
Utvecklaren Mihoyo har på relativt kort tid blivit en gigant på spelmarknanden, och det är svårt att argumentera emot dominansen den kinesiska studion har när det kommer till den lukrativa gacha-genren med titlar som Genshin Impact och Honkai: Star Rail under bältet. Nu är det dags för ytterligare en mikrotransaktions-fylld upplevelse att se dagens ljus, och med Zenless Zone Zero ämnar man slå sig in bland såväl nya som gamla spelare genom att landa någonstans mitt emellan sina två övriga succéer.
Precis som sina storasyskon opererar Zenless Zone Zero som redan nämnt inom gacha-genren där ett gratis inträdde vägs upp av ett tungt fokus på mikrotransaktioner och hasardspels-likande spelbarhet. Du kan med andra ord ladda ner "ZZZ" utan att betala en ynka krona, men du kommer snart märka att många ovanliga föremål, kosmetiska utstyrslar och värdefulla valutor är svåra att komma över om man inte är villig att hosta fram lite extra kosing. Du kan således fortfarande spela, även om du du inte vill betala, men du får räkna med att dina framsteg kommer hejdas en hel del jämfört med de som slungar in pengar i olika former och valörer.
Hela konceptet är nämligen byggt för att hålla kvar spelare i en attraktiv spelvärld och få dem att logga in kontinuerligt så att de i en förläggning kan spendera mer pengar. I skuggan av detta är det såklart lätt att se den negativa sidorna hos Zenless Zone Zero där den pengagiriga designen, den simpla spelbarheten och incitamenten att skapa ett beroende sticker lite extra i ens kritiska ögon. Med det sagt innebär det däremot inte att allt är nattsvart, för Mihoyo kan inte beskyllas för att skeppa dåliga och identitetslösa upplevelser, utan precis som i fallet medstudions övriga titlar så andas ZZZ av en hel del kvalitet, charm och atmosfär.
Storyn låter oss följa två syskon, Wise och Belle, som tillsammans med diverse agenter försöker göra en karriär av att besöka alternativa världar och håva hem tillgångarna som göms därhän. Allt är dock inte så enkelt som det låter då det finns groteska monster innanför dessa portaler, och som utomstående riskerar man dessutom att bli korrupt och förvandlas till en hjärndöd varelse själv om man inte lyckas ta sig ut i tid. Personligen uppskattade jag sedan denna mer avskalade historia istället från det sedvanliga där man ska rädda världen från en en stor ondska, och för min del var det betydligt enklare att känna empati med karaktärerna när deras mål och mening var mer vardagligt mänskliga än överdrivit heroiska. Just karaktärerna är dessutom något utvecklaren har fått till väldigt bra då snudd på samtliga roller lyckas anspela på någon typ av medmänsklig ådra. Visst, det är inte på något sätt en djupdykning i den komplexa mänskliga naturen, men det finns en charm som genomsyrar upplevelsen och som får en att ändå känna tillhörighet med det som händer på skärmen.
Presentationen är även den väldigt bra då den tjusiga tecknade grafiken ackompanjeras väl av svängig musik, bra röstskådespelare och tjusiga och följsamma animationer som ger helheten ett påkostat intryck. Mycket av storyn berättas därtill genom välgjorda serietidnings-rutor, och det är en berättarstil som passar historien väl med en hel del komik och lättsamhet i fokus.
Spelbarheten blandar sedan friskt mellan enklare actionmoment, storydrivna dialoger, meny-pillande och simpelt utforskande, och precis som jag nämnde här ovan så hålls spelglädjen tillbaka av den övergripande designen av att tjäna pengar. Ingenting får nämligen riktigt chans att blomma ut, och även om actionsekvenserna kan vara underhållande och tjusiga att titta på, så hade de kunnat bli något mer medryckande om de hade fått lov att frodas i en annan miljö.
För det finns i slutändan väldigt många saker med Zenless Zone Zero som jag tycker om, men tyvärr faller mycket av min egen upplevelse på grund av genren man har valt att anamma och spelbarheten man därefter försöker anpassa sig till. För hade ZZZ varit ett mer klassiskt actionrollspel med fokus på sin berättelse och de iögonfallande striderna så hade intrycket varit betydligt bättre, och istället för att bygga hela äventyret till att man ska grinda efter nya föremål så hade det varit mer givande att få utforska världen och dess karaktärer samt spelmekaniken på djupet. Nu blir det tyvärr en haltande historia som gör vissa saker bra och andra saker sämre, och betyget kan således inte bli något annat än ett simpelt "okej".