Zombie Army 4: Dead War

Zombie Army 4: Dead War

Hitler har återigen väckt det döda i ett försök att sprida sitt minimalistiska mustaschmode runt om i Europa. Joakim har slaktat zombie-nazister från morgon till kväll och är nu äntligen redo att dela ut ett betyg.

Vissa spel är så sinnessjukt löjliga när det kommer till premiss och koncept att resultatet inte kan bli annat än underbart underhållande på sitt eget speciella sätt. Zombie Army 4: Dead War är precis ett sådant spel där utvecklarna inser exakt vart deras styrkor och svagheter ligger, och de ödslar ingen tid med att försöka hamra hem nya idéer och experimentera med vågade berättarstilar för att dölja vad det egentligen det är som de ämnar sälja. För detta är ett renodlat actionspel där underhållningsvärdet ligger i lemlästa odöda i drivor, och oavsett om du lirar med ett gäng polare eller sitter i din ensamhet så finns det mycket kul att hämta här.

Zombie Army 4: Dead War
När du inser att dina japanska bundsförvanter har bombat Pearl Harbor....

Jag ska inleda med att erkänna att jag inte har spelat de tre tidigare delarna ur Zombie Army-följetongen, men jag är däremot tämligen bekant med Sniper Elite-didot, vilket är huvudserien som denna zombie-saga svarvats fram ur. Zombie Army 4 har sedan givetvis slopat mycket av den verklighetsbaserade tonen kring andra världskriget som Sniper Elite-liren försökte fånga, och de har istället valt att satsa på en alternativ realitet där Hitler väcker de döda för att sprida skräck under 40-talet. Du spelar visserligen fortfarande som den hårdkokta krypskytten Karl Fairburne (även om du kan välja andra karaktärer också), men den mer metodiska stealth-grunden som Sniper Elite-spelen vilade på har nu skiftat mot mer strömlinjeformade actionsekvenser där distans-pangandet hamnar i bakgrunden för att istället släppa fram andra skjutdon som hagelbrakare och maskingevär i strålkastarljuset. Visst, du kommer fortfarande leka sniperskytt då och då, och och det är alltid ett bra sätt att hålla avstånd mellan ruttna zombietänder och din virtuella hjässa, men räkna med att tillbringa betydligt mer tid i närstrid framför att systematiskt plocka ner fiender från andra sidan kartan.

Zombie Army 4: Dead War
Röntgen-synen är återigen tillbaka, men den går givetvis att stänga av för den som vill undvika närbilder på krossade kranium och blyklädda testiklar.

Just actiondelarna är förövrigt extremt underhållande även om det absolut kan bli lite enformigt om du spelar under alltför långa sessioner. Att skjuta av huvuden, armar, ben och semi-komposterade nazist-torsos slutade däremot aldrig vara kul, och att bränna av 180 stycken maskingevärskulor mot en hord av polygon-zombies är märkligt tillfredsställande på ett sätt jag helst inte vill veta de bakomliggande och psykologiska anledningarna till. Svårighetsgraden är dessutom för det mesta väldigt välbalanserad och utmanar en ständigt att göra kloka beslut även om det sällan tar allt för mycket fokus från den hjärnlösa underhållningen som väntar runt varje krök. Det finns visserligen ett par frustrerade flaskhalsar här och var, och då jag lirade helt själv inför den här recensionen så kunde man känna att det fanns några orättvisa sektioner som drog ner tempot rejält. Allra värst var det förmodligen när spelet väljer att kasta in odöda krypskyttar samtidigt som en massa annan ohyra försöker våldsstrypa livslusten ur dig. Dessa zombie-snipers kommer nämligen oftast i drivor och de kan därtill teleportera sig över hela slagfältet, vilket såklart är irriterade när det är svårt att försöka pricka en spasm-flängande polygonmodell samtidigt som 25+ zombies jagar dig likt en kämpande influencer som är ute efter "Likes" på Instagram. Som tur var sker detta inte allt för ofta under den 15 timmar långa kampanjen, men så fort man hörde den audiovisuella varningen som antydde att en krypskytt äntrat området var det tjost & stön deluxe som gällde för min egen del.

Zombie Army 4: Dead War
Underhållning måste inte vara svårare än såhär.

Om vi sedan ska fortsätta på det negativa spåret ett litet tag till så måste jag berätta att jag stötte på två stycken halvjobbiga buggar under min tid med spelet i fråga. Den första skedde relativt tidigt in i kampanjen då ett knappkommando vägrade registreras och tvingade mig således att spela om ett helt uppdrag från början till slut. En annan liknande händelse skedde sedan igen mot slutet av äventyret när spelet inte förstod att alla fiender var döda i ett område utan höll mig kvar i ett rum utan möjlighet att ta mig vidare. Detta var sedan givetvis irriterad i stunden, men det var samtidigt inget som lämnande alldeles för djupa bucklor på det annars väldigt positiva helhetsintrycket.

Zombie Army 4: Dead WarZombie Army 4: Dead War
Du tjänar erfarenhetspoäng för allt du gör, och dessa kan sedan låsa upp nya förmågor och vapen. Även uppgraderings-lådor finns att finna för den som vill maxa sitt hagelgevär med nya attribut.

Förutom själva kampanjen så erbjuder Zombie Army 4 ett så kallat Horde-läge där man i sin ensamhet - eller tillsammans med tre andra spelare - kan testa sina färdigheter mot ändlösa fiendevågor där svårighetsgranden successivt rör sig från lätt till svårt. Spelläget erbjuder visserligen inget nytt eller spännande om man jämför med konkurrenter i samma genre, men då spelbarheten är såpass tajt och underhållande har jag funnit mig själv med att ständigt försöka överleva en runda till så mina highscore skulle se mer presentabla ut. Jag skulle dessutom inte bli förvånad om många andra kommer tillbringa betydligt fler timmar än mig inuti detta spelläge då alla komponenter för actionpackade spelkvällar med vänner och bekanta finns här att finna.

Förutom "vanliga" zombie-patruller så finns en del specialvarianter av de odöda.som mixar upp fiendefloran och håller en på tårna.

Zombie Army 4: Dead War levererar slutligen över min egen förväntan, även om den medvetna "dumheten" i grundkonceptet tillsammans med en del brister i utförandet givetvis hindrar produkten från att nå mot de allra högsta betygen. Storyn kunde som exempel varit betydligt mer lekfull och presentationen kunde bjudit på mer inlevelse samtidigt som karaktärerna saknar liv och personlighet i en värld som borde tillåta färgstarkare individer och fler galna upptåg. Zombie Army är dock jäkligt kul att spela och dum underhållning när det är som allra bäst, och om du tycker om spel likt Dead Rising, Wolfenstein och Gears of War så rekommenderas detta med ett extremt eftertryck. Sjuan jag belönar titeln med är nämligen av den starkare varianten, och det finns betydligt sämre sätt att spendera sin fritid på än att försöka skicka zombie-Hitler tillbaka till helvetet.

Zombie Army 4: Dead War
We're gonna need a bigger boat.... and a new pair of trousers.
7 / 10