
Den långa väntan är över och Kingdom Come: Deliverance II är äntligen här, ett spel som kritiker likväl som spelar just nu höjer till skyarna. På många håll benämns det till och med som årets första aspirant till Game of the Year. Så vi får innerligt hoppas att Warhorse Studios, gänget bakom spelet, verkligen njuter av allt beröm efter vad som gissningsvis varit en lång och mödosam utveckling.
Men är allt frid och fröjd? Nej, så klart inte. Spelet har, precis som dess föregångare, återigen hamnat i centrum för diverse kulturdebatter. Där man tidigare anklagades för att inte ha tillräckligt med mångfald, så anklagas nu istället Warhose för att blivit woke och gett vika för de som tidigare klagade över bristen på icke-vita karaktärer.
Med Kingdom Come: Deliverance II har man nämligen infört en del nya möjligheter för spelaren, inom de ramar som historieböckerna tillåter, genom bland annat samkönade romanser men också en aningen bredare representation av både etniciteter samt religioner. Till PC Gamer sa Tobias Stolz-Zwilling, Warhorse PR-chef följande:
"It seems like someone is always trying to brand us somehow, and we are just trying to make a cool videogame"
Missa inte vår recension av spelet här.
Har du börjar spela Kingdom Come: Deliverance II?