Zoo Keeper

Zoo Keeper

Ett bra pusselspel är ett måste till en bärbar konsol. Zoo Keeper råkar lyckligtvis vara ett bra pusselspel till en bärbar konsol.

Få genrer är så väl lämpade för bärbart spelande som pusselspel och få pusselspel är så underhållande som Zoo Keeper. Spelet baseras på det så populära pusselspelet Bejeweled som man tidigare kunnat spela på allt från mobiltelefoner till flashbaserade internetspel. Enda egentliga skillnaden är att man bytt ut ädelstenarna mot djur och gett det ett mycket karakteristiskt utseende. Så varför ska man betala för ett spel man kan spela lite varstans gratis då? Svar: För att det är så förbaskat kul och för att det aldrig har varit roligare än på Nintendo DS.

Zoo Keeper går ut på att på tid para ihop lejon, krokodiler med mera ur ett stort virrvarr av åtta olika exotiska djur. Man får flytta varje djur endast ett steg i de fyra vädersträcken för att bilda en rad av tre likadana djur. Lyckas man försvinner dessa tre och har man varit extra fiffig kanske det även resulterar i att man får ytterligare rader när luckorna från de gamla djuren täpps igen av de som var ovanför. Skärmen kan aldrig bli tom utan kommer hela tiden att fyllas på allt eftersom de gamla försvinner.

För att ge spelet en extra twist finns möjligheten att be om ledtrådar när man kört fast, dessa markerar som hastigast var det är teoretiskt möjligt att plocka bort djur. Det blir som en sorts extraliv och gör att ett tillfälligt utslag av amnesi inte behöver straffas med hänsynslösa Game Over. Bejeweled finns som sagt att spela lite varstans på nätet och även på vissa mobiltelefoner med mera. Tack vare styluspennan blir det dock möjligt att blixtsnabbt göra sina val över hela skärmen, vilket gör spelet perfekt för en enhet som Nintendo DS. Detta är den klart bästa versionen av spelet som finns.

Den som vill se vad Nintendo DS med dess dubbla processorer går för ska kanske leta efter något annat spel. Zoo Keeper använder egentligen bara en skärm och är mestadels helt oanimerat. Designen med alla blockiga djur och hela djurparksinramningen är dock väldigt mysig och det blir dessutom stilpoäng för att alla så oerhört tydligt. Hela tiden medan man funderar hur man ska gå vidare med sitt spel ackompanjeras man av typisk hissmusik.

Ett riktigt bra pusselspel ska vara lätt att ta upp och lika underhållande vare sej man spelar fem minuter eller tre timmar. Tetris, som nästan ensamt gjorde klassiska Gameboy till en stor succé, var ett sådant spel och gjorde det meningsfullt att ta med sin Gameboy var man än var och var man än åkte. Det är lika kul idag som det var då och det släpps fortfarande som flashspel med allt från strippteman till ryska landskap och kommer också till nya konsoler i lätt uppiffade versioner. Zoo Keeper är ett sådant spel och att ha ett sådant i samlingen är såklart ett absolut måste. När man fixat de 150 stjärnorna i Super Mario 64 DS, fått ihop det med Becky (eller min favorit Leanne) i Sprung och spelat igenom Project Rub på alla svårighetsgrader är det Zoo Keeper man återvänder till.

Zoo Keeper är lättbegripligt men tar en livstid att bemästra och precis som andra bra pusselspel har det näst intill oändlig hållbarhet. Det går också utmärkt att spela två personer trådlöst mot varandra med en enda kassett. Vad som talar emot Zoo Keeper är som sagt att det trots allt bara är en betalversion av klassiska Bejeweled, vilket går att spela gratis överallt på nätet. Men sin PC kan man ju inte ta med överallt och sammantaget är Puzzle Zoo ett absolut måste för varje Nintendo DS-ägare.

--

Läs vår recension av Ridge Racer DS till Nintendo DS

Läs vår recension av Polarium till Nintendo DS