Warcraft III: Reign of Chaos

Warcraft III: Reign of Chaos

Blizzard har stöpt om sitt framgångskoncept i det tredje Warcraftspelet. Mer handling och rollspel kompletterar realtidsstrategin.

Äntligen är Blizzards extremt efterlängtade uppföljare här. Spelet har funnits i butik några veckor och redan slagit sig in på försäljningstoppen. Så har du inte redan lagt vantarna på Warcraft 3 kommer här en sista övertygelse, för fans lär med största sannorlikhet redan ha införskaffat sig den tredje installationen av den mästerliga Warcraft-serien.

Personligen har jag med spänning följt utvecklingen av Warcraft 3 sedan startskedet för några år sedan. Till min stora förtjusning skulle spelet komma att bryta ny mark och låna friska influenser från rollspelsenren, istället för att förlita sig till det traditionella RTS-upplägget. Med den största likheten att ens grupp skulle bestå av betydligt färre karaktärer och låta spelaren lära känna dessa närmare, ungefär som i mer traditionella rollspel som Baldurs Gate och Final Fantasy. Men strax före E3 i Los Angeles år 2000 ändrade Blizzard sina våghalsiga planer och styrde in Warcraft 3 på mer beprövat vatten. Slutprodukten Warcraft 3: Reign of Chaos ligger därför i gränslandet mellan spelhusets klassiska titel Warcraft 2 och andra rollspel. Det tänkta klivet har därför sparats till Blizzards kommande rollspel; World of Warcraft. Vilket inte alls har betytt något negativt. Tvärtom.

Vid första anblick tycks Warcraft 3 vara en tredimensionell variant av föregångaren. Men spelet är betydligt mer unikt än så. Det tänkta rollspelsupplägget skiner snart igenom och avslöjar att Blizzard behållit en del av detta. Först och främst är spelet sett från ett närmare perspektiv än tidigare (vilket också är justerbart tackvare 3D-grafiken). Karaktärerna är dessutom större och färre än tidigare, vilket gör att man tar hand om dessa med mer omsorg än annars. Karaktärerna är också utvecklingsbara på nya sätt och kan samla erfarenheter som i rollspel. Detta främjar främst singelplayer-delen som fattar mer djup och kräver mer engagemang av spelaren än vad som är vanligt i realtidsstrategispel.

Handlingen i spelet är annars ruskigt välskriven och spännande. Många vändningar är att vänta och varje ras är lika raffalde att spela med. Det märks att Blizzard har haft profesionell hjälp med manuset och framför allt storyn, som dessutom vävs samman med de sagolika mellansekvenserna. Blizzard som alltid varit trendsättare vad gäller dessa förrenderade filmer, förstätter nämligen att briljera och ger oss de mest välgjorda spelvärlden har att erbjuda. Animation, detaljrikedom, röstskådespel och inte minst grafik får mig att rysa av välbehag varje gång en film brakar igång. På bästa sätt fungerar de som en väldigt fin belöning efter avklarade svårigheter. Vissa menar dock att de skiljer sig för mycket från spelets övriga utseende och skapar en splittrad helhet av spelet, men jag tycker helt tvärtom.

Rollspelsinslag till trots kommer du som gammal Warcraft-räv att känna dig bekant med upplägget. Än en gång ska ved huggas och värdefulla naturtillgångar samlas, för att på så sätt bygga upp sitt näste och slutligen bege sig ut i strid (vem vet inte det?... Reds anm.) Faktum är att enkelheten i Warcraft 3 får mig att tänka på id Softwares Quake 3 Arena och Blizzards tidigare release Diablo 2, eftersom Blizzard hållit utevcklingen väldigt långdragen och finslipat spelet till förbannelse, istället för att våga sig på några större nyheter. Spelhuset har helt enkelt lyssnat till sina fans och givit dessa det mest finslipade RTS-genren har att erbjuda. Varje ras har tweakats in i det minsta och trots att de har utökats till hela fyra stycken egensinnade typer, tycks obalans vara helt obefintligt.

Många finesser och specialiteter har lånats från Warcraft 2 och faktiskt även från Starcraft, något som är väldigt kul då man spelat dessa mycket. Det är först efter åtskilliga speltimmar över LAN eller internet som Warcraft avslöjar sitt gedigna innehållsdjup och balans. Den mest inbitne spelaren kommer att kunna sätta sig in i väldigt genomtänkta och avancerade strategier, samtidigt som nybörjaren kommer att få ut massor av spelet.

Visserligen verkar spelets balans och spelbarhet ha varit de största orsakerna till den långa utvecklingstiden. Men grafiken som denna gång alltså består av helt fri 3D har också varit väldigt krävande att framställa. På en Macintosh eller PC av snabbare slag ser nämligen Warcraft 3 helt fantastiskt ut. Karaktärsmodellerna ser inte bara väldigt detaljerade, högupplösta och väldesignade ut, de rör sig också mycket verklighetstroget. Dessutom har de berikats med ett fantastiskt stämningsfylld och variationsrikt röstskådespel, som till råga på allt lånar några fraser från Blizzards tidigare skapelser. Miljöerna är även de väldigt välskapta och omväxlande. De fantasy-inspirerade omgivningarna är detaljerade, högupplösta och självklart kryddade med den atmosfär som kännetecknar den amerikanska utvecklaren.

Hur man än vänder och vrider på Warcraft 3: Reign of Chaos går det inte att hitta några riktiga missar. Visst hade många väntat sig något riktigt överaskande, men spelhuset har inte satstat på det utan skapat det mest perfekta i genre. Vilket kanske vore konstigt med tanke på den långa produktionstiden. Blizzard har lyssnat på sina fans och sammanfattat suverän balans, fantastisk grafik, fulländad spelbarhet och ett otroligt speldjup i en ask.

Warcraft III: Reign of Chaos
Warcraft III: Reign of Chaos
Warcraft III: Reign of Chaos