LIVE
HQ
logo hd live | The Rise of the Golden Idol
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      Gamereactor
      förhandstittar
      Wet

      Wet

      Till en ironisk mix av gamla filmklyschor och spelklassiker rödmålar hon den undre världen med tio timmar blodig drive in-action. Mattias reste till London och förälskade sig i Bethesdas svarta änka

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

      * Obligatoriskt att fylla i
      HQ

      Wet, en förkortning av ordet Wetworks, är en arbetsmetod för folk som inte bryr sig om hur kladdigt jobbet är så länge stålarna är bra. För Rubi är skottlinjen som vilken arbetsmiljö som helst och döden är något hon levererar med fingertoppskänsla. Bokstavligen. Hon är en fixare, det vill säga en person som fixar dina problem med gammalt hederligt handarbete mot kontant betalning. Ja, så länge du inte drar henne vid näsan förstås, för då dividerar hon din livslängd med tio och subtraherar huvudet från din kropp, allt i en oändlig kavalkad av slow motion.

      Wet ser med andra ord ut att bli en minst sagt våldsam historia. Ett spektakulärt blodbad som klipper och klistrar från alla möjliga delar av populärkulturen, och de obegränsade Bullet Time-resurserna är bara en av många spelreferenser på källförteckningen. Rubi är med sina dubbla revolvrar och akrobatiska färdigheter inte mer än några byststorlekar från att förväxlas med en annan hämningslös äventyrerska, och de fysiska lagarna är som saxade direkt ur ett persiskt palats.

      En annan funktion som känns igen från Sands of Time är den överblick man bjuds på av rummet när man kliver in i det. Detta för att bibehålla flytet i spelet och undvika vilsna spelare från att irra runt som charterturister. Man har även satsat på öppna ytor där man har gott om svängrum för svärdsvingande istället för klaustrofobiska möjligheter att ta betäckning, mycket för att hålla spelaren i ständig rörelse istället för att stå och trycka bakom en vägg som en del av möblemanget. Traditionell livmätare (som man fyller på genom att halsa whiskey) kommer man också att hålla fast vid. Back to basics med andra ord.

      Wet känns faktiskt lite sådär härligt Playstation 2-retro, och trots att man struntat i nästan obligatoriska konsumentkrav som multiplayer-möjligheter så gillar vi helt klart tanken på ett "Prince of Persia with guns". För här kan man springa över väggarna, glida över golvet eller sätta en välplacerad känga i bröstet på en motståndare och trycksparka sig själv upp i luften med en bakåtvolt samtidigt som man skjuter av honom frisyren. Hela världen är din klätterställning och Rubi seglar ned för brandstegarna i slummen lika graciöst som en nakendansös behandlar sin stång. Men trots denna plumpa liknelse så är man bestämd med att Wet kommer att säljas med pang pang och masslakt, inte med sex.

      Detta är en annons:

      Så har det dock inte alltid sett ut. Faktum är att Wet från början var en så sexistisk smörja av pinup-estetik och förlegad spelmekanik att man inte ens ville ta i skiten med bajsskopa. Det var dock tänkt att Vivendi Games skulle stå för kalaset, men vid sammanslagningen med Activision blev det liggandes längst ned i rea-backen medan spel som Ghostbusters, Brütal Legend och Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena köptes upp ett efter ett. Till och med 50 Cent: Blood on the Sand hittade en utgivare innan Wet, och hade det inte varit för att A2M själva adopterat sitt missfoster till skötebarn hade det nog aborterats helt och hållet. Lyckligtvis var detta en varningssignal av den mest öronbedövande flyglarmskalibern och man svalde sin stolthet och började om från ruta ett.

      Och nu är Rubi en tuff brud i dödsförpackning. En hårdkokt böna i skinntajt skinnpaj och sleeve-tatueringar som spottar döden i ansiktet och slaggar på en flygplanskyrkogård, och så kommer det att förbli. Det kommer alltså inte finnas några leopardmönstrade hotpants eller bikiniöverdelar att låsa upp, och även om Rubi mer än gärna objektifierar männen i sin omgivning så är det snarare som valuta än som ögongodis. För varje fimpad livsgnista får du nämligen poäng som du kan använda till att uppgradera dina vapen eller kampsportskunskaper. Ett genomsnittligt människoliv verkar vara värt ungefär tjugo poäng, men det är mycket möjligt att bossfighter och snygga fullträffar kan ge högre siffror.

      Förutom två pistoler så är Rubi även utrustad med ett svärd som kommer väl till hands om man behöver bända upp dörrar eller klyva bångstyriga kineser på mitten, men eftersom ammunitionen i dina revolvrar aldrig sinar så är det förmodligen bara en fråga om smak och blodtörst. Du kommer även få tillgång till andra vapen under resans gång som hagelgevär, automateldvapen och Wilhelm Tells gamla weapon of chiose, det vill säga armborstet. Dessa kommer dock inte vara utrustade med full lika generösa magasin.

      Äventyret kommer att sträcka sig över tre kontinenter och tar avstamp i de ruffigaste delarna av San Francisco. Här börjar en blodig hetsjakt genom Chinatowns gränder, en bärsärkargång som några blodstänkta kvarter senare övergår i en Quick Time-driven vansinnesfärd bland biltaken längs med Golden Gate-bron. Efter ett slafsigt pannskott får vi även ett smakprov på det moment man kallar för Rubi seeing red, en sekvens där Rubi och hennes antagonister förvandlas till svartvita siluetter i en blodröd omgivning inte helt olik en iPod-reklam. Ett kul sätt att variera ett annars ganska monotont spelupplägg, men dessa kommer vara manusstyrda, så att springa efter hjärnsubstans med näsan i vädret lär man inte ha mycket för.

      Detta är en annons:

      Hur många klyschor kan man då driva med innan man blir en karikatyr av sig själv? En kollega i branchen menade att man lika gärna kunde se om Kill Bill-boxen och på så sätt spara sina pengar till ett spel med lite mer revolutionerande idéer. Och visst, Wet kommer inte vara TV-spelens svar på den flygande bilen, men varför ska man ständigt kämpa med att ersätta hjulet? Här satsar man istället på ett säkert kort och erkänner glatt att Wet är just den blandning av Kill Bill och Desperado som man eftersträvat att återskapa. Jag menar, får det lov att vara en Tarantinoesque mix av gamla filmklyschor till tonerna av rysk rockabilly och svängig treackordspunk? Eh, ja tack!

      För att ytterligare förstärka Tarantino-känslan så har man även valt en gammal Super 8-kamera för att dokumentera historien. Bilden är kornig och repig, och vid ett tillfälle brinner även "filmen" upp och spelet avbryts för reklam. Som sagt, visst kommer Wet att bli ett par riktigt mastiga tårtor staplade ovanpå varandra, men när man lockar med åtta till tio timmar extrem akupunktur och krutstänkt dräparglädje, dessutom förpackat i en bedårande mördarmaskin, ja, då kan vi inte göra annat än att dra på oss mjukisbyxorna och göra plats för mer. Kalkylera om höstbudgeten gott folk, för som det ser ut nu så kommer detta vara ett av det andra halvårets absoluta måsten.

      Wet
      Wet
      Wet
      Wet
      Wet
      Wet
      Wet
      Wet
      Wet

      Relaterade texter

      WetScore

      Wet

      RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

      Blåhårig ninjabrutta kapar lejda hejdukar i raskare takt än självaste Haybusa... Micke Sundberg har satt betyg på Wet!

      Wet

      Wet

      FÖRHANDSTITT. Skrivet av Mattias Hegerius

      Till en ironisk mix av gamla filmklyschor och spelklassiker rödmålar hon den undre världen med blod...



      Loading next content