Även om han sedan länge är borta från Microsoft brukar Seamus Blackley anses vara skaparen av Xbox, och han är fortfarande intresserad av sin skapelse. I intervjuer och på sociala medier delar han ofta med sig av synpunkter.
Få har väl missat den omvälvande förändring i strategi Microsoft satsat på senaste tiden, med att släppa sina spel till alla format. De ska dock ändå lansera en ny Xbox-konsol längre fram (och en portabel sådan), vilken enligt Xbox-chefen Sarah Bond sägs bjuda på "the largest technical leap you've ever seen in a hardware generation".
Det här är dock Blackley inte alls imponerad av och säger att prestanda inte längre lockar gamers. Via VideoGamer förklarar han sin syn på saken och säger att prestanda var viktigare förr när det faktiskt fortfarande handlade om ganska primitiv teknik:
"It was just that was a story that really worked and that was relevant then because we were still sort of the nascent stages of graphics. Taking that hit in the cost of goods of the cogs was critical, both from the standpoint of story and positioning of us versus the other consoles that came from, you know, what was perceived as these giant Japanese hardware companies that were obviously producing these things for no costs and making all this profit off of them... we were a Western company and we were saying 'okay, we're going to lose money on these to make them super powerful' and take a bet on the games being awesome."
Att vara mest kraftfull på den tiden betydde enorma skillnader mellan formaten där Halo: Combat Evolved helt enkelt inte hade gått att köra på en Dreamcast eller Playstation 2. Idag spelar Xbox Series S och Playstation 5 Pro samma spel, och skillnaderna handlar oftast om bilduppdatering och upplösning. Det här får ingen att välja en viss konsol menar Blackley, som lägger till att han velat göra annorlunda med Xbox - även om han medger att det därmed inte garanterat blivit bättre:
"[Being the most powerful] was also important to get the guys going into the future. And then, you know, how they managed that brand and the story going forward is not my fucking fault, and it's not, you know, I would not have done things the same way I don't know if it would have been more or less successful but I certainly think that this narrative around being more powerful is not helpful today."
Blackley ser även Switch som ett kvitto på att han har rätt, det vill säga att prestanda inte säljer hårdvara, medan exklusiva spel gör det. Vad tror du själv, kommer en hyperkraftfull Xbox kunna locka köpare, eller kvittar den aspekten numera?