Det ser ut som att Volvo har vant sig vid tanken att även med fler och fler elbilar som produceras, kanske det inte är så enkelt och smidigt som förväntat att få människor att ta steget till en ren elbil. Med detta i åtanke har fordonsjätten tillkännagett justerade elektrifieringsmål, en minskning från målet på 100 % elbil/hybrid till 2030.
Volvo siktar nu på att nå en försäljningsvolym på 90 procent för elbilar eller hybrider till 2030, medan de återstående 10 procenten ska lämnas öppna och tillgängliga för mildhybrider om så krävs. Det intressanta här är att Volvo fortfarande är fast övertygat om att man inte kommer att sälja några bilar med ren förbränningsmotor när vi når det nya decenniet.
Som en del av ansträngningarna för att uppnå detta mål har Volvo också noterat att man år 2025 kommer att erbjuda cirka 50-60 procent elektrifierade produkter i sin portfölj, med ett sortiment av rena elbilsmodeller som erbjuds i god tid före slutet av decenniet.
Jim Rowan, VD för Volvo, tillägger: "En elbil ger en överlägsen körupplevelse och ökar möjligheterna att använda avancerad teknik som förbättrar den totala kundupplevelsen. Det är dock tydligt att övergången till elektrifiering inte kommer att vara linjär, och kunder och marknader rör sig i olika takt av införande. Vi är pragmatiska och flexibla, samtidigt som vi behåller en branschledande position inom elektrifiering och hållbarhet.
Denna elbilsstrategi är också i linje med Volvos plan för att minska CO2-utsläppen, med målet att uppnå en minskning med 30-35 % jämfört med 2018 års baslinje i slutet av 2025.