Svenska
Gamereactor
recensioner
Warhammer 40,000: Rogue Trader

Warhammer 40,000: Rogue Trader

Patrik har blivit erövrare, ledare, handlare och kejsarens ljus i de mörkaste mest avlägsna hörnen i galaxen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Föreställ dig att du bestämmer över mänsklighetens yttersta utposter i galaxens mest avlägsna kanter. Världarna under ditt befäl och dess miljarder invånare ser upp till dig och ditt ledarskap. Din röst är lag och dina beslut påverkar delar av galaxen. Så ser en vanlig dag ut för en Rogue Trader. Jag är överraskad att Owlcat Games valt gräva i ett av Warhammer-varumärkets äldsta berättelser. Det börjar med att du får skapa en egen karaktär och sedan välja en klass. Klasserna varierar ganska stort och avgör hur din karaktär fungerar på slagfälten. Alla du kan tänka dig från rollspelsgenren finns med i någon form. Du har din anfallare, tank, magiker och understöd. Ofta vävs en eller flera in i en annan ju mer du uppgraderar den. Dina val påverkar även dialogen med andra karaktärer. Min klass blev Officer som både stöttar andra soldater med bonusar och kan dela ut skada.

Den mest roande av förmågor har Psykern. Det är inte en klass utan en bakgrund du kan välja. Dessa mystiker kan använda speciella krafter. Det unika med deras förmågor är att det finns ett pris för varje attack du genomför. Varje gång du drar krafter från din egen materia och använder energi därifrån river du ner barriärerna i vår värld, så att dess ondska kan ta sig in. Gör du det för mycket kan fientliga demoner och annat kastas in i striden. Deras förmågor är så pass starka att de kan förlora dig striden. Du måste konstant titta på mätaren för detta och avgöra om det är värt risken att använda dessa krafter. Styrkan i attackerna de kan genomföra kan vända strider i din fördel. Du måste hela tiden avgöra om riskerna är värda belöningarna. Jag tycker att det är en av de smartare lösningarna jag sett för att begränsa en magiker-klass i ett rollspel med hjälp av etablerad lore.

Warhammer 40,000: Rogue Trader
Din bakgrund och klass är viktiga, välj båda med omsorg.

Berättelsen handlar om karaktärer med titeln Rogue Trader. De har auktoritet att handla och föra tillbaka mänskliga världar till imperiet. De är till skillnad från andra fraktioner väldigt fria i hur de får agera. Ett myteri ombord på rymdskeppet du befinner dig på dödar den nuvarande Rogue Tradern. Du har precis blivit adopterad in i denna släkt och står som enda arvinge till titeln. Det innebär att det helt plötsligt är du som blir en ny Rogue Trader. Med det följer ett stort ansvar över planeter, människor och andra varelser. Du har nu miljontals människor under ditt beskydd och karaktärer som söker ditt ledarskap. Du förväntas ta stora och ibland snabba beslut för att säkra tryggheten hos dina undersåtar. Samtidigt behöver du ta reda på varför din föregångare dog och stabilisera dina världar under ditt nya ledarskap, med vapen och diplomati.

Detta är en annons:

Krig är bara en liten del av dina uppgifter. Med titeln Rogue Trader blir du även den bestämmande makten över ett stort rymdskepp. Det blir din bas under stora delar av äventyret där kompanjoner samlas och med vilket du kan färdas till olika planeter. Redan tidigt i äventyret upptäcker du hur mycket makt du har över invånarna på olika världar. Dina beslut kommer att leda människorna till förintelse eller att blomstra under ditt styre. Många av besluten följs av ett moralsystem där du har tre vägar att vandra. Du kan bli en dogmatisk fanatiker som enbart vandrar i kejsarens fotspår. Du kan också bli en förrädare som enbart bryr sig om makt. Skulle inget av det passa kan du inta en form av mellanväg.

Warhammer 40,000: Rogue Trader
Du får inte styra den själv, men jag gillar alltid att se en Leman Russ rulla fram.

Fattar du för många beslut i någon kategori blir den låst för din karaktär. Dina kompanjoner har också ett moralsystem vilket kan krocka med ditt. Jag gillade personlighetskrockarna mellan min karaktär och deras. Jag landade ganska snabbt in på den moraliska kategorin Iconoclast. Den uppmuntrar kompromisser och lite annorlunda lösningar. Du hamnar ofta i onåd med mer fanatiska kompanjoner. När planeter riskeras att förintas blir det extra tydligt att ditt ledarskap inte alltid respekteras. Du kommer att få både mothugg och klappar på axeln. Varje värld du återtar och erövrar innebär även att du kan använda resurser för att bygga upp dessa igen via projekt. De avgör hur bra planeten kan hantera katastrofer och hur mycket rikedomar du kommer ha tillgång till.

Rikedomar kan sedan användas för att säljas till olika fraktioner. Du får inte guld som en valuta. Det är snarare en form av poängsystem för hur mycket köpkraft du har. Får du ihop tillräckligt med poäng låses olika nivåer upp för föremål du kan köpa. Nyckeln till det är planeternas projekt och utforskning. Det bästa med systemet är att när ett föremål är upplåst är det gratis. Det är väldigt enkelt att nå nivå ett till fem och det låter dig oftast få tillgång till medicin och granater. Jag gillar detta system. Det passar in med vem du är i universumet och berättelsen. Jag blev snabbt vän med Adeptus Mechanicus som har en mindre flotta i regionen. De gav mig fördelar jag inte hade fått med andra fraktioner. Därför gäller det att hitta vänner som passar dig och din unika stil. Du kan såklart också skaffa dig fiender genom dina val och även hamna i strider.

Detta är en annons:
Warhammer 40,000: Rogue TraderWarhammer 40,000: Rogue Trader
Striderna kan ske på många platser. Det är taktiskt, omgångsbaserat och ofta väldigt bra.

Slagsmålen fungerar på två sätt. Den första är direkta skärmytslingar mellan dig, dina kompanjoner och fiendestyrkor. Det är ett taktiskt omgångsbaserat system med många möjligheter. I många avseenden liknar det Xcom. Du kan sitta bakom fullständigt eller begränsat skydd och dina soldater har en viss chans att träffa och missa. Du kan också använda dig av förmågor som stärker dig eller försvagar fienden. Striderna upplevde jag som engagerande och väldigt bra. De kräver att du förstår vad du håller på med. Skulle det bli för enkelt eller för svårt kan du sänka eller höja svårighetsgraden när du vill. Många strider du vinner och valen du ställs inför med krigsfångar kan också ge reaktioner från kompanjonerna vid din sida.

Den andra typen av strider sker med ditt rymdskepp. Det är återigen omgångsbaserat och du ställs nästan alltid mot fler rymdskepp än du har. Vi har blivit bortskämda med utmärkta konkurrenter som Gothic: Armada-serien, vilket får detta att upplevas som daterat. Du navigerar via rutor i två dimensioner och anfaller fiendens skepp. Problemet jag har är att det är lite för långsamt och ointressant. Rymdskeppen rör sig långsamt, saknar samma mängd uppgraderingar som karaktärerna. Det tillsammans med konstiga saker som att torpeder kan hålla igång strider i flera extrarundor även när fienden är besegrad skapar ett långsamt tempo. Jag hade gärna sett att världen reagerade mer på dina vinster och förluster i detta läge. Det känns utskuret från resten av äventyret och det skadar helheten.

Warhammer 40,000: Rogue Trader
Jag gillar variationen i fiendetyperna och deras attacker. Utomjordingar har en viss typ av vapen och förmågor att angripa dig på och människorna en annan.

Världen är däremot reaktiv tack vare dina beslut, inte helt olikt Baldurs Gate 3 eller Owlcat Games tidigare alster som Pathfinder: Kingmaker och Wrath of the Righteous. De avgör om planeter förintas, står fria eller blir demoniska fästningar. Gillar du att dina val påverkar och färgar världen är detta ett bra exempel på det. Däremot har det sin beskärda del problem som buggar och tekniska besvär. Precis som tidigare nämnda titlar har det inte lanserats i sitt bästa skick. Jag har haft otur och mött lila texturer, krascher, glidande karaktärer och konstiga animationer. Utöver det har jag också haft korrumperade sparfiler vilket inte är kul. Jag har förlorat 30 timmar på grund av detta problem. Uppdrag kan också sluta fungera vilket leder till trasiga uppdragskedjor. Prestandan försämras över tid vilket kan skapa hackiga strider efter ett tag. Det är synd för detta är ett genuint grymt äventyr. Tillsammans är problemen så pass stora att mitt tålamod har prövats flera gånger.

Warhammer 40,000: Rogue Trader
Den lilla färgen breder ut sig över hela skärmen om du tittar från vissa perspektiv. Färgade områden du lägger ut i strider kan även synas på rymdkartan i ditt rymdskepp.

Även om den tekniska sidan inte är lysande är musiken och ljuden bra. Musiken är det jag gillar mest inom kategorin ljud. Det låter precis som jag föreställer mig att Warhammer 40 000 ska göra. Det är kyrkmusik med kör och mörka ljud som sätter prägel på hela den dystopiska inramningen. Röstskådespelet är däremot begränsat som det brukar vara i genren. Överlag passar rösterna till karaktärerna även om du inte får höra allt i tal. Du kommer inte bli blåst av stolen av framträdandena men de gör sitt jobb. Jag känner mig dock bortskämd med titlar som Baldur's Gate 3 och hoppas att studion använder inspelad dialog för all text i framtiden. Ljuden är acceptabla, vapnen, rymdskeppen och annat låter som de ska göra. Det är däremot varken en styrka eller en svaghet. Överlag är jag nöjd med röster, ljud och musik och hur det bidrar till helheten.

Gillar du Warhammer, Pathfinder och rollspel av den gamla skolan kommer du att gilla detta. Med grym musik, klockren design, varierade kompanjoner och en lång berättelse har du mycket att göra i världen. Det finns alltid något att underhålla dig med vid sidan av huvudberättelsen och du kommer konstant ta stora beslut. Det påminner mig lite om Tyranny i den bemärkelsen även om du inte nödvändigtvis behöver vara ond. I grunden har vi ett fint inslag i Warhammer 40 000-familjen. Tyvärr lider titeln av ganska mycket buggar i senare akter av berättelsen. Korrupta sparfiler är tyvärr ingen höjdare och trasiga uppdrag saktar ner progressionen. Jag kan därför inte rekommendera titeln till alla. Owlcat Games måste lösa många av de tekniska problemen och gärna putsa på rymdstriderna. I sitt nuvarande skick är det enbart värt det för de mest inbitna av fans som står ut med problemen. Blir det tekniska löst över tid kan du utan tvekan höja betygspinnen två steg.

Warhammer 40,000: Rogue Trader
Folket har långa armar och visuella problem som detta är vanliga. Samma tekniska problem gick att se på två olika datorer.
Warhammer 40,000: Rogue Trader
06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Atmosfäriskt, djupt, bra upplägg, engagerande berättelse, välskrivna kompanjoner och roande markstrider
-
Rymdstriderna, buggar, trasiga uppdrag och stora tekniska problem
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content