I den fluffiga och glada värld där man inte kan se en fiende så långt ögat når. En oas som man kan spendera timmar av fridfull miljö, lugn musik som stämningsfullt följer en när man vandrar runt på en avlägsen ö. Springer längs stigarna och odlar efter nöjets behag och försöker nöja de bybor som har sina små hus utplacerade. Att Disney Dreamlight Valley och Animal Crossing har slående likheter råder det inga tvivel om vi på Gamereactor tycker det är dags för en djupdykning i vart de skiljer sig och vem som egentligen har lyckats få till det bättre.
• Spelvärlden
Disney Dreamlight har en stor men låst värld som man kan öppna upp med tiden, det innebär att du har möjligheten att röra dig på rätt stora områden där de flesta byter klimat och utseende vilket ökar känslan av att man befinner sig i en magisk värld. Förutom den ö du befinner dig i kan du även öppna upp mindre världar för att hämta nya karaktärer. Du kan med enkelhet öppna upp inställningarna för att flytta på i princip allting som du har på kartan, hus, träd, bänkar med mera. Spelet är fortfarande under utveckling men än så länge kan man lägga stigar och ändra lite av marken men du kan inte göra omfattande förändringar i infrastrukturen. Animal Crossing börjar med att du får välja en ö utifrån några alternativ, du får en fast bas på ön och den går inte att göra större, det är även bara en typ av miljö på ön vilket ändrar sina färger och grödor efter årstiderna där olika växter florerar i rätt tid. Funktion för att flytta på bänkar och liknande finns men här måste man istället använda sin karaktär för att plocka upp och sedan välja den igen för att placera ut och hoppas det hamnar där man tänkt sig eller dra i den åt ett håll.
Du kan inte flytta några träd utan vill du flytta ett träd måste du först hugga ner den, ta bort stubben, plantera ett träd från frö och låta det växa upp. Om du vill flytta något hus så måste du först gå till Tom Nook och begära en flytt och den är inte gratis, du måste punga ut 30 000 av dina hårt intjänade Bells för att ha råd med lyxen att förflytta ditt hus och ännu dyrare om du vill flytta en av invåningarnas hus. Med andra ord så måste man vara noggrann med vart man väljer placera hus i Animal Crossing. Det som är lite unikt för Animal Crossing är möjligheten att ändra infrastrukturen på ön, du kan ta bort eller skapa små bäckar och lite annat smått och gott. Men om du vill bygga trappor eller en liten stig upp till övre ytor så måste du igen gå till Tom Nook och betala en hiskelig summa för att få lov att bygga en. Man kan ta båten eller flyget genom Dodo Airlines och besöka andra delar där du kan hämta nya resurser alternativt träffa nya bybor som du kan bjuda till din ö om du har en plats ledig, det är nämligen begränsat hur många man får lov att ha som bybor. Än så länge återstår det att se vad Dreamlight Valley har att erbjuda nu när hösten går över till vintern men utifrån vad man ser hittills så verkar den inte anpassa sig till säsongen så någon snö i spelet lär vi tyvärr nog inte uppleva.
Även om funktionen för att kunna bygga om sin ö, ändra på infrastrukturen och njuta av att göra snögubbar när det är vinter är en fantastisk spelmekanism så är det trots allt en trevligare upplevelse att kartan ändras utifrån vilken del du är i. Att springa runt bland samma träd och ingen förändring i miljön känns lite tråkigt i jämförelse med Dreamlight Valley där man under tiden som man springer runt och letar resurser möts av både träsk, snö, mörka och läskiga träd. Trots det saknar man ändå Isabelles sprudlande glada välkomnande när man går in i spelet. Vinnare: Disney Dreamlight Valley
• Story och karaktärer
Animal Crossing har en grundberättelse, du kommer till en ö, du namnger den och ska se till att bjuda in nya bybor och göra den till en femstjärnig ö om du har energi att göra det. Därifrån har du egentligen inget annat du behöver göra, du följer lite steg i början för att samla in insekter och fiskar, lämna in till Blathers som kommer spara det till din ö's egna museum. Det är mysigt att vandra runt där och det känns som en fröjd när man hittar något nytt dinosaurieskelett som de ännu inte har eller en insekt som Blathers fruktar men trots det låter bo i museet. Online kan man hitta utmaningar för att göra spelandet mer intressant, men utanför det så är det mest ändring av infrastruktur, tjäna pengar genom att sälja objekt och fylla upp sina Nook Miles+. Dreamlight Valley har däremot en grundberättelse, ett mål du måste uppnå och ju fler världar som öppnar sig desto mer utvecklas berättelsen. Det kommer bli spännande att se vart den hamnar framöver. Din karaktär utvecklas inte särskilt förutom att du kan levla upp för att inte din stamina ska ta slut, när den gör det är det bara att gå tillbaka till ditt hus eller äta lite. Det som är en stor skillnad till Animal Crossing är att man i Dreamlight Valley måste lära känna byborna och levla upp dem för att kunna utveckla berättelsen och låsa upp nya karaktärer. Man kan även ta med dem när man är ute och samlar in resurser och de kan hjälpa en att få en extra resurs om de har den egenskapen för det du samlar in. på så vis är det inte bara bybor som vandrar runt och lever sitt egna liv utan du interagerar med dem betydligt mer i jämförelse med Animal Crossing. Trots att spelet fortfarande är under utveckling så känns det ändå som att man för en berättelse vidare i Dreamlight Valley, det känns som att man har ett mål i den.
Vinnare: Disney Dreamlight Valley
• Spelmekanik
Animal Crossing har Nook Miles+, Dreamlight Valley har Dreamlight. Det är verkligen en slående likhet mellan dem, det enda de kunde gjort var att din karaktär i Dreamlight Valley hade en mobil så hade man kunnat ha samma app-funktion. Visst, du kan använda Nook Miles+ för att köpa saker medan man använder Dreamlights för att öppna upp stängda ytor, men hur man får dem är slående lika, vad sägs om att fånga tre fiskar, prata med en bybo, odla några pumpor eller varför inte plocka lite frukt och få en utmärkelse för att du plockat hundra frukter. Det är verkligen inget som sporrar fantasin, det är exakt samma spel i grunden. Båda använder sig av en arbetsbänk för att skapa diverse ting, en fördel Dreamlight Valley har där är att man kan ställa sig vid vilken bänk som helst och ändå komma åt hela sitt förråd av resurser varav man behöver ha det i fickan i Animal Crossing. Samma fenomen när man ska laga mat, i Dreamlight Valley kommer du åt allt och det som är lite mer spännande där är att du inte behöver lära dig recepten från någon annan för att tillaga det, du kan gissa vissa recept vilket både kan vara frustrerande och en fördel om du behöver ge en bybo en specifik måltid du inte vet hur man gör. Att kunna interagera med de olika årstiderna är ett stort plus för Animal Crossing men det räcker inte hela vägen, utåt sett ser det ut som att Disney verkar ha sett nackdelarna i Animal Crossing och sedan förbättrat dem vilket ger dem övertaget i denna kategori. Vinnare: Disney Dreamlight Valley
• Grafik och prestanda
Första gångerna som Dreamlight Valley startades upplevdes laddningstiderna extremt långsamma och dryga, det var enkelt att skylla på att det är under utveckling men har insett att laddningstiden är nästan likvärdig med Animal Crossing och frågan är om det möjligtvis är något med Nintendo Switch som är långsam i starten helt enkelt. Animal Crossing har starka ljusa färger som omger en av värme och glädje, gröna löv på träd och buskar. När man startar upp spelet i Oktober månad och inser att ännu en ny säsong har startat och möts istället av brun-gulfärgade höstfärger som omger en i spelet så kan man inte göra annat än att le. Förutom det så är där inte mycket man kan tala om grafiken i Animal Crossing då den är väldigt sparsam och minimalistisk. Gällande prestandan så flyter Animal Crossing utan några problem, Långsam start att få igång spelet men när du väl är inne och spelar är det liten betänketid när du passerar olika rum eller byggnader. Det är enkelt att nå de olika menyerna på de båda spelen. Även om Dreamlight Valley har en mycket mer imponerande detaljrik miljö så blir det nedsänkt enormt av sina problem med ständiga krascher, buggande karaktärer som fastnar på platsen eller står lutande i en 45-gradig vinkel för att spelet inte är färdigutvecklat ännu. Att röra sig mellan olika hus och rum är smärtsamt långsamt och ser man minsta tecken på att något börjar fastna så kan man räkna med att hela spelet har kraschat igen. På grund av att de valde släppa ut spelet när den fortfarande led av en hel del störningar så kan jag inte ge dem en vinst på denna rundan. Vinnare: Animal Crossing: New Horizon
• Användarvänlighet
Låt oss först tala om elefanten i rummet, kostnaden. Priset för att köpa ett nytt spel påverkar huruvida man har råd eller är villig att köpa det och där ligger Animal Crossing illa till, beroende på vart du köper det kan det kosta upp till 550 kr vilket är ett häftigt pris för ett spel. Dreamlight Valley däremot kostar just nu för early-access men kommer vara gratis i framtiden när det är färdigt att lanseras fullt ut. Dessutom har Dreamlight Valley en fördel gentemot sin motståndare och det är att den inte är låst till en konsol vilket Animal Crossing är hos Nintendo Switch. Att kunna spelas på flera konsoler som exempelvis Playstation, Nintendo Switch och PC är överlägset en bra strategi om du vill nå ut till många användare. Att inte vara bunden till en särskild konsol öppnar upp för både möjligheter och det betyder även att flera familjemedlemmar kan spela samtidigt på varsin enhet om möjligheten finns i hushållet. En extra bonus är att Dreamlight Valley har en sparfunktion som ger dig möjlighet att spara spelet över molnet och tanken är att du ska kunna sitta vid din PC och spela, sedan byta till exempelvis Nintendo Switch vid behov. Med andra ord så är mobiliteten mellan olika konsoler för samma sparfil väl anpassad utifrån ditt behov. Dock under early-access så behöver du betala spelet per konsol än så länge. Vinnare: Disney Dreamlight Valley
Total vinnare: Disney Dreamlight Valley