Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Warhammer: Vermintide 2
AKTUELLT: Gamescom 2024-täckning

Warhammer: Vermintide 2 - Versus

En efterlängtad funktion till Warhammer: Vermintide 2 är nu äntligen på väg och Gamereactor har fått chans att tjuvstarta...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Redan när Warhammer: Vermintide 2 först lanserades, fanns det rykten om att vi skulle kunna spela som fiendens specialenheter den här gången, men vid lanseringen saknades detta. Tydligen skulle vi få vänta i åratal för att äntligen få en spelbar Skaven-fraktion i spelet, men efter att ha kollat in det på Gamescom, känner vi oss ändå positiva.

När vi pratade med designteamet hos Fatshark vid ett förhandsevenemang nyligen fick vi en glimt av den stora ansträngning som krävts för att få Pactsworn att fungera i spelet. Att försöka göra det både tillgängligt för nyare spelare som kanske vill ge Versus-läget en chans och en utmaning för befintliga veteraner är en balansakt som vi verkligen inte avundas, men efter några stängda alfatester har communityn varit ganska tydliga med att påpeka vad som fungerar och vad som inte gör det.

HQ

Så, vad är Versus i Vermintide 2? Jo, det är ett nytt spelläge, där ett lag på fyra spelar som dina typiska hjältar och väljer sin klass och karriär i början av en match, medan det andra laget får en handfull Skaven-specialenheter att välja mellan. De är: Gutter Runner, Warpfire Thrower, Poison Wind Globadier, Ratling Gunner och Packmaster. Varje Skaven-enhet kommer att vara bekant från grundspelet, med ett par förmågor som ger dem ett unikt sätt att fånga fiender, vilket gör det lättare för horderna att plocka isär dem. Tänk på Versus som ett långt uppdrag i Vermintide 2, där hjältarna måste slutföra mål för att tjäna poäng, medan det är upp till Pactsworn att stoppa dem. Du växlar mellan att spela som hjältarna och Pactsworn från runda till runda, och varje runda har poäng för dig att ta.

Detta är en annons:

Ur hjältarnas perspektiv har inte mycket förändrats, förutom att de specialfiender du möter nu bör vara mycket smartare. De kan gömma sig bakom väggar i väntan på det perfekta ögonblicket att slå till, eller till och med bli ett Bile Troll när de verkligen behöver lägga ner hammaren. Det kommer säkert att göra det till en av de svåraste upplevelserna som spelet kan erbjuda, särskilt när människor med lika skicklighet spelar mot varandra, eftersom du fortfarande har massor av andra fiender att kämpa med också.

Warhammer: Vermintide 2
Nu får vi spela som fiender.

Pactsworn är svagare än hjältarna, eftersom de kommer att gå ner i bara ett par attacker, men kan återuppstå var 10-15 sekunder eller så som en ny enhetstyp. Detta håller dem mer som ett förbrukningsbart men ändå dödligt hot, så att du kan byta upp din taktik efter döden eller bli det skrämmande ovannämnda Bile Troll, som var förödande i vår förhandsgranskning. Denna bossenhet leker slumpmässigt, men om hjältarna har för mycket av en lätt tid är det mer troligt att du får det. Å andra sidan kommer det sedan att leka på samma plats för fiendens lag, så du är bäst att ta en mental anteckning om när och var det dyker upp. Pactsworn kan också kalla en horde för att hindra hjältarnas framsteg, men om du är en skicklig Vermintide 2-spelare bör du inte ha problem med de svagare fienderna.

Efter åratal av spel som Ubersreik Five kommer du sannolikt att dras mest till Pactsworn, eftersom de är nya. Var och en av dem har en förmåga eller två att använda sig av, och även om de inte är nära så djupa i sina mekaniska detaljer som hjältarna, är de en explosion att se. Gutter Runners dyker från hustak, Ratling Gunners fångar fiendelaget i en chokepoint, det är den klassiska PvP multiplayer som får dig att skratta och stanna uppe alldeles för sent med vänner. Det finns också nivåer som är specifikt knutna till din Versus-erfarenhet, vilket innebär en ny grind även för de mest erfarna veteranerna, och ett sätt att höja nivån på dina hjältar utan att spela grundspelet om du inte har höjt nivån på alla till max.

Detta är en annons:
Warhammer: Vermintide 2
Detta känns både oväntat kul och välbalanserat.

Spel i Warhammer: Vermintide 2 Versus är långa, eftersom de tre omgångarna var och en har dig att spela som Pactsworn och hjältarna, så du kommer i huvudsak att ha sex omgångar. Men även om fiendelaget kommer långt framåt har Fatshark säkerställt att du inte bara spenderar den bättre delen av en timme och väntar på den oundvikliga förlustskärmen, eftersom de senare omgångarna gör att du kan få fler poäng, så en comeback är ganska mycket alltid på korten. Det enda vi märkte om längden var att det på vissa kartor verkade som om det tog ett tag för hjältarna att få några poäng, med vissa områden och mål som erbjuder massor i en kort burst innan en lång torka. Det verkade också som att Pactsworn verkligen behövde samordna för att ha något hopp om att stoppa hjältarna som bara sprang igenom en runda. Eftersom de är svagare förlitar sig Pactsworn mycket mer på att nöta bort hjältarna, undan för undan, så förvänta dig inte en Gutter Runner-svep när du möter alla dina fiender på en gång.

Den balansen känns dock verkligen som att den är på väg, och även om Pactsworn inte är staplade med förmågor är de fortfarande intressanta att se på grund av hur fräscha de känns för den år gamla formeln för Warhammer: Vermintide 2. I framtiden för Versus-spelläget tror Fatshark att vi kommer att se fler enheter läggas till råttlistan också, krydda saker med en mängd olika Skaven för dig att välja mellan, snarare än att fylla i de befintliga spelbara råttorna. Allt jag önskar är en spelbar Rat Ogre. Det finns också en release planerad till antingen sent i år eller tidigt nästa år, men mycket av det beror på gensvaret på betan som körs från 21 augusti till 2 september, så om du vill att din röst ska höras är det bäst att spela!

Relaterade texter



Loading next content