Svenska
Gamereactor
artiklar

Årets bästa film 2023

Även om nu Måns lobbade länge för att "det svenska mästerverket" Ett sista race skulle vinna titeln "Årets bästa film 2023" enligt oss på Gamereactor, lyckades vi andra rösta ned honom...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Årets bästa film 2023

(10) They Cloned Tyrone
They Cloned Tyrone var inte bara en av årets bästa rullar, det var också en av årets största överraskningar. För nog hade vi trott att det var gjort nu. Att 70-talet var klart, att "måndag hela veckan" var ett av de mest uttjatade koncepten inom film och att Jordan Peele hade ensamrätt på blaxploitation men icke. Här kom Juel Taylor och skrev oss på näsan med sitt ljuvligt nostalgiskt doftande gränsöverskridande actionmysterium som inte drog sig för att vara både absurd och kaxig. Allt från slapstick till klassisk skräck och sci-fi hanterades på ett ypperligt sätt för det är sällan man ser en sådan brokig blandning genrer lira så bra ihop som de gjorde här. Men det höll hela vägen och Taylor lyckades till och med kasta in en rejäl omgång popkulturella referenser som gjorde oss lyriska. Just när vi var beredda att ge upp på Netflix efter en successivt alltmer dalande kvalitet i utbudet så landade They Cloned Tyrone som en räddande ängel och vi började tro på livet igen.

Årets bästa film 2023

(09) The First Slam Dunk
Väldigt sällan släpps det tecknade långfilmer som lyckas skapa spänning, nerv, engagemang och framförallt anspela på starka känslor på det viset som historien om point guarden Ryota Miyagi gjorde under 2023. Manga-rullen The First Slam Dunk var en sanslöst fin överraskning för oss alla, den grep tag, slet med oss på en resa över basketplanen som vi aldrig lär glömma.

Detta är en annons:
Årets bästa film 2023

(08) The Holdovers
En livstrött, principfast surgubbe till internatskole-magister, en bortglömd före detta mönsterelev och en märkligt avig, ofta bisarr relation dem i mellan utgjorde själva grundstommen i Sideways-regissören Alexander Paynes härliga julfilm The Holdovers. Precis som i tidigare alster (framförallt Nebraska men även The Descendants) bjöd Payne på en avslaget skön, härligt knorrig och högoriginell berättelse om människor. Inte omständigheter, situationer eller dramatik - Men om människor och dess egenheter, förtjänster och brister.

Årets bästa film 2023

(07) Pojken och Hägern
Det tog ett tag för Hayao Miyazakis senaste animerade gåta att verkligen landa hos på redaktionen, men när vi väl hann smälta mästerregissörens psykologiska odyssé lamslog det oss med olika betydelser och budskap. Pojken och Hägern bjöd aldrig på några enkla svar eller någon tydlig berättarstruktur; istället välsignade kunggubben Miyazaki sina fans med fragment av sin eldiga skaparsjäl, en inblick i en gammal berättarmästares tankar och funderingar kring döden och arvet man lämnar efter sig. Det hjälpte dessutom att den drömska terapisessionen bars upp av magnifika animationer, sagolika vyer och hisnande Hisaishi-musik som fick oss att längta tillbaka till biografen för att drömma oss bort till, vad som mycket väl kan vara, Miyazakis sista film. Pojken och Hägern var med andra ord så Ghibliskt och Miyazakiskt det kunde bli.

Detta är en annons:
Årets bästa film 2023

(06) Talk to Me
Det har varit ett minst sagt skakigt år för oss stackars skräckentusiaster som periodvis tvingats vada genom direkt obscena mängder dynga för att nå fram till pärlorna. Så det är kanske inte speciellt förvånande då att årets absolut största och bästa överraskning i skräckgenren kom från två doldisar, ett radarpar från Youtube - som med sin förhållandevis simpla idé på egen hand blåste nytt liv i genren. Med fokus på manus snarare än spektakulära effekter och en knivskarp vision lyckades Talk to Me med det som så är få skräckfilmer förunnat. Att skrämma en vettlös på ett så där omskakande sätt så att man som åskådare bitvis kippar efter andan. Demoner och spöken må förvisso vara gammal skåpmat, men Talk To Me bevisade med sitt originella och rysliga manus att det fortfarande finns hopp för dessa odöda varelser i vad som inte bara en är fenomenal film utan även årets i särklass bästa skräckis.

Årets bästa film 2023

(05) Godzilla Minus One
Om många filmfanatiker drog slutsatsen att Godzilla minsann inte var deras grej efter att ha bevittnat Hollywoods kontinuerliga misshandel av den japanska maskoten... är det dags att tänka om. Med detsamma. För Godzilla Minus One - Tohos första Godzilla-rulle sedan tokhyllade Shin Godzilla - var inte bara en av årets häftigaste bioupplevelser, det råkade också vara den bästa Godzilla-filmen i följetongens fantastiska filmhistoria. Mycket beror såklart på det monstruösa effektarbetet bakom världens bästa skräcködla, men filmens hjärta hittade man hos de mänskliga karaktärerna; en aspekt som tidigare har slöat ner filmer, men som i denna destruktiva nytappning ger den gamla goda Godzilla-formulan en själ av sällan skådat slag. Bara filmens sista akt var så magisk att vi på redaktionen blev tårögda av renodlad eufori, vilket gjorde att den radioaktiva reptilen med lätthet kvalade in i årets topp fem bästa filmer.

Årets bästa film 2023

(04) Beau is Afraid
Ari Asters senaste alster var som många av hans tidigare kreationer en rejäl vattendelare. Grovt surrealistiskt, stundvis smärtsamt pretentiös och djupt ångestframkallande. Men också makalöst imponerande i sin förmåga att delikat dyka på djupet i de små detaljerna, Ett hypnotiskt förtrollande och skoningslöst konstverk som aldrig sparade in på sitt krut och lyckades förmedla en paradoxalt svettig blandning av skräck och komedi kryddat med olustiga sexuella undertoner. Sigmund Freud hade varit stolt och Aster bevisar återigen att han tveklöst är en av genrefilmernas okrönta mästare, med en olustig förmåga att provocera, chockera och kasta oss tittare ur balans.

Årets bästa film 2023

(03) Oppenheimer
Efter den kalkondoftande och obefogat överarbetade, röriga Tenet, en film som på många vis lyfte fram de absolut sämsta sidorna hos den annars så strålande Christopher Nolan. Så var det uppfriskande att se honom tillbaka i sitt esse med en av de kraftfullaste, känslomässigt förödande biografiska filmerna i mannaminne med Cillian Murphy i sitt livs roll. En olustig men för många antagligen välbehövlig tankeställare om de möjligheter till fruktansvärd förödelse som är blott några knapptryckningar bort för en handfull av världens ledare. Lika mycket psykologisk tragedi som klassisk Hollywood-biografi, utsökt genomförd med gastkramande detaljrikedom - pratigt, ja men också fylld av hjärta, värme och tekniskt spektakulär.

Årets bästa film 2023

(02) Killers of the Flower Moon
Det är sannerligen inte alla filmskapare som lyckas ro i land ett projekt som Killers of the Flower Moon. Ambitiöst var bara förnamnet när Martin Scorsese släppte sin andra mastodontfilm på kort tid. Skillnaden här var att The Irishman landade direkt på Netflix med nära till pausknappen medan Killers of the Flower Moon gick upp på bio för en tålmodig publik, där den som löste en biljett fick se något utöver det vanliga. En filmupplevelse från svunna tider och en ytterst välgjord sådan med tanke på det enorma antalet utmärkelser och hyllningar den redan har fått ta emot. Baserad på David Granns lika hyllade roman om seriemorden på ursprungsbefolkningen i 20-talets Oklahoma var Killers of the Flower Moon en mustig produktion som inte bara innehöll några av de bästa skådespelarinsatser vi har sett i modern tid utan också tog upp en på en lika viktig som obekväm sanning som få vågat vidröra. Den var smärtsam, betungande och hänsynslös. Samtidigt var det ett hantverk som inte kunde beskrivas som något annat än exceptionellt. En film där dramaturgi, berättelse, skådespeleri och fotografi hela tiden fick stå i fokus och efter tre och en halv timma i biofåtölj var vi både emotionellt dränerade och lyriska.

Årets bästa film 2023

Årets bästa film 2023:
(01) Past Lives
Finns själsfränder? Finns ödet? Kan man förlora något man aldrig riktigt hade? Det är stora frågor som ställs i en liten, kulturöverskridande film om den där förbaskade kärleken: denna mystiska, magnetiska kraft som sliter ut hjärtat ur bröstkorgen på både gott och ont. Past Lives är en koreansk-amerikansk samproduktion som smekte tittaren på dess tårfyllda kind med sin osentimentala berättelse om två barndomsvänner som upptäckte att de klickade mer än någonsin efter att ha byggt upp egna liv i två helt olika kontinenter. Tystnaden som uppstod mellan de fenomenala huvudrollsinnehavarna, det där osagda som aldrig vågade tränga fram, kärleksdikten som aldrig skrevs, sade mer än tusen ord och påminde oss om hur stark filmkonsten kan vara med så små och så få medel. Celine Song navigerade tittaren genom längtans och ångestens stormar på ett smärtsamt realistiskt vis, där vi som tittare ofta kunde spegla oss själva och våra gamla misstag hos det olycksaliga paret. Past Lives var den typ av film där de rinnande tårarna på riktigt brände huden; den var vacker, subtil, intim, känslig, verklig, uppriktig, trånande, tänkvärd och så nära perfektion man kan komma. Just därför hade vi Gamereactor inga som helst problem med att utse Past Lives till årets absolut bästa film.



Loading next content