Gamereactor Årets Spel 2023:
Årets grafik
Årets karaktär
(5) EA Sports WRC
Trots vissa bekymmer med bristfälliga mängder reverb i avgasljudet i Codemasters första officiella WRC-titel (som snabbt patchades in och därmed fixades till) är det bara att konstatera att studion bakom Colin McRae Rally, Grid, Dirt samt F1-spelen huserar en ljuddivision som verkligen vet vad de pysslar med. Samtliga 78 bilars riktiga motorer mappades och spelades in med ett tiotal mikrofoner både utanför och inuti varje modell för att bygga en ljudbild som är rättvis mot den verkliga sportens mullrande, slamrande, vrålande maskinerotik.
(4) Alan Wake II
Om man i rollen som spelutvecklare avser att bygga atmosfärisk skräck, nerv och spänning är en lyckad ljudbild naturligtvis den allra viktigaste aspekten och detta tog såklart finska Max Payne-studion Remedy vara på i produktionen av Alan Wake II. Allt från de nattsvarta skogsbrynens olustiga susande till spökstadens obehagliga närvaro rent audiomässigt gav oss gåshud och att röster, vapenknallar och allt annat även de höll toppklass gör att Allan-Ballans andra omgång hamnar fyra på denna lista.
(3) Dead Space
När EA-ägda Motive Studio fick det hedervärda uppdraget att riva ned Visceral Games gamla skräckklassiker och bygga om rubbet i den svenskutvecklade Frostbite-motorn var ljudet naturligtvis en av huvudaspekterna. Dels för att skräckgenren förlitar sig på ljud mer än på det visuella, sett till atmosfär, ton och skrämselmoment men även för att originalspelet alltid hyllats för sitt fantastiska ljud. Dead Space (2023) var troget originalet rent ljudmässigt men förbättrade varenda liten aspekt och bjöd på rymd, omfång och dynamik som få andra spel under årets gång kunde konkurrera med.
(2) Hi-Fi Rush
Visst, det är såklart extra tacksamt en sån här gång för ett spel vars hela spelmekanik och inramning baseras på taktkänsla och musikalisk uppbyggnad, att nypa en plats på ljudlistan, men det är ju vad det är och Hi-Fi Rush var och förblir alldeles makalöst sett till hur bra det låter. Originellt, påhittigt, fantasifullt och väldigt dynamiskt är sättet som vi skulle vilja beskriva ljudet i det här spelet på.
Årets bästa ljud 2023:
(1) Avatar: Frontiers of Pandora
Med tanke på hur fasansfullt snyggt helsvenska Massive Entertainments haussade filmlicenstitel verkligen är, hade det verkligen inte varit det minsta märkligt om ljudet hade varit mediokert, som bäst. Det hade varit förlåtligt och kanske till och med logiskt, med tanke på att resurserna knappast varit oändliga under utveckling och med tanke på att en Malmö-studio i grunden inte borde kunna briljera inom varenda litet område. Men lika läckert rent visuellt som Pandora är i detta Crysis-doftande actionäventyr, lika bra låter allt som befolkat Camerons förlovade låtsasplanet. Ray tracing-ljud är inget vi är särskilt bortskämda med men Massive har byggt vidare på grundidéerna om dynamisk akustik från Battlefield: Bad Company och Crysis och erbjöd i slutändan ett ljud som med relativ enkelhet skåpade ut allt motstånd under det gångna året.