Svenska
Gamereactor
nyheter
Warhammer 40,000: Darktide

Warhammer 40,000: Darktide blir svårare efter ny uppdatering

Du får mycket mer variation och möjligheter i detta Horde-inspirerade actionspel, men detta har naturligtvis också en baksida...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Warhammer 40,000: Darktide får en efterlängtad klassöversyn i oktober samt att det dessutom släpps till Xbox Series S/X samma månad, och med dessa stora nya möjligheter kan vi också förvänta oss att Nurgles horder blir lite svårare att hantera.

När vi pratade med lead combat designer Mats Andersson från svenska utvecklaren Fatshark om saken på Gamescom, frågade vi just om de utökade valmöjligheter vi får för vår karaktär kommer leda till mer kraftfulla fiender i äventyret. Han svarade:

"One of the things with the Tide series in general and that goes for Darktide as well is that the game shines when it's on the more challenging side. I mean we have this saying around the office, it's die horribly screaming together, right? So when looking through and setting up these builds and setting up the entire talent tree we have made a balance pass, we have upped some of the enemies, we've increased some of the health pools, we've shifted around some of the pacing.

But it's a continuous struggle for us to keep up with the players demand for challenge. The balancing of this and speaking as a designer who has to balance this, it is kind of a nightmare but it is also super fun and that's kind of the reason why I'm in this job getting you know massive challenges and try to solve them. And I mean to be honest when we built the game we built that with some space. We have different roles, we have different functionalities and feature packages to support a range of different gameplay roles and gestalts if you want to get fancy and highbrow academic on the design side."

Han fortsatt med att förklara att Warhammer 40,000: Darktide trots allt bygger på lagspel och att detta är nyckeln för att lyckas:

"So just having the ability for us to challenge the players in new ways because we're now giving you the full range of tools to counter those. So it's not all about like headshotting and it's not all about just button mashing. It is about team play in Darktide. We can give you abilities like the shield, we give you the buffing ability so you as a team need to both have some team configuration and then as you run through the mission actually support each other, identify when it's time to pop that shield and do that rush and get those guys locked into melee. So yeah, we bump the difficulty but we also bump it in new and different kind of directions."

När vi provade på spelet märkte vi att det var lite mer utmanande, särskilt på de svårare svårighetsgraderna, men det finns alltid möjlighet till enklare uppdrag för dem som inte vill ha en extra utmaning. Vill du däremot dö hårt och skrikande tycks den nya uppdateringen till Warhammer 40,000: Darktide vara helt i din smak.

HQ
Warhammer 40,000: DarktideWarhammer 40,000: Darktide
Warhammer 40,000: DarktideWarhammer 40,000: Darktide

Relaterade texter

0
Warhammer 40,000: Darktide (konsolversionen)Score

Warhammer 40,000: Darktide (konsolversionen)

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Efter ett helt års försening har nu Xbox Series S/X -versionen av svenska Fatsharks senaste actionäventyr lanserats, samtidigt som stora förändringar gjorts med en ny patch. Vi har recenserat...

5
Warhammer 40,000: DarktideScore

Warhammer 40,000: Darktide

RECENSION. Skrivet av Patrik Severin

Patrik har hackat demoner med; spadar, motorsågssvärd, hammare och sprängt dödssjuka monster med granatkastare i Vermintide-utvecklarnas senaste...



Loading next content