Svenska
Gamereactor
artiklar

7 saker du inte visste om Fallout

Lina har skrapat ihop några godbitar från Fallout-spelen som du (förmodligen) inte kände till sedan tidigare...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

(1) Tummen upp, eller?
Vault Boy. Den tecknade blonda, glada killen i blå-gul jumpsuit. Killen som med tiden blev själva ikonen för Fallout-spelen. Vault Boy är ständigt närvarande, på ett eller annat sätt genom hela spel-serien. Oftast ser vi honom med ett brett leende på läpparna och ena tummen uppe. Men är det verkligen bara en "tummen upp" vår käre Vault Boy gör? Under 1950-talet då rädslan för kärnvapen-attacker var stor i USA, gjordes det instruktionsvideos kring hur befolkningen skulle agera ifall en atombomb detonerade i närheten av dem. I en av dessa filmer demonstrerades då ett enkelt sätt att ta reda på ifall man befann sig för nära den detonerade bomben och riskerade att påverkas av radioaktiv strålning. Man skulle helt enkelt, hålla sin arm sträckt med tummen uppe för att sedan rikta tummen mot den detonerade bomben. Efter att man hade gjort detta skulle man sluta sitt ena öga. Om då tummen täckte all rök från bomben kunde man andas ut. Då befann man sig nämligen på ett säkert avstånd från bomben. Men, om du kunde urskilja rökutveckling runt tummen behövde du genast ta dig längre bort för att inte riskera att påverkas av radioaktivitet. Detta blev en intressant teori som det diskuterades vilt kring mellan Fallout-fans runtom i världen och idag är det många som är övertygade om att det finns en koppling. Trots att det inte finns någon eller någonting som bekräftar att detta stämmer. Det är med största sannolikhet bara en vanlig, hederlig tummen upp vår käre Vault Boy gör. Men det är ju en intressant teori.

(2) Namnbyte på vapen och bortplockade karaktärer. Vissa saker var inte välkomna i den japanska utgåvan av Fallout 3.
I Fallout 3 finner vi staden Megaton. Denna stad är byggd runt en odetonerad, gigantisk atombomb. Man kan ju undra vem som kom på den briljanta idén från första början. Hade jag själv bott i Megaton hade jag nog inte kunnat undgå att känna mig en gnutta orolig kring det faktum att behöva leva så pass nära en gigantisk, fullt funktionsduglig bomb. Och detta med all rätt, för denna bomb går faktiskt att detonera, om man vill. Eller ja, inte om du äger den japanska utgåvan av Fallout 3 då förstås. För i den japanska versionen av detta spel är detta inte längre möjligt. För att kunna utplåna staden Megaton behöver du hjälp från en herre vid namn Mister Burke. Men, i den japanska utgåvan har man helt enkelt valt att plocka bort denna karaktär. Utan honom är det inte längre möjligt att "utplåna Megaton". Japanerna var helt enkelt inte intresserade av ett spel där man kunde utplåna städer med hjälp av kärnvapen, av försåtliga själ kanske.

Förutom att japanerna går miste om att spränga städer i luften valde man dessutom att döpa om ett av spelets mest ikoniska vapen i den japanska utgåvan. Ett vapen vid namn Fat Man. Detta är ett vapen som kan skjuta iväg mindre atombomber. (Till er som inte hängde med på historielektionerna i skolan kan jag då berätta att en av de två bomber som skakade om Japan under andra världskriget hette just, Fat Man). Detta kändes väl, en aning opassande. Helt enkelt. Utvecklarna till spelet ville inte göra japanerna upprörda utan bestämde sig för att döpa om vapnet Fat Man till Nuka Launcher istället.

(3) En trygg och säker framtid för dig och din familj är bara ett telefonsamtal bort. Och det går faktiskt att ringa dit, på riktigt.
Vad skulle du själv önska att du hade tillgång till ifall ett kärnvapen-krig utbröt i världen? En trygg och säker plats att ta skydd på, naturligtvis. Om nu detta mot förmodan skulle ske hade ju en plats i ett av Fallout-spelens beskyddande valv inte varit en så dum idé. Företaget som ligger bakom konstruktionen av dessa valv går under namnet Vault-Tec och strax innan kriget utbröt i USA pumpades det ut reklam om dessa fantastiska, skyddade samhällen som Vault-Tec lyckats bygga, gömda i berg och underjord. Där skulle människor kunna fortsätta leva vidare trots att ett våldsamt krig pågick precis utanför dörren. Det fanns endast ett begränsat antal platser i dessa valv, så det gällde att vara snabb med att förboka en plats till sig själv och sin familj. Detta kunde man enkelt göra via telefon. I reklamfilmen hänvisar man till telefonnummer 1-888-4-VAULT-TEC ( +1-888-482-858832 ifall bokstäver förvirrar dig ) och det går faktiskt att ringa till detta telefonnummer. Och du får svar, i form av ett meddelande. Meddelandet som spelas upp lyder som följande:

Detta är en annons:

"Thank you for calling VAULT-TEC, your first choice in post-nuclear survival. We're sorry, but due to unexpectedly high call volume, all representatives are currently busy. Please, stay on the line, and someone will be with you as soon as possible. There are -101 million- callers in front of you. Estimated wait time: 78,643 hours. Thank you for calling VAULT-TEC. Have a wonderful day." Jag kan väl hålla med om att väntetiden är något saftig. Men vad gör man inte för garanterad säkerhet?

7 saker du inte visste om Fallout
Under 1950-talet gjordes det några instruktionsvideos kring hur befolkningen skulle agera ifall en atombomb detonerade i närheten av dem. Bland annat demonstrerade man hur någon enkelt skulle ta reda på om man befann sig på ett säkert avstånd från den detonerade bomben. Man skulle, helt enkelt hålla ena armen utsträckt framför sig med tummen uppe för att därefter sluta sitt ena öga. Hmm... Kan vi ana några likheter här tro?

(4) Allt var inte guld och gröna skogar inne i valven. Otäcka saker pågick i det fördolda.
När vi ändå är igång med att prata om dessa "Vaults" kan vi ju lika gärna fortsätta. Det byggdes ju som sagt, en hel del valv runtom i USA innan kärnvapen-kriget utbröt. Detta är ju givetvis någonting ni redan har koll på om ni har spelat något utav Fallout-spelen tidigare. Men alla har inte koll på allt som pågick i de olika valven under kriget. Det var många människor som hade tur och faktiskt fick en plats i ett av dessa valv när kriget väl var i full gång. Det dom inte visste då var att de amerikanska myndigheterna såg detta som ett utmärkt tillfälle att utföra olika typer av sociala experiment på människor, nu när så pass många fanns samlade och isolerade på ett och samma ställe. Några av dessa experiment var ganska harmlösa, medan vissa andra var mer magstarka, minst sagt. I Vault 75 dödades de vuxna nästan omedelbart efter att valvet låsts, endast barnen fanns kvar. Människorna som styrde Valut 75 ville forma och träna unga människor till att bli "den nya eliten". På sin 18-års dag fick barnen genomgå flera olika tester. De som inte klarade testerna, avrättades omedelbart. I Vault 68 placerades 99 män och 1 kvinna och i Vault 69 placerades 99 kvinnor och 1 man.

I Vault nummer 11 placerades det totalt 100 människor. Människorna i Vault 11 levde ett lugnt och harmoniskt liv, det enda kruxet för dem var att de tvingades till att offra en av sina invånare varje år. Om de inte lydde order, skulle alla människor i valvet dödas. Till slut fanns det endast fem människor kvar i Vault nummer 11. Dom som var kvar kunde helt enkelt inte bestämma sig för vem av dem som skulle tvingas dö och tillsammans bestämde dom sig för att vägra offra någon och därefter dö tillsammans. De samlades i "offer-rummet" och väntade på döden. När tiden runnit ut hördes plötsligt en metallisk röst som skallrade i valvets högtalare. En röst som sade att de boende i valvet valt att gå emot deras order. Därefter grattade rösten dem till att de visat att de trodde på mänskligheten. De boende skulle inte dödas, istället skulle de befrias för detta. 95 människor hade alltså dött, förgäves. I Vault 87 utsattes invånarna för ett nytt typ av virus och radioaktiv strålning. Detta virus skapade Super Mutants. I Vault 77 placerades en man ensam med 99 dockor som enda sällskap under flera års tid.

Detta är en annons:

(5) Det snackas, en hel del i Fallout 4.
Bethesda gillar verkligen att fylla sina spel med mycket dialoger. Fallout 4 är definitivt inget undantag. Det snackas ju en hel del i Fallout 4. Runt 111.000 inspelade meningar varav närmare 13.000 av dessa är meningar som yttras av vår huvud-karaktär. Det är mer dialog än vad Fallout 3 och Skyrim har, tillsammans.

(6) Fallout 2. TV-spelet som var först i världen med att ha samkönat äktenskap som en valmöjlighet.
Idag går det att finna otaliga, gigantiska open-world spel. Dessa typer av spel låter oss få skapa en mer personlig spel-upplevelse. Både när det kommer till framkomlighet i spel-världen men också möjligheten till att få skapa en unik huvud-karaktär. Ett brett utbud av valmöjligheter är nyckeln till ett lyckat och uppskattat open-world spel. Bethesda har alltid varit duktiga på att leverera just detta. Valfrihet för sina spelare. Vilket de visade för oss redan år 1998 med Fallout 2. i Fallout 2 är det nämligen möjligt att gifta sig med en karaktär av samma kön. Vilket gör Fallout 2 till det första kända TV-spelet i världen där detta är möjligt.

(7) Det svenska metalbandet.
Bethesda älskar verkligen att strössla så kallade "easter eggs" i sina spel. Vi kan finna drösvis med dolda referenser till filmer, böcker och andra TV-spel runtom i The Wasteland. Kan man hitta någonting kopplat till vårt kära, avlånga land Sverige då? Ja, det kan man faktiskt göra. I Fallout 4 kan vi nämligen finna anteckningar som en man lämnat efter sig på en militärbas. Mannen beskriver i sina anteckningar att han tagit emot ett konstigt radio-meddelande som hördes dåligt. Men att han trots det lyckades uppfatta några fraser. "Interial void" "dreams are getting darker" och "blood runs so still" "D-E-K". Detta något förvirrande meddelande lästes upp av en man som uppgav namnet J.P Renkse. Detta är en referens till det svenska metalbandet Katatonia. D-E-K refererar till ett av bandets album vid namn Dead end Kings och den mystiske mannen som läser upp meddelandet i radio (J.P Renkse) är såklart initialerna till sångaren i bandet (Jonas Renkse) Det verkar som att Bethesda har ett riktigt ihärdigt Katatonia fan bland sina anställda. Referenser till detta band har nämligen redan synts till i spelet Skyrim.

7 saker du inte visste om Fallout
7 saker du inte visste om Fallout


Loading next content