Svenska
Gamereactor
recensioner
WRC 7

WRC 7

Producenten bakom GTR 2 och hans grustokiga Kylotonn-team har överträffat sig själva med råge den här gången...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

WRC 7 har bemötts med minst sagt bleka betyg av en förhållandevis enig världspress och betygen som slungats upp på bland annat Metacritic har skvallrat om ett ytterst mediokert rallyspel proppat med problem. Sanningen är dock en annan. WRC 7 är fullständigt fantastiskt och jag är tämligen övertygad om att spelet hade erhållit klart högre betyg och mer positiva recensioner om det bara hade stått "Codemasters" på kartongen. För det är lite så det känns, för egen del. Jag kan inte komma på ett enda spel som jag anser vara mer missförstått än detta under de senaste fem åren, och i den här recensionen har jag tänkt förklara varför.

WRC 5 och WRC 6 var båda bra spel. Långt ifrån suveräna, men bra. Problemen med fartkänslan, grafiken, kartläsaren och de oregelbundet dragna kurvorna (ofta gick det gena genom 90% av alla snävare kurvor utan att Nicky Grist sade något om detta i sina noter) gjorde att de titlarna aldrig riktigt aspirerade på de högre betygen men med årets upplaga har utvecklarna Kylotonn adresserat rubbet.

WRC 7
I WRC 6 gick det aldrig riktigt att ställa in så att noterna lästes upp i rätt takt, vilket åtgärdats helt nu i sjuan. Noterna i WRC 7 är faktiskt klockrena, bortsett från ett smärre antal mindre missar.

Låt mig börja med att avhandla bilfysiken och den körkänsla som WRC 7 erbjuder. Redan i WRC 5 var Kylotonn något på spåren med en god balans mellan vridmoment och toppeffekt, bra känsla i hur tyngdpunkten förflyttades i bilen vid acceleration samt deacceleration och en vettig syn på hur man enklast simulerar turbulens och friktion. Det spelet hade dock sina problem, vilket inte årets rallystund har. WRC 7 har istället strålande, strålande fysik där bilarna känns precis lagom tunga, lagom snabba, lagom kraftfulla (vilket innebär att de är rysligt kraftfulla då årets säsong av verklighetens WRC nu huserar klart mer potenta kärror) och här finns tillräckligt med vridmoment för att dräpa en hel snårskog.

Detta är en annons:

Att slunga sig in bakom ratten på Sebastien Ogiers mörkblå Volkswagen Motorsport Polo R, välja cockpit-vyn (som i år inte lider av att kameran placerats något högt) och med hjälp av min Fanatec CSL Elite-ratt + pedaler smiska upp sträckorna under det finländska 2017-rallyt i brygga - är en klart mer njutbar körupplevelse än allt som erbjöds i besvikelsen Dirt 4, om du frågar mig. Kylotonn med GTR 2-producenten Diego Sartori i spetsen har gjort ett underbar jobb med att simulera känslan av att köra riktig rallybil och hur de har balanserat sträckornas bredd och utformning med flytet i lyckad körning, de snudd-på perfekta noterna samt fartkänslan (som är smått bisarrt bra) är enligt mig riktigt imponerande.

WRC 7
Grafiken är knappast världsbäst men WRC 7 ser bra ut och laddningstiderna är rekordkorta.

Det finns en nerv här som även återfanns i Dirt Rally som och rimmar väldigt väl på riktig rallykörning. Skogarna runt Whales är täta, trädstammarna närmast vägen ser otäcka ut och när jag slickar hårnålskurvan runt Myherin i Kris Meekes Citroen DS3 WRC, har jag tungan hängandes utanför anletet, ögonen stirrandes mot skärmen likt en hypnotiserad stackare samt svettpärlor på pannan stora som ärtor. Nerven i racingen i det här spelet skapar ett sug och ett beroende som under de senaste två veckorna gjort att jag inte riktigt kunnat sluta köra. Något som i sin tur gjort att den här recensionen nu är mer än lovligt försenad.

Det krävs dock att du spelar WRC 7 med en riktigt bra ratt. Som jag skrivit förut anser jag att det är snudd-på helt poänglöst att försöka få ut något av att spela en racingsimulator (vilket detta i allra högsta grad är på svåraste svårighetsgraden) med tummarna (och pekfingrarna). Något som jag skulle vilja likställa med att försöka ställa upp i Snooker-VM med ett snöre. Här rekommenderar jag särskilt CSL-prylarna från Fanatec som för egen del fungerat underbart väl. Jag kör även med gubbröven parkerad i en Playseat Alcantara och på stor bild (135 tum) för att få den där riktiga inlevelsen.

Detta är en annons:
WRC 7
Dirt Rally samt WRC 7 är de två bästa rallyspelen som släppts på över tio år. Dirt 4 står sig enligt mig som en rätt rejäl besvikelse, inte minst på grund av den ganska slaskiga bilfysiken som inte ens kommer nära den i Dirt Rally eller i WRC 7.

En annan aspekt i det här spelet som är fullständigt briljant är ljudet. Bilarna smäller, vrålar, det smattrar grus mot underredet och transmissionsljuden är otroligt verklighetstrogna. Dessa ackompanjeras dessutom av det där ytterst lättigenkännliga visslet från bilens wastegates när de reglerar laddtrycket i turbon på min frustande Polo R medan dumpventilen pyser och blåser när den gör sig av med det skadliga laddtrycket varje gång jag släpper upp gaspedalen. Ljudbilden är dessutom sensationell i ett fullstort surround-system och med tillräckligt stora/tighta basar råder det inga tvivel om att WRC 7 är en av tidernas mest välljudande rallytitlar.

Rent grafiskt är WRC 7 en stor förbättring jämfört med tidigare versioner även om det absolut inte är lika snyggt som exempelvis Dirt 4, vilket det heller inte behöver vara. För precis som i fallet Assetto Corsa, Raceroom, iRacing, Dirt Rally eller Rfactor 2 handlar simulering av verklig racing sällan om överdådigt ursnygga ljus- samt partikeleffekter utan snarare om att erbjuda en ren och städad grafisk identitet som effektivt efterapar verkliga skogspartier utan att göra själva körningen jobbig eller grafiskt superkrävande. Detta gäller även själva presentationen som är städat smidig, lättbegriplig och funktionell utan att vara överdrivet snygg. Menyerna är bleka, typografin tråkig och bildmaterialet som visar upp under laddningstiderna är gäspframkallande sömnigt. Men det gör inget, för här handlar det enligt mig bara om känslan när man väl sitter bakom ratten, och den är som sagt fenomenal.

WRC 7
Ljudbilden är magiskt bra och äntligen smattrar, smäller, blåser, viner och tjuter det precis lagom mycket inuti bilen.

WRC 7 är ett fantastiskt bra rallyspel för den som enbart vill köra riktigt rally på superba utformade sträckor i årets upplaga av WRC-cirkusens bilar. Laddningstiderna är snorkorta, grafiken bra och ljudet magiskt vilket gör att jag med glädje delar ut vårt näst högsta betyg.

09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Magiskt bra bilfysik, underbar fartkänsla, sensationellt bra ljud, godkänd grafik, god variation, otroligt korta laddningstider
-
Fula menyer, steril atmosfär
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

WRC 7Score

WRC 7

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Producenten bakom GTR 2 och hans grustokiga Kylotonn-team har överträffat sig själva med råge den här gången...

4
Ny rallyspäckad WRC 7-trailer

Ny rallyspäckad WRC 7-trailer

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Bigben Interactive och Kylotonn har idag släppt en ny trailer för WRC 7 där vi får se nya Citroën C3 World Rally-kärran spätta på längs banan El Chocolate. Enligt...



Loading next content