Allt som hände på Xbox Games Showcase 2024
Det har varit rykten, läckor och spekulationer i flera veckors tid, men nu är årets största Xbox-event slut och vi sammanfattar allt som hände...
Det har varit en ganska skakig höst för Xbox och en om möjligt ännu skakigare vår där det mesta handlat om en otydlig strategi för Xbox med spel som kommer till konkurrerande format samt stora uppsägningar och studionedstängningar. Konsensus bland fansen har därför varit att det är dags att visa vad Xbox-kunderna har att se fram emot samt förklara varför de som ännu inte skaffat sig en Xbox faktiskt borde göra det.
Detta var utgångspunkten inför årets Xbox Games Showcase, en tillställning som redan på förhand förklarats en av de viktigaste för Xbox av ovan nämnda anledningar, där många även menade att det är dags att börja visa upp mer av de kommande spelen som är på gång och vad alla Microsofts utvecklare arbetar på för tillfället. Så lyckades Microsoft? Ja, men det tycker jag faktiskt, detta är en kandidat till att vara deras bästa event någonsin.
Men allt började med kort presentation av Microsofts gaming-hövding Phil Spencer och Call of Duty: Black Ops 6, där sistnämnda var ett drag jag spontant tyckte kändes märkligt. Inte för att det i sig är ett ohett spel - utan för att vi ju skulle få en halvtimmes presentation efteråt av just Black Ops 6. Att då behöva låta det ta tid från det ordinarie eventet med fick mig att ana oråd, lyckligtvis helt i onödan för det var praktiskt taget bara en trailer med information om att det kommer mera, och det är trots allt tio år sedan Call of Duty syntes hos Microsoft samt att det ingår med Game Pass, så klart de ville göra detta. Den 25 oktober är det för övrigt premiär.
Så vilket spel skulle få äran att öppna eventet därefter då? Jo, det blev Doom: The Dark Ages som visades upp med en alldeles brutalt tung trailer som placerade Id Softwares och Bethesdas actionserie i något slags high-fantasy där Doomguy fått en sköld till sitt förfogande. På något sätt tycktes den nya världen passa som handen i handsken och detta lär bli köttigt skoj när det släpps nästa år till PC, Playstation 5 och Xbox Series S/X.
State of Decay 3 stod på tur, ett spel som utannonserades för flera år sedan, men som det varit tyst om under lång tid. Klart är att det har helt andra produktionsvärden än sedan vi sist såg det och sällan har zombieröjande sett så genuint bra ut. Exakt vilka spelmekaniska nyheter det innehåller får vi dock vänta med att veta, för trailern avslutades utan att ge något premiärdatum, vilket betyder att vi nog inte ska hoppas på det under 2025.
Ett spel det på förhand hade ryktats mycket om var Dragon Age: The Veilguard, vilket blir namnet på den fjärde ordinarie delen i Dragon Age-sagan och förhoppningsvis Biowares biljett tillbaka i rollspelsvärldens finrum igen efter fiaskot med Anthem. Det visades upp som den fjärde titeln under Xbox Games Showcase. Trailern sade dock inte jättemycket, men rollspelsfansen på redaktionen verkar vara överens om att det lovar gott och det var idel glada miner när Varrik dök upp på skärmen. Premiär hösten 2024.
Mer rollspel stod på tur och Starfield-expansionen Shattered Space visades äntligen upp, och det verkar som att vi ska få stifta närmare bekantskap med fraktionen Va'ruun, som ju var lite hemlighetsfulla i huvudäventyret. Nasa-upplägget från huvudspelet verkar få stå åt sidan och i Shattered Space tycks det vara ett mörkare och lätt skräckbetonat äventyr (med extra allt) som väntar oss rymdresenärer. När expansionen släpps, fick vi dock inte veta utan det upprepades bara att det är dags i år. Vi kan åtminstone trösta oss med en shadow drop av lite annat Starfield-innehåll som finns att avnjuta redan nu.
Mer Bethesda-rollspel blev det eftersom detta följdes upp av Fallout 76 som ska få en ny expansion kallad Skyline Valley, där vi ska få besöka regionen Shenandoah och kolla in Vault 63. Här bor naturligtvis diverse Vault Dwellers och vi ska dessutom få möta en ny typ av Ghoul som kallas The Lost. Som om inte det vore nog kommer Fallout 76-spelarna själv få lira Ghoul i en ny uppdatering som kommer nästa år.
En av de största överraskningarna för min egen stod på tur då den väldigt läckra trailern för Expedition 33 stod på tur. Detta är ett Kepler Interactive-rollspel (utvecklat av Sandfall Interactive) som till stämningsfull musik presenterade ett till synes dramatiskt äventyr med läckra miljöer och enorma bossar samt fyra spelbara karaktärer. Det släpps först nästa år så det lär dröja ett tag innan vi får se mer - men jag tror verkligen att detta kan bli något alldeles extra.
Här blev det sedan dags för South of Midnight, vilket utannonserades förra året. Presentationen inleddes med en närmast stop-motion-animerad sekvens som visade prov på riktigt tjusig design, vilket vi ju är vana vid från Compulsion Games. Men... när vi nu fick se gameplay också blev jag spontant inte lika imponerad. Jag hoppas ju såklart att det blir kul ändå, men det verkar vara väldigt standardmässig tredjepersonsaction som vankas i sydstaternas träskmarker. Premiär nästa år, hur som helst.
World of Warcraft: The War Within dök också upp som hastigast med en kort trailer, och bekräftades ha premiär den 26 augusti, innan turen kom till Metal Gear Solid Δ: Snake Eater som nu visades upp komplett med en gameplay-trailer. Låt mig slå fast direkt att detta ser oerhört bra ut, och att höra musiken, återse alla ikoniska detaljer (som utropstecken över fiender) gav tillräckligt stora nostalgiska rysningar för att armhåren behagligt skulle stå i givakt. Något premiärdatum ville Konami dock inte dela med sig av.
Sea of Thieves har haft en självskriven plats på alla Microsoft-event ända sedan det släpptes och årets Xbox Games Showcase var givetvis inget undantag. Säsong 13 presenterades med en trailer som avslöjade att det väntar nytt innehåll till spelet från och med den 25 juli. Detta följdes upp av Flintlock: The Siege of Dawn, som kommer den 18 juli och trevligt nog ingår med Game Pass (något som tycktes gälla en klar majoritet av alla spel som visades). Age of Mythology: Retoldfick också en presentation och redaktionens strategientusiaster brast ut i spontandans. Det släpps den 4 september och kommer faktiskt även till Xbox Series S/X, samt framför allt såklart PC.
Den största överraskningen hittills var det som stod på tur, för efter att fansen i åratal tjatat om att få se Perfect Dark - så blev det nu dags för riktigt gameplay. Det står klart att det inte blir den typiska shootern utan mer i linje med originalspelet. Räkna alltså med väldefinierade uppdrag, stealth, pussellösning, lite parkour och fräsiga prylar. Men... mot slutet av trailern spårade det ut för Joanna som därmed fick chansen att visa att det minsann kan bli hektisk action också. För att markera att denna utannonsering är speciell dök Matt Booty upp för att prata lite och sade att han ser fram emot att få visa mer. Men när det blir vet vi inte, för Perfect Dark lovar visserligen gott, men det har premiär... någon gång. Vi fick faktiskt inte ens ett premiärår bekräftat.
Mer Blizzard vankas och den väntade Diablo 4-expansionen Vessel of Hatred fick en presentation där vi i en ny video fick kolla in en ny klass, en ny region samt ta del av en ny story. Klart är i alla fall att det verkar bli mer ondskefullt än någonsin förr och att Diablo-fantasterna lär älska detta när det släpps den 8 oktober.
Därefter blev det dags för ett av de på förhand mest efterfrågade spelen, nämligen Fable. Playground Games logo dök upp på skärmen följt av en video med ömsom härlig presentation och gameplay. Klart är att detta tycks bli ett rejält snyggt äventyr och Playground har definitivt lyckats pricka in Fable-känslan och humorn, och jag tyckte mig också ana att systemet med moral finns intakt. Nu bekräftades också att det är premiärdags under 2025, så det är bara att börja längta.
Tre kortare presentationer stod på tur, där det ena var lagbaserade skjutaren Fragpunks där lag om fem spelare ska skjuta ned varandra, med twisten att vi kan kasta om förutsättningarna rejält genom att använda kort. Vi fick bland annat se hur vi kunde förstora motståndarnas huvuden, vilket dels gör dem lättare att se och framför allt huvudet lättare att pricka. Premiär under nästa år. Detta följdes av till synes sorgliga äventyret Winter Burrow, vilket låter oss axla rollen som en liten mus, med premiär tidigt 2025. Mixtape var den tredje mindre titeln i rad som visades upp, och här bjuder Annapurna på ett "coming of age"-spel om en grupp tonåringar. Stilen påminde lite om Don't Nods tidigare äventyr, men med en lite snabbare och mer spejsad presentation och inramning.
Efter det dök Asobos logga upp på skärmen, något som betyder att det är dags för Microsoft Fight Simulator 2024. Det släpps tydligen den 19 november i år och bjuder på en hel rad nyheter som att flyga kommersiellt, släcka skogsbränder, vara ambulanspilot och mycket annat. Grafiken är fortfarande helt häpnadsväckande. The Elder Scrolls Online-expansionen Gold Road visades upp efter detta, vilket lanseras den 18 juni, men något mer djuplodande blev det inte.
Därefter utannonserades Life is Strange 3 som visades upp med en första trailer. Max Caufield är tillbaka för att lösa en mordgåta och denna gång spelar vi i två parallella universum som ska hjälpa oss att lösa mysteriet. Spontant tycker jag det ser lovande ut och förhoppningsvis kommer det bli ett spännande äventyr att grotta ner sig i vid premiären den 29 oktober i år.
Ett spel jag på förhand var stensäker på skulle visas upp var Indiana Jones and the Great Circle. Trots allt ska det ju släppas i år, och därför fick vi kolla in massor av gameplay och en lång sekvens på en båt som av oklar anledning satt fast hög uppe i bergen. Självklart letades en mystisk artefakt, och lika självklart hade Indiana nassar i hasorna. Hela redaktionen var överens om att svenska Machine Games tycks leverera ett tekniskt imponerande äventyr som definitivt har tvättäkta Indiana Jones-känsla, betydligt mer än den senaste filmen Indiana Jones and the Dial of Destiny. Otippat nog (med tanke på att det kommer i år) så fick vi inget premiärdatum, så jag skulle tro att Machine Games helt enkelt kommer arbeta på det hela vägen in i kaklet och presentera datum ganska nära inpå premiären.
Ytterligare två lite mindre titlar följde härefter då Mechabreak - som gav tydliga vibbar av både Macross och Zone of the Enders - och Wuchang: Fallen Feathers presenterades. Båda dessa ska ha premiär under 2025.
Ett annat spel jag var säker på skulle dyka upp var Avowed. Precis som Indiana Jones and the Great Circles så kommer det faktiskt i år, och precis som med Indianas äventyr så blev vi utan ett premiärdatum. Däremot fick vi se en massa gameplay och jag står fast vid att det ser spelmässigt väldigt underhållande ut. Det har väldigt flytande strider och flera sekvenser som nästan för tankarna till Lara Crofts finaste stunder. Får Obsidian bara ihop detta med en bra story så har rollspelsfans något att se fram emot, när det nu har premiär under året.
Dagens märkligaste utannonsering stod Rebellion för, de presenterade nämligen Atomfall, ett spel jag inte begrep just något av, undantaget att det tycks bli ett alternativt brittiskt universum komplett med mechs lantliga miljöer. Det har premiär under 2025, och jag gissar att det handlar om den andra halvan, för mycket såg ganska tidigt ut. Assassin's Creed Shadows visades också upp en snabbis och jag kan återigen konstatera att det ser väldigt påkostat ut, även om det inte riktigt tycks bli det genomjapanska äventyr jag hade hoppats på.
Detta följdes av en rejäl genomgång av Stalker 2: Heart of Chornobyl, vilket vid det här laget är runt två år försenat - något som till stor del givetvis beror på Rysslands krig. Hur som helst verkar vi ha ett direkt häpnadsväckande snyggt spel att se fram emot, där jag flera gånger bara satt och gapade. Blir det kul att spela och är hyggligt polerat så kommer premiären den 5 september vara lilla julafton för min egen del medan jag utforskar den förbjudna zonen.
Här dök till sist den nya Xbox-chefen Sarah Bond upp för att avrunda tillställningen. Hon sade bland annat återigen att Microsoft filar på nästa generations konsoler - men presenterade även tre nya Xbox-modeller. Xbox Series S släpps i en vit version med en terabyte stor hårddisk (fanns tidigare bara som svart), Xbox Series X kommer nu i ett heldigitalt vitt utförande med en terabyte stor hårddisk samt att det kommer en Special Edition av vanliga Xbox Series X med lite andra färgdetaljer samt två terabyte stor hårddisk. Bond hade dock en sista överraskning kvar...
Det hade på förhand ryktats vara dags för Gears 6 och även snackats om en remaster-samling av de gamla spelen. Men... det fanns några detaljer som alla källorna hade missat, för inget av detta var korrekt, och kanske hade information blandats ihop. Det som utannonserades var istället Gears of War: E-Day, en slags prequel där vi får följa planeten Seras fasansfulla förfall under Emergence Day, 14 år innan det första Gears of War.
Det betyder att vi återigen får röja runt med Marcus Fenix och Dom Santiago i ett äventyr som tycks bli mer skräckbetonat i linje med originalspelet. Trailern var in-engine (Unreal 5) och visade en blodtörstig strid mellan Marcus Fenix och en Locust som slutade precis så köttigt som fansen nog hoppades, ackompanjerad av en nytolkning av låten Mad World (vilken förknippas med serien ända sedan reklamen från 2006). När det faktiskt släpps vet vi däremot inte, vilket förmodligen i bästa fall betyder 2025.
Och med det avrundades årets Xbox Games Showcase, vilken jag vågar påstå var betydligt vassare än det mesta Microsoft visat tidigare. Game Pass kommer kort sagt vara rejält välfyllt framöver och det är riktigt många fina spel på gång nu när det verkar börja lossna för deras studios. Att Towerborne lös med sin frånvaro var väl det som förvånade mig mest, men då letar jag verkligen efter något att klaga på.
Och med det sagt, vad tyckte du själv var bäst av allt vi fick se?













