Varje enskild gång det dyker upp ett futuristiskt racingspel där man som spelare rattar strömlinjeformade sci fi-svävare på exotiska banor proppade med power-ups och neonskyltar, börjar jag salivera likt en gammal blodhund. Det slår aldrig fel. Jag älskar inte direkt genren, men jag dyrkar Wipeout ioch F-Zero vilket gör att jag nästan alltid tror att jag ska få mer av den underbara varan så fort ett spel påminner om dessa klassiska titlar. Naturligtvis är 99% av alla Wipeout-kloner som släppts de senaste 25 åren bara semiusla kopior och det finns ju framförallt ingenting till vare sig Android eller Ios som lever upptill exempelvis Wipeout 2097, som jag håller högst inom denna ljuvliga subgenre.
Warp Drive fungerar exakt som Wipeout med en liten twist. Det går nämligen att hitta små gömda platser på varje bana som gör det möjligt att teleportera sig framåt, och därmed hoppa över utmanande delar av terrängen och norpa förstaplatsen utan att ens tvingas kämpa för det. Ett lite märkligt inslag i ett racingspel som förtar en del av tjusningen med att tävla, och känns nästan lite snopet när man väl nyttjar det. Det går dock alldeles utmärkt att spela igenom Warp Drive utan att "warpa" men det blir absolut betydligt mer utmanande och i grunden faller ju konceptet på om spelaren är tjurig som jag, eller inte.
Hur det än nu är med den saken, är grafiken snygg. Riktigt tjusig. Supergonk har blandat F-Zero-estetik med serietidningsraster och en smula celshading och slutresultatet ser formidabelt tjusigt ut. Det flyter riktigt bra också även om Warp Drive aldrig riktigt går sådär Piranha-snabbt som den här typen av racingspel enligt mig bör. Spelkontrollen är det i grunden inget större fel på, heller, förutom att det blir lite för simpelt, som så ofta när det handlar om racing till mobila format. Det går att luftbromsa vilket gör att man liksom "driftar" ovanför marken, och det fungerar väl även om banorna är så pass breda och farten så pass långsam att det aldrig riktigt känns hisnande, eller utmanande - för fem öre.
Warp Drive är urläckert presenterat, stilfullt utformat med en i teorin skoj spelmässig gimmick. Det är dock inte superkul att spela utan snarare lite för slött, lite för långsamt och lite för enkelt för min smak. Den här subgenren behöver mer av allt. Mer fart, mer personlighet, mer utmaning.