Yakuza

Yakuza

Segas påkostade maffiaäventyr bjuder både på våldsromantik och ett billigt Japan-besök. Vi har slagit in näsben och hängt på skumma barer i ett av Tokyos hårdare kvarter

Yakuza har beskrivits som ett japanskt Grand Theft Auto, men det kunde inte vara längre från sanningen. Däremot är det ett japanskt svar på Grand Theft Auto. Istället för enorm frihet, spontana bilkrascher och långa eldstrider mellan kontainrar i hamnen bjuder Yakuza på en tajt handling, extrempolerad grafik och massor av hederliga nävslagsmål. Det finns inga bilar att köra runt i, det finns inga godtyckliga prylar att plocka upp i gränderna och man kan inte slåss med folk om de inte muckar gräl först. Men istället är Yakuza en strömlinjeformad spelupplevelse där varje sekvens känns genomtänkt och inte bara resultatet av en fysikmotors nycker. Alltså, om Grand Theft Auto ska vara typiskt amerikanskt så är Yakuza typiskt japanskt, och några större likheter finns inte.

Kazuma Kiryu, en kille med klara drag av John Travolta (eller om man ska vara elak, Ben Stiller), tillhör Fuma-klanen och ska just få starta sin egen familj inom maffian när hans bästa vän råkar i trubbel. Som världens bästa polare tar Kazuma på sig skulden och sitter sedan av tio år i fängelse. När han kommer ut år 2005 har världen förändrats men maktkampen rasar vidare, samtidigt som 10 miljarder yen försvinner från klanens kaffekassa. Till råga på allt verkar den gamla polaren ha regisserat hela situationen just för att oskadliggöra Kazuma. Gissa om läget är spänt.

Trots ytliga likheter med Rockstars gangsterspel är Yakuza ett klassiskt japanskt actionäventyr med rollspelsinslag. Det hela har tydliga drag av Segas tidigare storsatsning Shenmue, med omgivningar så detaljerade att de praktiskt taget ger dig en väldig billig semester till Japan, och även en del slängar av Onimusha, där varje slagsmål ger erfarenhet som kan användas för att förbättra dina olika färdigheter. I den stadsdel som spelet utspelar sig i finns massvis av kvartersaffärer, spelhålor, krogar och uteställen. Ständig natt råder, men överallt kryllar det av folk som vandrar runt, vilket gör spelet levande på ett sätt som Grand Theft Auto bara kan drömma om. Bilder gör inte riktigt spelet rättvisa, det är först när man står där på gatan och ett trettiotal personer vandrar runt under de färgstarka neonskyltarna som man inser hur grafiskt polerat Yakuza är. De flesta fotgängarna sköter bara sina egna affärer, även om du ibland kan stanna och prata med någon för att höra det senaste skvallret eller kanske bli indragen i en sidohistoria. Men det finns också gott om smågangsters som gärna tigger stryk med jämna mellanrum.

Kazuma är förstås en riktig hårding och tvekar inte att dela ut både en och tolv fläskläppar. Om det inte räcker med vanliga slag och sparkar kan du också plocka upp delar av inredningen och drämma till med en ölback, en parkbänk eller kanske ett prydnadssvärd. Varje vapen har också specialattacker, och på det hela taget går det att få till ganska rejäla strider som påminner lite om Jackie Chans upptåg. Det är kul att slåss, men tyvärr är det ibland svårt att få Kazuma att rikta sig mot fienden, med skuggboxning som följd.

Handlingen berättas i sjukt snygga sekvenser utan onödiga sidospår. Det är särskilt imponerande att se hur Sega har bemödat sig om små detaljer. Många spel fuskar hejvilt och tonar ut bilden för att slippa animera mer än talande huvuden, men Yakuza använder motion capture för praktiskt taget allt, vilket ger en mycket filmisk känsla. Det hela känns genomtänkt och professionellt, förutom det faktum att samtliga karaktärer är otroligt fula i mun. Visst, originaldialogen är fylld av japanska svordomar, men när man översätter det hela försvinner en del av nyanserna och det blir bara fuck fuck fuckety fuck fuck fuck, vilket nästan gör det hela lite parodiskt. Trots det är berättelsen fylld med intressanta personligheter som den lilla hemlösa flickan Haruka och den misslyckade polisinspektören Date. Om man inte genast springer vidare till nästa markerade punkt på kartan finns också små sidohandlingar, som när jag stötte på en dam som mer än gärna bjöd mig på misstänkt bubbligt vin på en sjaskig krog. En annan intressant bisyssla man kan ägna sig åt är att försöka charma värdinnorna på de lokala barerna. Yuzu, en kurvig dam som gillar frukt och dyra viner, skickar numera regelbundna SMS till mig, fyllda med smilies. De här minispelen består främst i att lista ut vad tjejerna gillar och sedan svara rätt i alla dialoger, men det är kul som omväxling.

Om man bortser från en del kameraproblem och långa laddningstider mellan striderna är Yakuza ett utmärkt äventyr med massor av action. Liksom Shenmue har det sina brister som kanske kan störa en del. Men det övergripande intrycket är ett otroligt påkostat spel som måste upplevas.

Yakuza
Yakuza
Yakuza