Svenska
Gamereactor
artiklar

Årets ljud 2021

Vilka fem spel lät bäst under det gångna året? Vilken akustik regerade, vilka röstskådespelare presterade bäst? Här kommer årets bästa ljud 2021...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Årets ljud 2021

(5) Forza Horizon 5
Playground Games bestämde sig tidigt för att verkligen höja ribban för Forza Horizon 5 på alla plan. Att det är fullkomligt ursnyggt, vet vi redan, men faktum är att de även arbetade om ljudbilden helt, något som tog dem närmare tre år. De jagade rätt på massor av ikoniska kärror för att spela in alla aspekter av dem samt rände runt i Mexiko för att få en autentisk ljudbild. Det var självklart en svindyrt projekt, men idag kan den som verkligen kan bilar höra vilken kärra nyckeln vrids om i medan innanmätet skakas sönder av den maffiga ljudbilden. Väl spenderade pengar med andra ord, och äntligen lät bland annat de amerikanska V8:orna i denna spelserie precis lika bra som de gör i verkligheten.

Årets ljud 2021

(4) Hitman III
Danska IO Interactive är världsbäst på att bygga sandlådor till lönnmördande superagenter. En aspekt av deras spelföljetong Hitman som varit lika briljant är ljudet och designen bakom det. Denna gång har ljuden i världen blivit en viktig aspekt av mördandet. Läten, samtal och annat ger dig ledtrådar. Det kan vara dörrar som knakar när de öppnas eller en vakt som tappat något på golvet. De ljud som du behöver är alltid hörbara och distinkta. Det innebär att även om du kan höra vad som händer runtom på kartan beroende på plats så dränks inte essentiella ljuden bort. Allting från att kasta brandsläckare i huvudet på en vakt, till att slå någon medvetslös med en fryst fisk klädd som en clown, låter precis som du förväntar dig. En av de bättre nivåerna att illustrera detta för oss spelare är ett gammalt kraftverk i Tyskland, som gjorts om till en nattklubb. Denna nivå använder ljud på ett fantastiskt sätt. Trots dånande klubbmusik kan du ändå urskilja alla läten som är viktiga. Det är en svår balansgång för många utvecklare att lyckas bra med detta. Vi har nog alla spelat spel där någon pratar vid fel tillfälle på kartan och hela konversationen är svår att höra. Dessa problem existerar inte här. Kvaliteten på alla ljud är märkbart förbättrad sett till äldre titlar och det är en fröjd att lyssna som att spela. Hitman III kan också beskyllas för en mer minimalism och avskalad design på ljudet. Du hör havet, fotstegen i sanden och ett sällsynt ljuddämpat skott från mörkret. Enligt oss på Gamereactor har ljudmixen för spelserien aldrig låtit så här bra. Det är klass på ljudet och därför belönar vi detta med en fjärde plats på årets ljudlista.

Detta är en annons:
Årets ljud 2021

(3) Marvel's Guardians of the Galaxy
Alla som sett James Gunns två filmer om Marvels älskade rymdgäng vet att musiken är något som kommit att bli synonymt med dem. Till skillnad från utvecklarna av Marvel's Avengers var utvecklarna väl medvetna om vad fans ville ha av ett spel med Guardians of the Galaxy. Här spelar musiken en avgörande del och dess åttiotalsinspirerade ljudspår gjorde det omöjligt att inte digga loss under äventyret. Hur magiskt är det inte att dräpa rymdäckel till Rick Astleys Never "Gonna Give You Up" eller Bonnie Tylers "Holding Out for a Hero"? Lägg därtill starkt röstskådespeleri, grymma vapenljud och ett härligt nyskapat ljudspår... Vi vill själva spela mer bara när vi tänker tillbaka på det.

Årets ljud 2021

(2) Returnal
3D-ljud låter som en gimmick i marknadsföring men det är något som kan vara en enorm del av spelupplevelsen om man får chansen att prova och Returnal är ett spel som demonstrerar kvaliteten med Playstation 5 och maskinens Tempest Engine på bästa sätt. Den hotfulla världen omkring oss får ett nytt liv med detaljrikedom i ljudet få kan komma närheten av att klå. Det är ett spel som är värt att köpa vettiga hörlurar för, utan tvekan. 

Detta är en annons:
Årets ljud 2021

Årets bästa ljud 2021:
(1) Halo Infinite
Halo: Combat Evolved, Halo 2, Halo 3, Halo: Reach, Halo 4, Halo 5: Guardians... Bra spel, allihopa. Några av dem direkt enastående. Men att kalla ljudet i något av dem för branschledande, eller bäst i klassen - vore direkt lögnaktigt. Halo som spelserie har aldrig kunnat tävla med genregiganter som exempelvis Killzone eller framförallt Battlefield när det kommer till ljudbilden, fram till nu. Halo Infinite tar inte bara ett gigantiskt kliv framåt rent audiomässigt för spelserien, det fullkomligen förgör all tänkbar konkurrens från året som gått. Först och främst har vi vapnen i spelet som låter mustigt tungt, mekaniskt köttigt och explosivt på ett sätt som de aldrig tidigare gjort. Sen har vi musiken som låter sådär högupplöst och kristallklart som HD-audio gör, något som tillsammans med larvigt läcker akustik gör ljudbilden till årets främsta. Densiteten i spelvärldens alla olika material gör att akustiken i sig förändras beroende på omfång, distans, materialens hårdhet som vapenljuden studsar mot och i slutändan erbjuder världen på Zeta Halo så otroligt mycket atmosfär tack vare detta. Det är dessutom årets bästa spel sett till surround då panoreringar och separationen i ljudbilden i Halo Infinite briljerar, rakt igenom.



Loading next content