Någonstans i början av november förändrades stämningen här på Gamereactor. De vanligtvis så vänliga och inbjudande redaktionslokalerna förvandlades till arena för en kamp på liv och död. Pakter bildades, överenskommelser bröts och psykningar blev vardagsmat. Det tisslades och tasslades bakom hörn, kontorsstolar preparerades med häftstift och UMD-skivor med Fantastic Four limmades fast i den PSP som skulle användas i recensionssyfte.
Att vi överhuvudtaget fick någonting gjort alls under årets sista månader är ett under, med tanke på de usla arbetsförhållanden som rådde. "Varför?" kanske du frågar dig. Vad kan få vanligtvis så sansade och verbala individer att hänfalla till intrigmakeri och hot om kroppsaga? Jo, såklart: utnämnadet av årets spel.
2006 blev det år då den gamla konsolgenerationen slutligen somnade in. Xbox drog sina sista suckar redan i början av året och både Playstation 2 och Gamecube har egentligen bara enstaka dödsryckningar kvar innan de följer efter. Och det känns faktiskt skönt. För även om Sonys oförmåga att prångla ut blåa laserläsare lämnar oss utan Playstation 3 här i Europa har ändå majori-teten av de kommande fem årens storspelare presenterat sig och generationsskiftet känns snubblande nära. Att i det läget få oss alla att enas som redaktion och utse årets absoluta toppar och dalar har varit ett hästjobb.
Efter tre veckors total anarki gjorde vi dock ett gemensamt försök att på civiliserat och demokratiskt sätt sammanfatta året i kategorier och pallplatser. Mikael tjatade oavbrutet om World of Warcraft (i år också), Love ville ha med Osu! Tatakae! Ouendan trots att det bara finns utgivet i Japan och Petter har avfärdade alla andra förslag med "men Epics våldsorgie är ju så jävla mycket hårdare!". Med facit i hand känns dock ändå alla frakturer och blåmärken värda besväret. Här är den definitiva listan, lösningen på era frågor och svaren på era böner. Här är årets bästa spel 2006!
Lägg märke till att listan inte slaviskt följer de betyg som spelen belönats med i recensionerna utan istället omfattar hela redaktionens åsikter och smak. Om du vill läsa mer om ett visst spel är det bara att klicka på spelets titel, så hittar du recension, bilder och mer information.
1. Gears of War
Format: Xbox 360
Utvecklare: Epic Games
Utgivare: Microsoft
Våldsamt muskulösa, svårt ärrade och sammanbitna karlar som mumlar fram sina repliker istället för att tala normalt. Det blir lätt världens töntigaste grej i fel händer, men Epic och producenten Cliff Bleszinski vet precis hur man balanserar på gränsen.
Det gör Gears of War till en omåttligt cool upplevelse när Marcus Fenix och hans tappra män tar sig an Locust, den otäckaste fienden vi sett sedan Killzones Helghast-soldater. De spottar och svär och väser fram hur mycket hett bly fienden ska få smaka medan de med manliga tillhyggen såsom motorsågs-bajonetter och hagelbrakare fullständigt massakrerar motståndet.
Gears of War är det första spelet på marknaden som använder den omtalade Unreal 3-grafikmotorn, vilket syns ordentligt. Gears of War är nämligen löjligt snyggt, så snyggt att alla andra spel i år får ställa sig i skamvrån och så snyggt att vi tvivlar på att något kommer att matcha det under lång tid framöver. Vare sig man blickar ut över planeten Seras vackra, men krigshärjade, omgivningar eller letar sig fram långt under marken i mörka gruvor är allt oerhört läckert designat samt av yppersta tekniska klass.
Allt det här hade dock saknat betydelse om inte spelet i övrigt varit njutbart att spela. Men det är istället den starkaste punkten med Gears of War. Tack vare en superbt balanserad spelkontroll där man gör praktiskt taget allt utom att skjuta med A-knappen, kan huvudpersonen Marcus Fenix göra allt du sett coola actionhjältar göra på film. Att kasta sig mellan skydd, springa hopkrupen, slänga sig undan kulsvärmar eller sträcka upp handen bakom ett hinder och skjuta fienden i blindo går precis hur smidigt som helst.
Detta i kombination med fräsch bandesign, ett varierat koncept, bra skrämseleffekter och några av de mest sanslösa bossfighter vi varit med om gör Gears of War till en alldeles oförglömlig actionkaramell ingen spelare bör missa. Gears of War är nämligen larvigt bra och levererar på precis alla punkter. Så tack Epic för en fullständigt oförglömlig spelupplevelse som redan nu känns som en modern klassiker.
2. The Legend of Zelda: Twilight Princess
Format: Gamecube/Wii
Utvecklare: Nintendo
Utgivare: Nintendo
Att lova världen ett spel som över-träffar det tidlösa mästerverket The Legend of Zelda: Ocarina of Time är närmast likställt med att skjuta sig själv i örat med en hagelbrakare. Det kan liksom inte sluta bra. Här på redaktionen hade vi till och med en jourhavande psykolog på plats, ifall Link inte skulle leva upp till sin anrika stamtavla. För som alla vet leder höga förväntningar ofta till bittra besvikelser, fråga Sonic om ni inte annat.
Just därför blev vi så mycket mer imponerade. I ett läge där pressen är som störst presterar Nintendo inte bara ett helt underbart äventyr, de uppfyller även sina förhandslöften och ger oss det bästa Zelda-spelet i modern tid. Att The Legend of Zelda: Twilight Princess släpps simultant till både Gamecube och Wii med två helt olika spelkontrollsystem, där båda två fungerar klanderfritt, gör inte bedriften mindre.
Vid en första anblick kan Links äventyr ha svårt att hävda sig mot såväl Gears of War som Oblivion. Det har varken högupplöst grafik, nymodig fysikmotor, smaskigt onlineläge eller annat teknikgodis och på bild ser det helt enkelt inte särskilt imponerande ut. Stämningen som vilar över Hyrules solstänkta fält och mörka skrymslen är dock helt enkelt av det slag att när du väl upplevt den, vill du aldrig därifrån.
Midna blir din bästa polare, vargen blir ditt alter ego och den där helskumma clownen i neonrosa BH som sköter kanonen vid Lake Hylia blir... äh... din alldeles egna helskumma clown i neonrosa BH. För vad är väl en bumpmappad, högupplöst bal på slottet i jämförelse med en trogen häst, en rörelsekänslig pilbåge och ett gäng stryksugna gröna troll? The Legend of Zelda: Twilight Princess är magi i spelform, det är Nintendo när de är som allra bäst, ett äventyr som etsar sig fast i minnet för evigt.
3. The Elder Scrolls IV: Oblivion
Format: PC/Xbox 360
Utvecklare: Bethesda Softworks
Utgivare: Take Two
Bethesda har dominerat våra rollspelsupplevelser de senaste tio åren och Oblivion var ännu en strålande del i en fantas-tisk serie. Från de första stapplande stegen ut ur slottets kloaker till de avgörande striderna mot de inkräktande demoniska horderna kan spelet definieras med ett ord: storslaget.
Mer är någonsin satsade Bethesda på filmiska grepp, samtidigt som spelet behöll den traditionella friheten som låter oss spela precis som vi vill. Medan Mikael noggrannt tänkte igenom varje val och skapade en balanserad karaktär som är bra på allt gjorde Petter en nordisk barbar som brölande sprang runt och hackade skelett med dubbelyxan i högsta hugg, och Jonas höll främst till i städerna där han återupptog sitt livsmål att samla på sig spelets alla skedar och
lägga dem i en hög.
Att spelet inte sätter några som helst gränser är det mest geniala med Oblivion och att se slutscenerna behöver överhuvudtaget inte vara ett mål. Lika tillfredsställande är det att gå de lömska daedralordarnas ärenden för att få makt och rikedom, eller helt enkelt bara vandra runt i den oslagbart vackra naturen.
4. Shadow of the Colossus
Format: Playstation 2
Utvecklare: Team Ico
Utgivare: Sony
Den andliga föregångaren till Ico var precis lika genial som Fumito Uedas tidigare verk. Den desperata färden genom ett öde land för att besegra sexton till synes oskyldiga kolosser var en upplevelse som inte liknade något annat, och liksom Ico var Shadow of the Colossus ett spel som vidgar definitionen av vad ett spel kan erbjuda i form av känslor och inlevelse. Berättandet var lågmält men bitterljuvt och designen var lika unik som fantastisk, och dessutom hade spelet vansinnigt bra musik och maffigt ljud. In i det sista hoppades Mikael på att Zelda skulle försenas ytterligare en månad bara så att Shadow of the Colossus hade kunnat få en välförtjänt pallplats.
5. New Super Mario Bros.
Format: Nintendo DS
Utvecklare: Nintendo
Utgivare: Nintendo
Efter Marios ganska misslyckade semester slutade han helt med plattformande. Ja, ända tills Nintendo bestämde sig för att göra om allt från början och låta Mario återvända med en rejäl nystart på det han egentligen behärskar bäst, nämligen två dimensioner. Och även om namnet New Super Mario Bros är aningen missvisande med tanke på att allt är mer traditionellt än någonsin, så är spelet ett av de bästa plattformspel Mario någonsin varit med i. Och det säger inte lite. Nintendo nyttjade spelets polygoner till fullständigt enastående sinnrika banor med fantasifulla lösningar samt välavvägd svårighetsgrad. Har man inte kul med New Super Mario Bros är man förmodligen antagligen död eller en spelhatare. Ren magi, Nintendo.
6. Guitar Hero II
Format: Playstation 2
Utvecklare: Harmonix
Utgivare: Red Octane/Activision
Det är få spel förunnade att bli begrepp. Grand Theft Auto III blev det i början av årtusendet, World of Warcraft blev det några år senare och Wii är kanhända på god väg. För att väljas in i denna exklusiva måste spelet vara både lättillgängligt och djupt, tala till både initierade spelare som den stora massan. Inget titel under år 2006 uppfyllde dessa kriterier bättre än Guitar Hero. Själva var vi sålda redan vid de första riffen ur Symphony of Destruction, men det var inte förrän guragudar som Dragonforce, Anthrax och Megadeth erkände sin passion till Harmonix plastgitarrer som vi insåg att det var något verkligt stort i görningen. Då kom Guitar Hero II, med ännu fler låtar, ännu bättre tvåspelarmöjligheter och ett efterlängtat träningsläge, dessutom till ett lägre pris. Hela redaktionen ylade som Yngwie Malmsteen.
7. Company of Heroes
Format: PC
Utvecklare: Relic
Utgivare: THQ
Relic är stabila leverantörer av högkvalitativa strategispel. När de släppte Company of Heroes var våra förväntningar redan skyhöga. Men Relic levererade världsklass även den här gången och Company of Heroes infriade alla löften om en köttigt härlig strategiupplevelse. Grafiken är enastående med de helt förstörbara omgivningarna. Enheternas intelligens är utomordentlig och vi har redan givit det underbara ljudet en topplacering i år, men det är främst kartdesignen och de oerhört välbalanserade sidorna som är spelets riktiga styrka. Här har du, utan tvekan, årets bästa strategispel.
8. Pro Evolution Soccer 6
Format: Playstation 2
Utvecklare: Konami
Utgivare: Konami
Konami må ha slarvat en aning med Xbox 360-versionen av deras fotbollsepos, men Playstation 2-versionen var utan tvivel den mest polerade upplagan hittills och den fick Benke att sluta spela alla andra spel under en hel månad. Bollfysiken och animationerna nådde nya höjder samtidigt som den artificiella intelligensen hos både med- och motspelare skapar en realistisk illusion av en verklig fotbollsmatch. Det här är fotbollsspelet du absolut inte får missa och årets bästa sportspel alla kategorier.
9. Suikoden V
Format: Playstation 2
Utvecklare: Konami
Utgivare: Konami
Efter en frånvarande trea och en medelmåttig fyra var förväntningarna på del fem i Konamis strålande rollspelsserie enorma. Lyckligtvis bjöd spelet på allt det som fansen önskade sig och bevisade äntligen varför Suikoden är några av världens bästa rollspel. Med en gripande och spännande berättelse som kretsar kring en ung prins och hans drygt hundra kompanjoner fick Suikoden V oss att spela frenetiskt i flera veckor. Spelet bjöd på ett gammaldags men smidigt spelsystem som gjorde de hundratals striderna som är typiska för genren roliga och snabba, men det är främst de genomtänkta karaktärerna och en lysande dialog som gör spelet så bra.
10. Ghost Recon: Advanced Warfighter
Format: Xbox 360
Utvecklare: Ubisoft
Utgivare: Ubisoft
Under 2006 kom Tom Clancys spöken kom tillbaka med full kraft. Skärmbilderna vi fått se innan spelet släpptes var nästan för snygga för att vara sanna, men spelet höll vad det lovat och ett actionspel som verkligen andades "nästa generation" var ett faktum. Advanced Warfighter blandar en trovärdig bakgrundshistoria med ett visuellt inferno av snygga effekter. Spelet har en sammetslen kontroll och allt knyts samman till en av årets bästa actionupplevelser. Lägg till ett enastående samarbetsläge och en allmänt välskräddad onlineupplevelse så har du en stabil placering här på listan.
11. Call of Duty 3
Format: Xbox 360
Utvecklare: Treyarch
Utgivare: Activision
Bomber och granater, nu är nazisterna i full gång igen! Trots att vi vid det här laget är ganska trötta på att skjuta nazister (alla utom Petter och Jonas i alla fall) så kunde ingen av oss motstå det härliga smörgåsbord av ruskigt högt tempo, superb intensitet och grym variation som Treyarch erbjöd i det tredje Call of Duty-spelet. Visst, det fanns kanske lite för många buggar i Call of Duty 3 om vi ska vara hårda såhär i efterhand, men det förtog ändå inte den sanslöst härliga spelupplevelse som erbjöds.
12. GTR 2
Format: PC
Utvecklare: Simbin
Utgivare: 10tacle/Atari
Förutom Juiced är GTR 2 det racingspel som gått varmast på redaktionen de senaste tre åren. och detta trots att det släpptes för ynka fem månader sedan. Det må låta överdrivet - kanske till och med som ett rent påhitt - men sanningen är den att Petter och Martin kört minst tio varv GTR 2 om dagen sedan vi först fick förhandskoden tidigt i somras. Och de kör fortfarande, mot varandra. I jakt på hundradelar, stolthet och prestige. I jakt på att förbättra sina förmågor att välja ett ännu mer tidseffektivt spår. Allt för att i den digitala världen bli de racinggenier som de aldfrig kommer att kunna bli i verkligheten. Svenska Simbins andra simulatorspel var en förbättring av ett recept som varje motorsportgalen spelfanatiker föll pladask för. GTR 2 var bättre än GTR på samtliga punkter och ett tydligt bevis på att Simbin inte bara lyssnar på expertisen, alla konsulterna i FIA GT-cirkusen - utan även på oss spelare. För en bättre racingsimulator än GTR 2, är omöjligt att hitta.
13. NBA 2K7
Format: Xbox 360
Utvecklare: Visual Concepts
Utgivare: Take Two
2006 har varit ett mycket blekt år för TV-spelssporten, rent allmänt. Fifa, NHL, 2K-hockeyn och Smackdown vs Raw var alla halvljumma medelmåttor i år... och vi hade nästan gett upp hoppet då NBA 2K7 damp in genom brevinkastet. För även om Visual Concepts utvecklat strålande basketspel i sex års tid nu är årets upplaga den överlägset bästa och så nära perfekt spelbasket man överhuvudtaget kan komma. Fantastisk spelkontroll, grym artificiell intelligens och massor med innehåll fick redaktionens egen basketfreak att barikadera sig i spelrummet i två hela veckor utan varken mat eller sömn.
14. Splinter Cell: Double Agent
Format: PC/Xbox 360
Utvecklare: Ubisoft Shanghai
Utgivare: Ubisoft
Att Ubisoft visste vad de gjorde var det nog ingen som tvivlade på, men visst lät det helknäppt att den gamle superspionen Sam Fisher skulle extraknäcka som konfliktsökande terrorist. Trots att herr Fisher i mångt och mycket lämnade det gamla goda receptet ljudlöst smygande och komplett mörker, var det nya konceptet en riktig fullträff. Med mer action, eldstrider mitt på ljusa dagen och ett fenomenalt dubbelspel i bagaget, gjorde att det blev svårt att värja sig för Splinter Cell: Double Agent. Ett fenomenalt äventyr som ackompanjerades av ett minst lika bra flerspelarläge gjorde att vi alla ville bli dubbelspelande agenter på redaktionen.
15. Metroid Prime: Hunters
Format: Nintendo DS
Utvecklare: Nintendo
Utgivare: Nintendo
Många tvivlade på att Nintendo DS kunde bjuda på en riktigt njutbar förstapersonsupplevelse med dess tekniska begränsningar. Debatten dog dock ut fullständigt efter det suveräna Metroid Prime: Hunters, där stencoola prisjägarinnan Samus Aran ställdes inför sin kanske tuffaste uppgift. I kamp med sex andra råskinn jagade hon efter heliga artefakter med enorma krafter. För en hel månad pensionerade redaktionen övriga konsolparken och spenderade all ledig tid med brutala dödsmatcher mot varandra i vad som är en förstapersonsupplevelse värdig de fläskigaste hemdatorerna. Mycket imponerande, minst sagt.
16. Black
Format: Playstation 2/Xbox
Utvecklare: Criterion
Utgivare: EA
Hemlighetsmakeriet hade varit stort, men när det väl kom, slog Black genom med besked. Tack vare sig briljanta grafikteknologi lyckades Criterion än en gång leverera ett läskigt vackert spel, som dessutom fylldes till bredden med svettig råaction. Jakten på ett gäng vapensmugglare gav oss ett av de snyggaste spelen från förra generationens maskiner, och tempot är alltid friskt med massor av fiender och ett konstant effektregn. Det är i stort sett omöjligt att inte älska Black, ett av genrens absoluta riktmärken på senare år.
17. Football Manager 2007
Format: PC
Utvecklare: Sports Interactive
Utgivare: Sega
Sports Interactive fortsätter att förbättra och fila på sitt underbart detaljerade och plågsamt realistiska fotbollsmanagerspel. Årets upplaga bjöd på förbättrad mediakommunikation, ett helt nytt system för "feeder"-klubbar, bättre scoutning och mycket mycket mer. De svenska klubbarna var bättre avbildade och som helhet har numera Sega-ägda Sports Interactive skapat det bästa spelet hittills i genren och ett måste för att fotbollstokiga datorägare.
18. Loco Roco
Format: PSP
Utvecklare: Sony
Utgivare: Sony
Med en unik kontroll och en lika unik design fick Loco Roco våra iskalla Gears of War-hjärtan att smälta under sommaren. De små sjungande blobbarna i kulörta färger rullade fram genom mysiga plattformsvärldar och roade mest för stunden, samtidigt som några av oss ägnade timtals åt att hitta varje liten röd frukt på de mest bisarra platserna. Det går inte att förhålla sig neutral till Loco Roco. Antingen älskar man det eller också hatar man det, men i så fall är man också en ond, ond människa.
19. Canis Canem Edit
Format: Playstation 2
Utvecklare: Rockstar
Utgivare: Rockstar
Efter en skickligt orkestrerad mediahysteri släppte Rockstar ett äventyr som kan mäta sig med Grand Theft Auto-spelen. Men inte i våld och mord, utan i frihet och variation. För trots att det handlar om en lagom svart satir där Jimmy Hopkins hamnar på den mest pennalistiska institution vi har sett sedan Jack Nicholson spelade dåre ligger fokus ändå på att själv utforma sin berättelse och hjälpa Jimmy ur sin svåra situation. Med mängder av omväxlande spelmoment och en stundtals genial handling med utmärkta karaktärer blev Canis Canem Edit, kanske något överraskande, ett riktigt bra spel.
20. Psychonauts
Format: Xbox
Utvecklare: Double Fine
Utgivare: Majesco/THQ
Psychonauts var ett läroboksexempel på att det fortfarande finns gott om originalitet och kreativitetsglädje kvar inom TV-spelsindustrin. Tim Schafer visade åter igen att han är en magiker när det kommer till spelskapande, för den lille utstötte Raz plattformsäventyr som aspirerande psychonaut var helt fantastiskt knasigt. Det var ju trots allt virrigheten, designen och de rappa ordlekarna under besöken inuti flera skruvade hjärnkontor som fick oss på fall. Vi på redaktionen skrattade tills vi grät och blev övertygade freudianer på köpet.
21. Daxter
Format: PSP
Utvecklare: Ready at Dawn
Utgivare: Sony
När Naughty Dog var upptagna med att skapa Jak X och framtida Playstation 3-projekt var det avhopparna hos Ready at Dawn som fick uppdraget att göra det första "Jak"-spelet till PSP. Men istället för göra ännu ett spel med den bockskäggsprydde Jak så fick den lille vesslan Daxter ta sig an huvudrollen. Daxter är ett fantastiskt plattformsspel, så är det bara. Med otrolig grafik, härlig dialog, varierande spelsätt och minst lika varierande omgivningar har Ready at Dawn lyckats få till en riktig pärla. Oavsett om du gillar plattformsspel eller ej bör du titta närmare på Daxter. Du kommer inte att bli besviken!
22. Dead or Alive 4
Format: Xbox 360
Utvecklare: Team Ninja
Utgivare: Tecmo
Efter de första bilderna av Dead or Alive 4 blev vi oroliga. Visst, spelet såg bra ut, men inget Team Ninja-spel till Xbox hade fått lägre än 10 av 10 i grafikbetyg och det var det inte tal om i detta fall. Men vi hann knappt starta upp spelet innan ett behagligt lugn kom tillbaka, för Team Ninja hade inte tappat stinget utan snarare tvärtom. Dead or Alive 4 var balanserat in absurdum, hade långt mer genomtänkta attacker än något annat spel i genren, nyttjade omgivningarna fult ut och hade ett suveränt Xbox Live-stöd. Allt detta utan att någonsin tulla på spelseriens kännetecken - nämligen (förutom Kasumis välfyllda behag) lättillgängligheten. Dead or Alive 4 är precis lika kul för den som aldrig spelat genren tidigare som det är för det hårdnackade proffsen och vi kan bara buga för producenten Tomonobu Itagaki som återigen levererat ett högkvalitativt slagsmålsspel.
23. Viva Piñata
Format: Xbox 360
Utvecklare: Rare
Utgivare: Microsoft
Petter (actiontörstande gaphals med stark förkärlek till blod, skägg, eld, maskingevär, snabba bilar och mördande monster) sattes på uppgiften att recensera årets kanske mest efterlängtade (tillsammans med Lego Star Wars II då möjligtvis) barntitel, Rares Viva Pinata. Många av oss andra på redaktionen hade nog förväntat oss att han skulle storma ut ur spelrummet bara efter några minuter med svordomar om allt för gälla färger eller allt för långsamma inlärningsmoment (eller avsaknad av maskingevär, eld, blod och skägg) - men så blev det inte. Där inne satt han, i dagar, och lallade på med sin trädgårdsspade som om han vore hypnotiserad. I dagsläget har han utlyst ett förbud som gör att vi andra inte får nämna det vi just berättar här, för någon, men om du lovar att inte berätta det vidare anser vi att det är helt okej att skvallra. För att omvända Petter från frustande skrikhals till helmysig trädgårdstomte - det finns det inte många spel i världen som klarar av.
24. Dreamfall: The Longest Journey
Format: PC, Xbox
Utvecklare: Funcom
Utgivare: Funcom
Äventyrsspel av den klassiska skolan växer inte direkt på träd. Därför mottog vi Dreamfall med varm famn och möttes av ett stort och påkostat äventyr med skön dialog och stämningsfull musik. Mest imponerande är nog hur tre olika berättelser vävdes ihop på ett trovärdigt sätt trots helt olika grafisk inramning. Få spel kan blanda framtid med både fantasy och skräckmoment utan att det hela blir rörigt, men här bidrar det bara till att föra handlingen framåt i en rask takt. Zoë Castillo är också en av årets trevligaste karaktärer som vi gärna skulle vilja se mer av på något sätt.
25. Dead Rising
Format: Xbox 360
Utvecklare: Capcom
Utgivare: Capcom
Franks dag började så bra. Ett anonymt samtal om ett superscoop som ledigt skulle ge honom Pulitzer-priset. Sedan han tagit sig till staden för scenariot, lilla sömniga Willamette, inser han dock att fått långt mer än han begärde. Nämligen en hel stad med zombies och ingen väg ut. Lyckligtvis tycks Frank ha kikat på fribrottning i sina dagar och sätter raskt igång med ett evigt slaktande av dessa arma odöda. Och som vi slaktade. Det slets av huvuden, kapades lemmar med katana, gjorde slarvsylta av liggande offer med motorgräsklippare, stympades med motorsåg och de som var riktigt svårövertalade fick en dos grovhagel. Monotont? Kanske. Men likt förbaskat så underbart skoj att Dead Rising framstår som en av årets klart bästa spelupplevelser.