Efter att ha arbetat med EA och Ubisoft tittade marknadschefen på Level Up Gaming förbi Gamereactor-kameran i den tropiska miljön för att prata om AI och dess uppfattning i spelutvecklingscommunityn, nya kanaler för att marknadsföra dina spel, skillnaden mellan utgivare och deras nuvarande katalog.
"Hej, Gamereactor-vänner. Som ni kan se befinner vi oss i en tropisk miljö.
Det här är Madeira. Det här är Madeira Games Summit.
Och jag är här tillsammans med Erinrose. Tack så mycket för att ni är med oss."
"Du var med i en av de många paneler, workshops och möten som händer bakom kulisserna här.
Men vi vill förmedla ett budskap till andra utvecklare som kanske är intresserade av branschen och hur man blir bättre, eller hur?
Och ditt deltagande, din panel handlade om AI och användningen i utvecklingen av TV-spel som vi ser på senare tid."
"Och du var värd för det.
Vad skulle du säga var den lärdom som kan vara användbar för dessa utvecklare?
En av de första sakerna som kom fram under arbetet var att vi alla har frågor.
Vi vill alla veta vad de andra gör och delar med sig av."
"Så det handlade verkligen om att dela med sig.
Och en av de viktigaste, jag skulle säga några av de viktigaste sakerna handlar om styrning och policy.
Det pågår en hel del experiment.
Och en del pilotering från en publicerings- och en utvecklingssida."
"Men ofta saknas styrning och strategi.
Och det är verkligen en kritisk punkt att kunna ha policyer och skyddsräcken på plats när du rullar ut det här långsamt över en organisation.
Och att ha HR och team som är engagerade i det i en transparent och tydlig process."
"För det finns en hel del friktion och oro för anställda på den här fronten med AI.
Och med marknadsföring också.
Du måste vara väldigt försiktig med det just nu, eller hur?
Ja, absolut."
"Vi har förmodligen den första riktiga möjligheten från en kommersiell påverkan är AI på publiceringssidan av saker och ting.
Och jag tror att vi kanske inte har så mycket teknisk expertis för att integrera och implementera på ett sätt som skulle vara mer effektivt för oss."
"Så det är verkligen en möjlighet, särskilt från publiceringssidan.
Det finns alltid denna oro från ett implementeringsarbetsflöde och pipeline från en kreativ och utvecklingssida.
Men jag tror att den första kommersiella effekten verkligen kan komma från förlagsverksamhet."
"Så det är verkligen att försöka utveckla mer teknisk skicklighet för att kunna implementera det.
Och sedan hur man kommunicerar allt det där.
Du hjälper studior och utvecklare att definiera eller bygga upp sin berättelse och sin publik.
Vad är nyckeln till att göra det?
Hur hjälper du dem att definiera den sortens identitet?
Så att de har ett tydligt budskap och hur de ska förmedla våra spel till den publiken."
"Jag tror att det alltid är viktigt att en spelutvecklare förstår vem de gör våra spel för.
Och verkligen utveckla persona eller personas.
Så det är den målgruppen och att förstå vad som driver dem."
"Och med det har du de unika försäljningsargumenten, positioneringsuttalandet.
Och det är verkligen den vägledande kraften i allt du gör i din marknadsföring.
Från de unika försäljningsargumenten, från den positioneringen, kan du utveckla dina innehållspelare."
"Hur du ska prata om våra spel.
Vad som kommer att vara relevant och viktigt för din publik och dina mål.
Så det är verkligen kritiskt och det glöms ofta bort i processen med utvecklare.
På samma sätt engagerar de inte samhället eller sina spelare tillräckligt tidigt och tillräckligt ofta."
"De skapar saker i en silo.
Och nuförtiden har vi Discord.
Vi har sätt att prata med folk.
Vi kan göra playtests.
Inget är ett större nöje för någon som är intresserad av våra spel än att speltesta våra spel."
"Att ta feedback, inte bara från en bugg, konceptnivå, utan från konceptet som du utvecklar tillsammans med dem.
Du nämnde Discord.
Vilka andra sätt skulle du säga är trendiga eller nya inom marknadsföringsområdet för små studios att marknadsföra våra spel?
Vad är det som de måste lära sig på en gång i denna stund?
Först och främst tror jag definitivt att man ska engagera sig och utveckla en kommunikationsplan i Discord."
"Jag tycker att det är viktigt att utveckla sin karma för Reddit.
Och engagera sig och stödja, bidra till indiespelunderkanaler, subreddits där, kommer att bli väldigt viktigt.
Allt i Reddit handlar inte om marknadsföring, utan om support."
"Och så finns det nya kanaler som TikTok.
Kvaliteten är inte lika viktig som något för YouTube-shorts, men det är att skapa det och följa dessa krokar och dessa cykler kommer att vara viktigt för våra spel."
"Och med de saker du sa nu, som att definiera din identitet, din berättelse, och även hur ni använder nya kanaler, Är det här ett sätt för dem att lägga mindre ansvar på förlagen?
Eller hur kan de närma sig det?
Är de för beroende av förlagen?
Jag tror att det är viktigt för alla studios, oavsett om de väljer en förläggare eller egenutgivning, de måste investera så mycket förståelse för sin publik och bygga upp kanalerna själva."
"För även om de bestämmer sig för att de vill gå med en förläggare, ...så vill förlaget ha draghjälp.
En förläggare letar efter en studio som inte bara utvecklar ett spel i isolering, utan som redan har visat att de har byggt upp en publik."
"Det är väldigt likt modellvärlden nu.
Man kan inte bara vara modell.
Du måste vara en modell med en följarskara för att få vara med på Paris Fashion Week.
Du måste redan ha 500.000 följare."
"Du tänker: "Jag kan inte bara vara vacker? Nej, du kan inte bara vara vacker.
Man måste ha 500 000 följare för att få vara med på Paris modevecka.
Så det är en liknande modell.
Alla måste bygga upp sitt eget varumärke nuförtiden."
"Intressant jämförelse.
Jag vill fråga dig om dina tidigare erfarenheter av både EA och Ubisoft.
Naturligtvis är de stora förläggare.
Det var länge sedan."
"För länge sedan, okej.
Men jag antar att det formade dig, vad du gör nu marknadsföringsmässigt.
Och de kommer från samhället, vi kan uppfatta dem som något liknande, stora förläggare."
"Men de är helt olika.
De är olika ursprung, olika typer av spel.
De publicerar, de publicerar nu.
Så, ja...
Hur skulle du jämföra dem?
Eller är det något som du skulle vilja dela med dig av från dessa år och vad du lärde dig där?
Så Ubisoft var för väldigt länge sedan och det var eftersträvansvärt för dem att vara bland de bästa förläggarna på den tiden."
"Och att se var vi var och vart de har kommit, det är otroligt.
Och det är ett sådant nöje att se.
Och att vara en fransk förläggare, fransk kreativ, har en "vad händer om"-strategi som jag alltid blir hänförd och inspirerad av."
"Det gör att du kan sväva och ibland krascha, men de vågar.
Och det är vad jag alltid beundrar med Ubisoft.
EA är den stora maskinen.
Det är det stora spelet."
"Det är i spelet.
Den är med i spelet.
Och den upplevelsen, det var för mig som amerikan, amerikansk medborgare, första gången jag arbetade för ett amerikanskt företag på den tiden när jag arbetade där."
"Och du är i en stor struktur och ett stort system.
Och det var imponerande.
Den goda sidan av företagsamheten och strukturen till det och ibland den negativa sidan av det också."
"Men att verkligen se alla hjulen snurra var ganska spännande.
Och slutligen, berätta lite mer om vad ni gör nu på Level Up Gaming.
Jag tror att du har svarat på en del av det här, eftersom du hjälper studior och utvecklare med marknadsföringsstrategier."
"Men vad mer kan du berätta om din nuvarande...?
Level Up Gaming är en saudisk utgivare.
Och så publicerar vi oberoende spel från hela världen.
Vi har saudiska spel, men vi har spel från överallt, alla typer av genrer."
"Och vi arbetar med fantastiska studior som utvecklar fantastiska spel.
Och vi letar efter studior.
Det är ett bra koncept, men det är även ett bra team.
Det är verkligen viktigt."
"Ett team som är öppet och redo att springa med dig.
Så vi är partners.
Och jag tror att det är den mest kritiska punkten, är när man hittar en bra match och ett bra lag, ...så samarbetar man och hjälper till att publicera dem."
"Så vi har många bra spel på gång.
Någon som du skulle vilja nämna nu när du kan avslöja?
Visst, jag har en söt liten en.
Den heter Petunias skärseld."
"Det är ett litet Lovecraftianskt, läskigt, gulligt, idle desktop spel.
Det sitter längst ner på din skärm.
Du måste välja, du gör din jordbrukssimulering, men ibland måste man även offra några djur, för att få blod."
"Det är det där läskiga.
Så det är en riktigt rolig en.
Tack så mycket för att du tog dig tid, Erinrose.
Njut av resten av toppmötet."