Svenska
Gamereactor
recensioner
Yakuza Kiwami 2

Yakuza Kiwami 2

Den japanska maffian är tillbaka. Lina har de senaste dagarna roat sig med att slå en hel drös fula gangsters på käften.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Denna gång är det alltså de andra spelet i Yakuza-serien som har fått sig en grundlig "makeover". Den 28:e Augusti släpps spelet till Playstation 4. Sist vi fick stifta bekantskap med just detta spel var år 2007 då det släpptes till Playstation 2. Men nu är det alltså tillbaka, snyggare än någonsin.

Kazuma Kiryu har minst sagt fått möta en hel drös motgångar i sitt liv. Efter att ha avtjänat ett långt fängelsestraff, förlorat flera nära och kära samt behövt ta på sig ansvaret för en liten flicka vars mor mördats väljer Kiryu att ta avstånd från sitt tidigare kriminella liv. Äntligen ska ett nytt kapitlet i Kiryus liv ta sin början. Dock hinner det inte gå särskilt lång tid förrän trubbel återigen knackar på dörren. Tojo-klanen är i upplösningstillstånd och Kiryu måste agera snabbt för att lösa situationen.

Yakuza Kiwami 2
Staden Kamurocho känns levande och är proppad med roliga aktiviteter.

I Yakuza Kiwami 2 kastas vi in i den japanska gangster-världen och alla de bekymmer som tillkommer när man befinner sig i den. Den största delen av spelet utspelar sig i den påhittade staden vid namn Kamurocho som enkelt kan beskrivas som Tokyos eget "red-light district". Här har gängkrig pågått i flera års tid. Spelet har som sagt fått sig en rejäl makeover och det är ett förjäkla snygg spel-värld jag nu får kliva in i. Karaktärerna har finslipats och miljöerna känns levande. staden Kamurocho känns äkta och energin fullkomligt pulserar längs stadens många gator. Det enda som skaver i mig är att Yakuza Kiwami 2 presenteras som ett open world-spel. Trots det känner jag mig begränsad medan jag spelar och jag vet inte hur många gånger jag tvingas vända om och sätta siktet på en annan väg när jag återigen springer in i en av dessa blockerande barriärer. Jag personligen tycker att spelet har för stora begränsningar för att få titulera sig som ett fullständigt open world-spel.

Detta är en annons:
Yakuza Kiwami 2
Kazuma Kiryu har en konstant bitter uppsyn. Kanske inte så konstigt med tanke på alla de problem han ständigt ställs inför.

Mellansekvenserna är långa och dialogerna i filmsnuttarna blir emellanåt lite väl utdraga. Stundvis glömmer jag nästan bort att det är ett spel jag spelar och inte en film jag tittar på. Men samtidigt kan jag inte bli irriterad eller känna missnöje över filmerna heller. Helt enkelt eftersom de de är så pass välgjorda. De väcker ett intresse av att få veta mer och jag känner hela tiden att "jag måste spela lite till" för att få se vart denna nya twist ska leda någonstans. Jag får verkligen lära känna karaktärerna tack vare dessa filmer och det är minst sagt en intressant story jag får ta del av. En story kantad av intriger från det förflutna.

Röstskådespeleriet i mellansekvenserna är helt enastående bra. Karaktärernas läppar synkar klockrent med den pågående dialogen. Detta är ingenting nytt när det kommer till just Yakuza-serien. De är kända för att ha riktigt bra röstskådespeleri sina spel sen tidigare. Därför blir jag ganska snopen när jag inser att Sega, trots det gedigna arbete de lagt ner på detta i mellansekvenserna valt att köra ett annat koncept i själva spel-världen. Där får jag nämligen nöja mig med textade dialogrutor, vilket känns extremt mossigt med tanke på den briljans jag för bara en liten stund sedan fick ta del av i filmsnuttarna.

Yakuza Kiwami 2
Slagsmålen är spexiga och underhållande. Att kunna använda sig av föremål i sin omgivning för att göra det ännu smärtsammare för motståndaren gör det hela ännu roligare.
Detta är en annons:

Visst, det skulle vara lite mer okej med de textade dialogrutorna om det inte vore för alla dessa harklingar, grymtningar, suckar och fnysningar som ska ligga på i bakgrunden medan texten rullar fram på skärmen. Utvecklingen har kommit så pass långt inom TV-spels branschen att detta inte längre borde få vara acceptabelt.

Om jag ska förklara konceptet för en person som aldrig spelat ett Yakuza-spel tidigare går det snabbt att sammanfatta huvudsyftet i spel-serien. Det består till 93% av slagsmål. Slagsmålen är snygga, spexiga och helt enkelt extremt underhållande. Vi serveras fartfyllda gatuslagsmål, arenafighting och grymma bossfighter. Inne på arenan möts man mot man inför en vrålande publik. Om inte klassiskt fighting är spännande nog finns möjligheten att vrida upp svårighetsgraden en aning. Helt enkelt genom att lägga till lite försvårande, smärtsamma hinder i din omgivning. Vad sägs som strömförande väggar eller ett brinnande golv? Med andra ord, det blir en hel del vevande och sparkande. Om fighting-spel inte brukar falla dig i smaken har du ingenting att hämta i Yakuza-serien.

Yakuza Kiwami 2
Modeoraklet Goro Majima iförd ögonlapp och ormskinns-kavaj.

Utöver att spela som Kuriy finns även möjligheten att spela som andra karaktärer som på ett eller annat sätt har en koppling till vår huvudperson. Min absoluta favorit blir helt klart Goro Majima. Denna filur är inte en ny karaktär i spel-serien men i Yakuza Kiwami 2 får vi möjligheten att spela en större side quest, i staden Sotenbori med just Goro Majima i fokus. Killen bär ögonlapp och ormskinnskavaj ( givetvis har han ingenting under kavajen) snubben luktar gangster på flera mils håll och jag faller pladask för denna killes intensiva personlighet.

I Yakuza Kiwami -spelen är den knutna näven det främsta vapnet. Men möjligheten till att använda "riktiga" vapen finns också. Skjutvapen, knivar med mera. Utöver detta finns det mycket som går att använda som vapen, även om de inte i första hand är deras syfte från början, allt som krävs är en gnutta fantasi. För oavsett vart du slåss kan du alltid använda dig av föremål som finns i din omgivning för att kort och gott dänga i huvudet på den som är dum nog att komma för nära dig. Cyklar, soptunnor, verktyg, stenar. Listan kan göras lång.

När du inte känner för att spöa fula gubbar på stan kan du roa dig med andra saker. Vad sägs som att sjunga lite karaoke, spela golf, bowla eller varför inte försöka vinna lite pengar på stadens casino. Detta är några av många aktiviteter som finns ett välja mellan och ingen av dem är ju okänd eller konstig för oss i västvärlden. Men sen finns det ju andra saker att roa sig med i spelet som är en aning flummigare.

Jag kliver in på en av de offentliga toaletterna i Kamurocho. Framför min urinoar hänger det en liten TV-skärm. En skärm det går att spela spel på. Jag klickar på spelskärmen för att ta mig en titt på urvalet av spel. Det ena konstigare än det andra. jag finner ett spel som går ut på att jag, spelandes som ett moln ska blåsa under en tjejs kjol. Målet med spelet är att jag ska få mig en glimt av tjejens underkläder. Är jag skicklig med mitt blåsande kan jag till och med lyckas blåsa av tjejens kjol helt och hållet. Så, jag blåser för kung och fosterland. Ett annat spel går ut på att spraya ner sin motståndare med mjölk som skjuts ut ur näsan. Den med kraftigast stråle vinner. Det är viktigt att svepa i sig ordentligt med mjölk i början för att inte få slut på mjölk mitt i matchen. Att gå miste om en seger i någonting så ärofullt vore ju en smärre katastrof.

Yakuza Kiwami 2
Yakuza Kiwami är ett välgjort och underhållande spel som bör spelas av alla som uppskattar fighting-spel.

I en annan side-quest får jag jobb som fotograf. Jag ska fota lite söta fruntimmer och medan jag gör det får jag också chansen att samtala lite med dem. Nu tänker du säkert att det är två stycken animerade flickor jag möter i fotostudion. Men nej, nej. Själva photo-session delen är filmad och jag möts alltså av två verkliga tjejer som jag får bekanta mig med. De springer och byter om, berättar lite om sig själva och frågar mig saker. Så värst mycket märkligare än så blir det inte (det är ju i och för sig redan märkligt nog) men det är ju återigen någonting jag aldrig tidigare mötts av i ett spel.

Jag skrattar glatt åt hela spektaklet och kan bara konstatera att allting är väldigt flummigt och väldigt,väldigt japanskt. Jag har likt många andra fastnat för Japan just av den anledningen att man kan förvänta sig allt och lite till från dem oavsett kategori. Detta gäller givetvis också spelbranschen. Man gör det man känner för och struntar i fullständigt i hur detta skulle kunna uppfattas hos vissa. Yakuza-serien är inget undantag. Det är verkligen no fuck's given. Och jag älskar det.

Yakusa Kiwami 2 är ett bra spel. Det skulle med några få åtgärder till och med kunna hamna under kategorin, ett mycket bra spel. Jag kommer definitivt att ta mig an mer Yakuza Kiwami i framtiden. Efter min tid i Kamurocho känns det som att jag lärt känna en hel drös nya spännande karaktärer jag bara måste få se hur det går för i framtiden. Jag har skrattat mycket, funderat mycket och slagits helt bisarrt mycket. Jag har njutit av att spöa gangsters, sjungit karaoke och fotat modeller. Spelet har allt (verkligen, allt).

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Spexiga slagsmål, välgjorda mellansekvenser, fantastiskt röst-skådespeleri
-
Begränsad rörelsefrihet, långa mellansekvenser
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

3
Yakuza Kiwami 2Score

Yakuza Kiwami 2

RECENSION. Skrivet av Lina Svensson

Den japanska maffian är tillbaka. Lina har de senaste dagarna roat sig med att slå en hel drös fula gangsters på käften.



Loading next content