Svenska
Gamereactor
artiklar
Forza Motorsport

20 år med Forza Motorsport

Forza Motorsport har precis fyllt 20 vilket Petter firar med en minnesartikel...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Grattis till Forza Motorsport som fyller 20 år idag... Eller vänta... Nej. Jag har räknat fel, ser jag nu. Forza Motorsport fyllde 20 i fredags om jag inte räknat fel nu igen, vilket innebär att den här artikeln är sen som en sengångare. Men vi gör såhär, för enkelhetens skull; Vi låtsas att det är idag och att jag inte missade den rätta dagen, eftersom det blir både mer effektivt så och roligare.

För jag är tillräckligt gammal (snart antik) för att minnas releasen av det allra första spelet i serien. Jag minns till och med utannonseringstrailern från E3 2004 och hur läckert jag tyckte att det såg ut. Microsoft hade karbonkopierat Gran Turismo, satt ihop ett eget utvecklingsteam i Redmond, Washington, för att kunna spotta ur sig det där konsolsäljande, omtalade, älskade, generationdefinerande racingeposet som skulle visa vad Xbox verkligen gick för. Forza Motorsport var bra. För sin tid var det väldigt bra även om det naturligtvis fanns saker att jobba på, men i min recension var jag ytterst tydlig med hur mycket bättre jag tyckte det var än Gran Turismo 4.

Forza Motorsport
Enzo... En magisk bil i ett magiskt bra racingaspel som körde ut på banan i ett ursinne som skulle visa sig toppa självaste Gran Turismo.

Ur recensionen av Forza Motorsport (2005):
"Vad gäller själva körningen rörande allt från fysik till spelkontroll, och fartkänsla är Forza vida överlägset Gran Turismo 4 även om fysiken är mer förlåtande och realismen mer subtil än vad jag förväntat mig. Med samtliga av spelets körtekniska hjälpmedel avstängda går det att provocera bilarna enligt verkliga fysiklagar men något simulatorlikt uppförande från spelets mer kompromisslösa bilmodeller förekommer egentligen aldrig. Visst har Microsofts fysikprogrammerare gjort ett strålande jobb med att skapa en krävande och belönande spelbarhet men att påstå att Forza är lika körtekniskt och fysiskt realistiskt som exempelvis GTR är bara dumt. Balansen mellan svårspelad semisimulation och bredbent asfaltsös är helt perfekt utförd och Forza kommer därmed att attrahera såväl fanatiska bilgalningar som racingbenägna nybörjare."

Detta är en annons:

Ett av mina favoritminnen från det allra första spelet (maj 2005) var helt klart då jag äntligen låste upp Ferrari Enzo och kunde ratta runt denna best på bland annat Road Atlanta, likt en absolut fartdåre. Uppföljaren var också det väldigt bra. Jag gillade den polerade grafiken och prisade spelkontrollen medan mängden reella nyheter samt den något överdrivna friktionsfysiken och bilarnas tendens att överstyra, alltid och enbart - retade mig en smula.

"Min egen Nissan 350Z (Fairlady Z i Japan) känns exempelvis väldigt mycket som den gör i verkligheten med samma lite tunga karaktär, vridstarka motor och lekfulla bakända. Även motorljudet från den Renault-byggda V6:an låter exakt som det gör i verkligheten, vilket gäller de allra flesta av bilmodellerna i spelet. Vissa bilmodeller har dock inte återskapats med särskilt stor rättvisa. Min tidigare bil, Honda Civic Type-R (2003) finns med i spelet men påminner inte alls särskilt mycket om den riktiga bilen. Den Honda Civic Type-R som finns med i Forza 2 överstyr väldigt (väldigt) lätt så snart man flyttar tungpunkten från mitten till bilens framvagn, medan den verkliga bilen aldrig överstyrde förrän man provocerade den så pass att den tappade greppet på alla fyra hjulen (och då var man tvungen att pressa den helt sinnessjukt mycket)."

Forza Motorsport
FM3 var bra men spelserien hade stagnerat en smula.

Jag minns mycket väl dock hur jag och före detta kollegan Jesper Karlsson anordnade en tävling med er läsare i Forza Motorsport 2 där vi alla körde Nissan 350Z på Laguna Seca utan trim eller ändrade inställningar för att se vilken som körde det snabbaste varvet. Jag minns att jag och Jeppa pressade varandras tider med hundradelar till slut och att framförallt tre av er läsare också var där i topp och vässade, när min gamla kompis Victor klev in och började SMS:a bilder tagna på sin CRT-TV där han slagit oss alla. Otroligt frustrerande såklart men också ett härligt spelminne och den primära orsaken till varför jag sedan dess kunnat Laguna Seca utan och innan, in i minsta mikrodetalj - för evigt.

Detta är en annons:

Forza Motorsport 3 släpptes 23:e oktober 2009 och detta innebar ju såklart att Microsofts Gran Turismo-utmanare innehöll fler efterlängtade uppgraderingar. Jag gillade spelet i min recension, prisade grafiken och spelkontrollen men klagade en smula även denna gång på brist på nyheter och att däckfysiken saknade en rimligt emulerad glidvinkel.

"Turn 10 behöver fortfarande lite mer tid ute på asfalten, i verkligheten, tror jag. Även om bilfysiken i Forza Motorsport 3 är riktigt bra. Saknas gör den där emuleringen av G-krafterna man givetvis aldrig känner sittandes i soffan. Turn 10 är duktiga på att simulera bilar och bilars uppförande, men mediokra på att simulera en verklig körupplevelse. Saknas gör även en tydligare emulering av tyngdpunkten och dess förflyttning, något som framförallt GTR 2 lyckades helt sinnessjukt väl med. Forza 3 är, precis som Gran Turismo 5: Prologue lite för stabilt, lite för säkert och känslan i bilarna är lite för... tam. Alla som suttit i en bil med 500+ hästkrafter och rullat ut på banan och klippt sin första kurva vet att riktig racing innehåller en mer intensiv känsla av kraft, momentum och fart - något som Turn 10 fortfarande inte helt lyckas förmedla."

Forza Motorsport
Med Forza Motorsport 4 erbjöd Turn 10 en racingupplevelse som de närmaste konkurrenterna bara inte kunde tävla med.

För egen del var det i Forza Motorsport 4 som Turn 10 lyckades sätta ihop alla olika beståndsdelar till den där perfekta bilsoppan som det från start kändes som att Forza i allra högsta grad kunde bli. Ett omarbetad däckfysiksystem, grafik som skippade allt vad arkadglättig bloom och andra för sin tid omsusade moderniteter och ny ljudmotor med kraftigt uppdaterade och förbättrade motorljud, gjorde detta till vad jag än idag gärna kallar för det kanske bästa konsolracingspelet genom alla tider. Forza Motorsport 4 var magiskt bra och jag kommer aldrig att glömma Fanatecs första riktiga konsumentratt (Porsche GT3 Clubsport) plus pedaler, deras Rennsport Cockpit och vår 103"-duk inne i vårt dåvarande testrum. För vi bar runt den där cockpiten och flyttade den ut och in i det där rummet som dårar. Och jag minns ärligt talat inte hur många tusen varv runt Mugello Raceway i Calsonic Japan GT Nissan Skyline GTR (R34) jag och mina närmaste vänner körde.

"Och det är ju först då som Forza Motorsport 4 verkligen visar upp sitt sanna jag och bjuder in mig för att visa upp alla de där små men viktiga förbättringarna som skett under huven, så att säga. Jag hoppar ned i samma Japan GT-anpassade Nissan Calsonic GT-R som jag älskade i föregångaren, väljer Hot Lap, plockar bort samtliga hjälpmedel, ställer fysiken på "simulation", klickar bort musiken, en del av gränssnittet och den enorma backspegeln. I Forza Motorsport 3 var Mugello mitt andra hem i ett år ungefär. Jag och min Fanatec-rigg intar nu ännu en gång den italienska asfaltsslingan och det är med stor förtjusning jag snabbt märker av alla de där subtila men ack så viktiga förbättringarna som jag efterfrågade i min recension av föregångaren.

Borta är den där lite väl sterila, lite väl stabila, lite väl långsamt strömlinjeformade känslan av att ens 600 hästkrafter starka Japan GT-bil stundtals mer påminde om ett sansat, samlat och bekvämt pendeltåg. Borta är den lite för pålitliga känslan av att alltid greppa asfalten, oavsett hur man slängde in Calsonic-besten i kurvorna. Forza Motorsport 4 är närmare riktig racing än vad spelserien någonsin varit." Recensionen

Forza Motorsport
De senaste tre spelen har varit mediokra, tyvärr.

Efter fyran har det enligt mig i stort sett bara gått utför, tyvärr, för denna spelserie. Och det tycker jag såklart känns supertråkigt. Forza Motorsport 5 var förvisso ultrasnyggt och en teknisk uppvisning i vad Xbox One mäktade med rent grafiskt men det var tunt, ihåligt och alldeles för arkadaktigt för att ens kunna jämföras med föregångaren och del sex samt sju, proppades av så mycket knepiga moment och spelmässiga "nyheter" för att maskera det faktumet att racingen var sämre än i Forza Motorsport 4, att jag tröttnade innan jag hunnit sätta mig in i allt. När det gäller 2023 års Forza Motorsport Reboot är jag (som du säkerligen vet) en av dem som inte gillar spelet och anser att Turn 10 måste tänka om rörande så gott som allt. Här trängs tonvis med 15 år gamla polygonmodeller och bilfysik som känns som om den fastnat på 2010-talet. Att man dessutom gjorde någon slags Pokémon-inspirerad singleplayerdel här och stoppade in de urdumma Drivatars, igen, övergår fortfarande mitt förstånd.

Forza Motorsport som spelserie förtjänar mycket bättre än de senaste fyra spelen och jag hoppas innerligt på att Turn 10 en vacker dag kan hitta tillbaka till det som gjorde ettan och framförallt fyran till två av de bästa racingspelen genom alla tider.

Hur ser din relation till Forza Motorsport ut?

Relaterade texter

Forza MotorsportScore

Forza Motorsport

RECENSION. Skrivet av Conny Andersson

Efter en vecka på racingbanorna är Conny, i sin längsta recension så långt, redo att dela ut betyg till Turn 10:s efterlängtade åttonde del i sin Motorsport-serie...

Fujimi Kaido är tillbaka i Forza Motorsport

Fujimi Kaido är tillbaka i Forza Motorsport

NYHET. Skrivet av Marcus Persson

Efter många rykten och önskemål från fansen är det nu officiellt - Fujimi Kaido är tillbaka i Forza Motorsport. Xbox har dessutom släppt en ny trailer som visar den ikoniska sträckan i all sin skönhet.



Loading next content