Om du inte kände till att det var ett nytt Xcom-spel på ingång, är det verkligen ingen av oss som kommer att klandra dig, särskilt inte med tanke på att det faktiskt utannonserades för lite drygt en vecka sedan. Xcom: Chimera Squad är det första spelet i följetongens långvariga historia som spelaren kan axla rollen som en rad nya, unika karaktärer (både människor och utomjordingar) och det finns även en hel rad nya funktioner som gör att det här spelet på flera sätt än ett känns nytt, och fräscht.
För även om Xcom som spelserie alltid varit någon slags magisk guldstandard för turbaserad, taktisk tredjepersonsaction har framförallt mekaniken och tempot i Xcom ibland kritiserats för att vara styltig och framförallt enformigt seg. Detta har Firaxis arbetat hårt med i utvecklingen av Xcom: Chimera Squad som känns mer ombytligt, rappare och mer modernt.
Du allra rollen som ledare för Chimera Squad, vilket är en särskilt specialdivision inom Xcom. Ditt arbete är att assistera den lokala polisen i City 31 som fram till spelet startar varit en fredligt lugn plats i Xcom-världen men på slutet börjat överbefolkas av skumt folk som mördar, dräper och beter sig allmänt illa. Det börjar med att du får i uppdrag att utreda en rad mord och innan du get ordet av befinner du dig mitt i hetluften. Det finns en rad gäng och en rad olika kriminella fraktioner som måste förintas här vilket innebär att spelet hela tiden känns varierande och fräscht på ett sätt som jag sällan upplevt när det komma till Xcom som spelserie. Bland annat har jag utrett ett kriminellt gäng vars specialitet är närstrid, och att ställa det kapitlet mot en annan utredning då skurkgänget jag jagade var specialiserade på psykiska, övernaturliga förmågor visar med stor tydlighet upp ombytligheten i hur det här äventyret strukturerats.
Precis som i tidigare spel handlar det om att vara taktiskt både före och under själva uppdraget. Välja rätt medhjälpare, rätt utrustning, vara noga med att "anarchy level"-mätaren för spelvärlden inte när sin maxgräns eftersom det innebär att du tvingas börja om. Om du ignorerar order eller skippar vissa uppdrag ökar mängden brottslighet och det blir såklart tuffare och tuffare att stävja detta ju längre in i äventyret du kommer att komma. Jag gillar verkligen grundidén och har älskat att bli ordentligt utmanad i det här spelet, men ibland blir den dynamiska svårighetsgraden som kan gå från 90 till 900 på en grisblink, kanske lite väl dramatisk - kan jag tycka. Det kan även ibland innebära att vissa tuffa uppdrag går från 900 ned till 90 i svårighetsgrad och därmed blir så busenkla att man knappt behöver koncentrera sig alls. Detta skulle Firaxis enkelt kunna fixa, och det hoppas jag att de gör inom kort. Även om det inte är något särskilt stort bekymmer egentligen.
Det är gällande karaktärerna och själva striderna som de stora förändringarna inom Xcom-sfären skett, här. Chimera Squad utgörs av 11 karaktärer, totalt, som du kommer att låsa upp under spelets gång. De random-egenererade soldaterna är alltså helt borta här och det uppskattar jag väldigt mycket. Det finns ett mycket större fokus på karaktärer här, personligheter, särskilda egenskaper och identiteter. Och det passar detta speluniversum alldeles, alldeles perfekt.
Den största förändring som skett rör stridssystemets uppbyggnad och här har utvecklarna rivit ned den turbaserade portionen hela vägen ned till atomer och Chimera Squad fungerar idag annorlunda än allt annat som Xcom-serien tidigare bjudit på. Det är numer turbaserat som i Dungeons & Dragons vilket innebär att det baseras på initiativ och individualism snarare än på den något stelbenta shack-indelningen från tidigare delar. Detta gör att spelet känns fräschare, moderna och mindre... Tungrott. Enligt mig. Även om gamla Xcom-spel för egen del knappast varit något annat än väldigt, väldigt underhållande. Timing är viktigare än någonsin Chimera Squad eftersom det krävs att du inför varje attack ser till dina figurers hälsa och styrkor, för att kunna maximera attackerna. Om en av dina lagkamrater ligger pyrt till, kan du använda en viss funktion för att låta han/hon attackera en extra gång, detta innebär att man som kapellmästare(gruppledare kan styra om huruvida ens medhjälpare bör gömma sig inför en kommande fiendeattack eller helt enkelt kliva på gasen och mosa vidare.
Jag har väl i princip bara ett lite klagomål gällande striderna i Chimera Squad. Detta rör fienderna och hur de svara på mina attacker, bristen på detaljer som delas ut från spelet gör att jag sällan vet hur hårt jag träffat, hur mycket hälsa min attack trimmat bort samt om fienden i sig kommer att attackera tillbaka. Jag önskar mig en funktion där jag enkelt kan klicka på en fiendeikon och få massor av detaljerad information om den pjäsen. Det skulle göra mycket, kan jag tycka. Det skulle vara nyttigt ur en rent strategisk synvinkel och det skulle förenkla och bygga ytterligare speldjup.
Rent teknisk är detta väldigt lik Xcom 2 och baseras på samma spelmotor. Vilket i slutändan innebär att det ser bra ut. Detaljerat med rappa laddningstider och stabil bildskärmsuppdatering. Röstskådespeleriet är riktigt trevligt det också och jag har inga klagomål på själva estetiken, tvärtom. Trist nog existerar en del dryga bekymmer med spelkameran här, som även kan hittas i Xcom 2. Fienderna fryser ibland till, också. Under pågående strider. Ett problem som också fanns med i Xcom 2 och som Firaxis inte verkar kunna fixa.
Chimera Squad är i slutändan en förbättring av ett redan superbt koncept på så gott som alla plan. Det är ett spel som fräschar upp och förfinar en formel som jag älskat i många år och jag gillar verkligen det tydligare fokuset på individer och karaktärer här. Kamerabekymren retar mig och storymässigt hade utvecklarna kunnat lägga lite mer krut på ett mer involverande berättande men efter att ha tillbringat 25 timmar med själva kampanjen är jag mycket, mycket belåten.