelen 2023 hade 21 av dem virtuella valutor, och 2020 genererade köp inuti spel cirka 525 miljarder kronor globalt.

Världens största spelutgivare anmäls för sina virtuella valutor
Sveriges Konsumenter vill förbjuda virtuella valutor i spel.


Loading next content