Wild
Under Paris Games Week har Jerry fått ta en närmare titt på det Sony-exklusiva Wild
Redan när jag såg debuttrailern från förra årets Gamescom blev jag intresserad. Wild såg sådär genommysigt ut som bara Journey har lyckats med på senare år, fast med skillnaden att spelvärlden i Wild är utan ände. Sedan blev det tyst om spelet, ända tills häromdagen då Wild återigen visades upp på Sonys presskonferens under Paris Games Week.
Efter Sonys presskonferens, bjöds ett antal speljournalister in bakom stängda dörrar för att få kika närmare på det rogivande spelet och dessutom få ställa frågor till utvecklaren. När hands off-visningen drar igång i det lilla rummet, är Michel Ancel noga med att poängtera att Wild fortfarande är i ett tidigt stadie och att det som visas här varken är buggfritt eller helt polerat, vilket märks främst i och med den ostadiga bilduppdateringen.
När demonstrationen startar står Shaman, spelets protagonist, på toppen av en kulle. Vyn sträcker sig hela åtta kilometer bort och det är en trollbindande syn, trots att spelet inte är färdigt på långa vägar. Enligt utvecklaren kommer spelet att vara oändligt stort, och startpunkterna kommer aldrig vara desamma för spelare runt om i världen. Dock kommer det finnas speciella områden, såsom den heliga offerplats som visades i slutet av Paris Games Week-trailern, där det är möjligt för spelaren att snabbt ta sig till andra huvudområden. Allting däremellan ska däremot vara både oändligt stort och fyllt av alla möjliga djur, vilka går att både tämja och kontrollera.
Djuren är huvudingrediensen i Wild och bredvid spelets huvudperson Shaman lunkar en björn. Över oss flyger en gigantisk örn. Både björnen och örnen går att kontrollera och Shaman utbrister snart ett ursinnesvrål, som får gensvar från björnen. Med ett knapptryck tar spelaren kontroll över den lurviga varelsen, som både kan slåss och stå på bakbenen, men Ancel förklarar att björnen inte alls har varit Shamans vän från början, utan att den har tränats från att den var liten och att bandet mellan Shaman och björnen har stärkts ju mer tid de tillbringat i varandras sällskap.
Efter att ha lunkat omkring en stund i björnform, flyttas kontrollen till örnen istället. När den stiger i skyn påminner scenen mest om jättefåglarna från Tolkiens universum, vilket minst sagt är en imponerande syn. De mäktiga vingslagen är snyggt animerade och helst skulle jag vilja se örnen flyga ut över de vidsträckta kullarna under resten av presentationen, men det vill tydligen inte utvecklaren. Istället går han tillbaka till att kontrollera Shamanen, som hoppar upp på björnen. Den fungerar utmärkt att rida på och det ser riktigt mysigt ut att springa omkring i den inbjudande naturen.
Med snabba kliv dundrar björnen fram, förbi en flock får och fram till en kull vildsvin. Här byter spelaren från Shaman till en liten vildsvinsunge, och Ancel berättar att spelet kommer ha en hel drös olika djurkategorier. Allt från diverse fyrfota djur, till flygande fåglar, fiskar i vattnet och mindre djur såsom grodor och ormar kommer kunna kontrolleras. Studion är ännu inte helt klara med vilka exakta djurarter som kommer finnas i det färdiga spelet, men säger att nya sorter implementeras hela tiden. Redan nu finns det stor variation och varje typ av djur som styrs i demonstrationen, ser ut att vara helt unik.
Ancel förklarar också att varje djur som Shaman samlar på sig, måste ha mat för att kunna överleva och växa sig större. Det innebär att vissa platser helt enkelt inte är lämpliga ifall jag vill tämja en viss djurart, eftersom just deras typ av föda kanske inte finns i området. Wild ska bestå av alla sorters klimat, från de gröna kullar som presenteras här till snötäckta berg där chansen att överleva är mindre. Ancel säger dock att spelet kommer vara proppat av spännande påskägg, vilka antagligen kommer vara ännu mer belönande just på de svårare platserna där klimatet är ogästvänligt.
Snart kommer björnen, örnen och Shaman fram till den heliga plats som visades i den senaste trailern, där en infödingsstam spelar trummor och ser ut att ha världens party. Här byter spelaren skepnad till en intetsägande liten kanin, för att med snabba skutt kunna smyga sig närmare utan att bli upptäckt. Efter att ha äntrat lägret, får kaninen syn på en flock svarta korpar, vilka givetvis går att styra. När det gäller dessa fåglar kontrolleras hela flocken på en och samma gång, men huruvida detta kommer att fungera likadant även när det gäller andra djurarter vet vi inte ännu.
Den flygande flocken angriper de trummande människorna och spelaren hoppar därefter tillbaka till Shaman och hans björn, vilka stormar in i lägret för att göra mos av trumslagarna. Det är lite komiskt att människorna initialt verkar bry sig mer om fåglarna i skyn, än om den jättelika björn som kommer anfallandes, men jag antar att detta är en av de saker som Michel Ancel syftade på när han sa att Wild fortfarande är i ett tidigt skede.
Björnen ställer sig på bakbenen och skrämmer bort alla människor, varpå det blir fritt fram för Shaman att ta emot den orm som örnen har burit, gå fram till offerplatsen och låta kräldjuret ringla in till mitten. Demonstrationen avslutas med en mellansekvens där en ormliknande jättekvinna simmar upp ur en närliggande sjö och med väsande stämma hälsar på Shaman. Utvecklaren säger att fler mellansekvenser av detta slag kommer att äga rum, men att huvudfokuset ligger på spelarens utforskarglädje - i vilken djurform som helst. Visningen är över och applåderna är långa, hjärtliga. Det vi har fått ta del av, ser ruskigt lockande ut.
Under hela presentationen, har jag suttit med öppen mun. Wild ser otroligt kravlöst och avkopplande ut, vilket är en uppfriskande fläkt i en spelvärld där skjutspelen fortfarande dominerar butikshyllorna. Jag frågar Michel Ancel om det finns något slut eller om spelet är lika oändligt som spelvärlden, varpå han på bästa politikermanér undviker ett rakt svar och istället ger förklaringen att han inte vill att spelarna ska "bli klara" med Wild. Han säger att utmaningar som till en början är helt omöjliga för Shaman, kommer kunna antas igen när fler och starkare djur finns tillhands. Det är inte meningen att komma till slutet, utan istället är syftet att spelaren ska få sätta fot i den vackert illustrerade naturen och leva sig in i rollen som ett stort antal olika djur.
Jag frågar också om ett släppdatum, och Ancels kompanjon svarar då skämtsamt "nästa vecka". Det är givetvis inte sant och studion säger att de måste få ta sin tid att verkligen polera spelet innan det släpps. Med tanke på potentialen i Wild, hoppas jag innerligt att Sony låter studion arbeta i lugn och ro med att utveckla spelet. Det ser nämligen ut att kunna bli ett sagolikt äventyr utan dess like, som med tillräckligt med tid och resurser kan bli fullkomligt magiskt att spela.









