Advance Wars och Advance Wars 2: Black Hole Rising var två historiska taktiska stridsspel för Game Boy Advance eftersom de å ena sidan visade dig sin vänliga och söta sida med sin bedårande pixelkonstgrafik och å andra sidan slog de dig skoningslöst med sin stridssvit. Under tiden kunde du inte låta bli att fastna för deras beroendeframkallande spelsystem. Nu har Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp debuterat för Nintendo Switch som en snyggare titel för dem som inte vill spela 2000-talets original, men fortfarande letar efter seriens ikoniska hårda utmaningar.
Vi rekommenderar alla som har erfarenhet av strategigenren att lämna spelet på Classic svårighet, och för nykomlingar att börja med Casual. Detta kan ändras under kampanjen, med skillnaden att Classic belönar fler mynt som används för att köpa varor i Hachi's Shop.
Som sagt, var uppmärksam, för oavsett hur mycket du skryter om dina strategfärdigheter är du inget annat än en kadett framför AI-systemen i denna titel. Ett falskt drag och i många uppdrag kommer du att bli besegrad, så vi på Gamereactor har skrivit denna krigsguide full av knep, tips och rekommendationer som du kommer att uppskatta att veta innan du börjar dina kampanjer, under dem om de poserar för att vara för mycket av en utmaning, eller om du letar efter Rank S. Låt oss börja.
Jag önskar att jag hade fått höra dessa Advance Wars tricks innan jag började spela.
Tyvärr kunde jag ha använt detta för tjugo år sedan .... I Re-Boot Camp, om du "skruvar upp" när du flyttar en enhet, har den här gången en lösning. Förr i tiden var du tvungen att kapitulera i alternativen och försöka igen uppdraget, men nu, om du inser att du har förstört under din egen tur, kan du starta om svängen i samma alternativ, och detta är praktiskt när du ger den slutliga recensionen innan du förklarar "Slut på svängen" och låter din fiende utnyttja din aningslöshet.
Detta kan också användas för att testa lite, för att se fiendens beteende och framför allt för att lära av kartan och fiendens enheters position när det är dimma av krig. Det här tricket är lite smutsigt, vi vet, men du måste överlista din motståndare i allt ... Och ingen kan överlista en maskin.
I vilket fall som helst kommer många uppdrag att gå fel eller så kommer du att göra några testvarv och sluta använda alternativet Surrender. I dessa fall (i Campaign, inte i War Room) lägg märke till att OC: erna och trupperna kommenterar nederlaget lite och lämnar vanligtvis några ytterligare råd för att möta uppdraget. Ibland är dessa rekommendationer mycket bra (och ibland mycket grundläggande). Förresten: de är inte alltid desamma; Om du misslyckas igen, spring inte förbi dialogen.
Om fiendens stapel är på väg att fyllas kan du beräkna att, förutom Maverick, kommer de normalt att använda den nästa tur och så beräkna dina drag baserat på vad de kommer att kunna göra. Till exempel, när det gäller Adder, kommer hans enheter att få en extra rörelsekvadrat, så om du har lämnat ditt bombplan vid kanten av räckvidden för ett luftvärn kommer kraften att nå dig.
Detsamma gäller för dem som ändrar sin synlighet, deras attack eller försvar, eller de passiva effekterna de orsakar på din armé, till exempel snö eller skadligt regn. Fiender tenderar också att vara mer aggressiva när de attackerar med sin OC Power. Slutligen, kom ihåg att när fienden just har använt sin kraft och den är aktiv, kommer handlingar som vänder inte att fylla på sin bar, så när det är din tur kan du attackera utan att frukta att den också kommer att fyllas på.
På samma sätt verkar det först logiskt att använda OC Power direkt i början av svängen när mätaren är full, till exempel Andy's Mega-Repair eller Kanbei's Moral Force, men i andra fall måste du spara den till nästa sväng beroende på situationen eller i samma sväng, men efter att ha flyttat några enheter.
Till exempel låter Eagle's OC Superpower, Lightning Attack, dig flytta icke-fotenheter igen, en otrolig fördel som du uppenbarligen bör dra nytta av när du har agerat på alla dessa enheter i en tur. På samma sätt "släpper" Sensei ett infanteri eller en mekaniserad enhet (om det är en supermakt) i varje stad på hans sida, så det är i ditt bästa intresse att inte ha några enheter ovanpå dessa byggnader.
I väntan på en uppdatering som låter dig hoppa över dessa anime-sekvenser finns det för närvarande inget alternativ att hoppa över dem (t.ex. du kan hoppa över dialog genom att trycka på Plus under dem) och du måste uthärda fiendens special varje gång. Vi har testat de olika animationsinställningarna, men de hänvisar bara till erövrings- och stridsanimationerna, som i originalet, och utelämnar OC Power-animationerna. Om du vill prova dem, tryck på A i en gratis ruta eller Plus var som helst och gå till Alternativ: Anim. C för att bara visa spelarnas stridsanimationer.
Om du inte visste, när kombinationen av två enheter överstiger maximalt 10 HP, läggs resten till dina medel, vilket kan vara praktiskt för att tjäna lite pengar och få en starkare enhet ur dina baser, hamnar eller flygfält.
Förresten, CPU tenderar inte att kombinera mycket ... Tänk på detta för din strategi när du ser flera fiendens enheter utarmade.
Hachi är lite av en smärta i röven, och efter varje uppdrag fortsätter han att insistera på att du går till hans butik för att spendera dina nyintjänade mynt. Han har rätt, för vi tillbringade några timmar med maximalt 9 999 mynt, så vi sparade inte mer. Kom förbi med några timmars mellanrum, köp OCs och uppdrag för Battle Room och spara musiken och gallerierna till sist.
När du börjar använda luftenheter, kom ihåg att de inte är på två plan, men upptar samma rutor som land- eller havsenheter. Om det inte finns några flygplan, fighters eller missiler inom räckhåll kan detta vara användbart för något så enkelt som att skydda markenheter med fighters eller bombare. Tänk bara på att helikoptrar kan attackeras underifrån ...
CPU: n har ett lite udda beteende med artilleri som du kan dra nytta av. Om du blockerar en sådan enhet vid en flaskhals (t.ex. en bro) kan du sätta infanteri framför den och den kommer inte att röra sig. Din enhet kommer att vara utom räckhåll och CPU: n kommer bara att stå där, inte dra sig tillbaka för att ge plats för sina andra enheter, till och med ta skada när du vill göra det. Om du tar ut för mycket av det kommer det att besluta att gå tillbaka för att reparera, men under tiden kan det vara mycket användbart att mosa fienden billigt och utan skada.
The AI's obsession with APC
Om CPU: n ser en APC (Armoured Transport Carrier) kommer det definitivt att gå för det. Den har en besatthet och kan inte hjälpa sig själv. Det prioriterar dessa enheter som bär resurser till andra och kan bära infanteri och mekaniserade enheter, även före mer uppenbara mål. Använd denna kunskap till din fördel och överväg till och med att ibland placera en APC som kanonmat: de är tuffa och kommer att hålla upp till flera angrepp i städer och skogar.
På samma sätt kommer CPU-fotsoldater att välja att fånga städer de har på vägen ... även om ditt huvudkontor är mycket nära och oskyddat! Var inte rädd för att lämna det där, för de har en vana att underhålla sig själva på vägen.
Hachi säljer den till dig för 1 mynt ... men säger sedan att han skämtar och ger det till dig gratis. Challenge Campaign visas som en ny sparfil med egen plats, procentandel och speltid, så du kan inte växla mellan nivåer som du gjorde med Classic och Casual.