Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

Hur mår egentligen EA?

EA startade sin bana med eminenta spel som idag betraktas som klassiker. Numera får de dock mest rubriker för nedlagda studios, spel som inte håller måttet och giriga mikrotransaktioner...

EA startade som bekant sin bana i spelvärlden på 80-talet och blev ganska snabbt en omtyckt utvecklare. Det var dock på 90-talet de fick sitt verkliga genombrott till framför allt Mega Drive som de fullkomligt dränkte i förstklassig underhållning. Vi snackar såklart om deras NHL-serie som nådde långt utanför den traditionella hockeypubliken, men även deras FIFA-spel, Madden-sviten, Desert Strike och om titlar som Road Rash.

När Playstation släpptes, hade EA satsat slantarna på egna konsolen 3DO, men ganska snart insåg de att Sonys format var framtiden och lämnade Segas Saturn, Nintendo 64 och egna 3DO för att fokusera på just Playstation. Ett genidrag och även här släppte de otaliga bra spel. Det var egentligen först med Dreamcast som EA började tappa lite i anseende för många spelare. Trots att EA blev stora på allvar tack vare Mega Drive och samarbetet med Sega, så ville de inte göra något med Dreamcast, och många menar att avsaknaden av deras sportspel rejält bidrog till att stjälpa konsolen.

Hur mår egentligen EA?
EA slog igenom på allvar med suveräna spel till framför allt Mega Drive.

Ironiskt nog ledde det till att Sega själva startade upp en sportspelsdivision kallad Visual Concepts som gav ut sportspel under vinjetten 2K. Idag har just 2K (som numera ägs av Take-Two efter att Sega lämnade konsoltillverkningen) kommit att slå EA på flera områden i sportvärlden, främst när det kommer till basket, men även WWE kontra UFC. Men efter att Dreamcast lanserades, kunde vi börja skönja detaljerna av ett annat EA.

När folk valde konkurrenternas sportspel istället för EA:s blev svaret inte att göra bättre sportspel, utan att köpa ensamrätten till alla viktiga licenser. Därmed har serier som NHL och Madden NFL i princip stagnerat eftersom alternativen försvann, där i synnerhet sistnämnda är en experimentverkstad utan dess like med mycket ojämn kvalitet. Hade de haft en konkurrens, hade de återigen fått finna sig förbisprungna. Förlorarna är vi spelare.

Under de första åren på 2000-talet, började de också lägga ner utvecklare, nästan till synes på löpande band, och att vissa var direkt heligförklarade spelade ingen roll. 2001 fick Bullfrog stryka på foten, 2003 försvann Westwood, 2004 rök Origin System, 2007 flög EA Chicago (före detta NuFX) all världens väg och 2009 lades Pandemic Studios ner. Det var inte konstigt att många oroade sig rejält när EA år 2007 meddelade att de skulle köpa upp Bioware, och 2008 uppdagades att EA försökt köpa upp hela Take-Two, vilket även det var en anledning till oro.

Hur mår egentligen EA?
Pandemic gjorde de båda hyllade originalspelen i Star Wars Battlefront-serien, men de köptes upp 2007 av EA och lades ner för gott två år senare.

För att göra en lång historia kort, och för att ta oss framåt lite snabbare, kan vi väl lugnt konstatera att EA inte gjort några underverk de senaste tio åren heller för att bli ett verkligt omtyckt företag inom spel-communityt. Tvärtom lyckades de både 2012 och 2013 koras till USA:s mest hatade företag. Nu tycker jag visserligen personligen att det är helt löjeväckande att företag som verkligen orsakar andra människors död och enorm miljöförstöring slipper undan den utmärkelsen, för att gamers anser att EA gör själlösa spel och agerar tveksamt på spelmarknaden - men det säger ändå något.

2013 meddelade för övrigt EA att de sin vana trogen köpt på sig en ny ensamrätt igen, denna gång på Star Wars. Under loppet av drygt sex år har det resulterat i två tämligen ljumma Star Wars Battlefront-spel från svenska Dice, och ingenting annat. De som klagade över EA:s ensamrätt har milt sagt fått vatten på sin kvarn, och om fyra år går licensen ut. Ta en seriös funderare... om Disney hade vetat att detta skulle bli resultatet, tror du att EA ens fått denna exklusivitet när den skrevs?

Hur mår egentligen EA?
Med Battlefield 4 visade Dice att de gör de kanske bästa militärskjutarna av alla, men sedan dess har spelen inte riktigt haft samma finish och kvalitet, samtidigt som Dice tappat oerhört mycket personal.

Det är nästan svårt att veta var man ska fortsätta när jag vill skriva om EA:s utveckling (eller kanske snarare förfall), men låt oss kika på svenska Dice, vilket är något av EA:s kronjuvel. Från att ha varit utvecklare av mycket uppskattade actionspel med absolut klassledande grafik och ljud samt tillverkare av grafikmotorer, har de gått till något betydligt mer ljummet. Battlefield-spelen säljer inte som förr och fingertoppskänslan tycks ha gått förlorad, samtidigt som Call of Duty tickar på.

Dice/EA-chefer som Patrick Bach och Patrick Söderlund har sedan länge hoppat av Dice och Dagens Industri skrev tidigare i år att runt 80 medarbetare lämnat studion senaste tiden. Exakt varför och var problemen ligger, vet jag inte, och jag tänkte heller inte spekulera i det. Men klart är att dunderutvecklaren Dice idag känns vingklippt och saknar den lyster de hade för bara något år sedan samt lär ha en lång tid tillbaka för att nå sin forna status bland världens spelare, vilket såklart känns väldigt trist.

Och de är inte den enda EA-utvecklaren som gått samma väg. Även Bioware får sägas ha tappat en hel del lyster. Även om de hade en miniskandal i och med slutet av Mass Effect 3, så fortsatte de vara otroligt omtyckta ända fram till år 2017. Då kom nämligen Mass Effect Andromeda. Spelet som folk bönat och bett om så länge. Det hade dock utvecklats av en annan studio än de som gjorde den älskade trilogin, och redan vid lanseringen small det till med fisljumma betyg och alldeles förödande kritik i sociala medier. Folk trodde knappt sina ögon när de såg det ofärdiga spelet med dess närmast humoristiskt livlösa karaktärer och skrattframkallande animationer.

Hur mår egentligen EA?
Anthem var inte ett uselt spel, men alldeles för innehållslöst och långt under vad man kunde förvänta sig från Bioware.

Och värre skulle det bli. Alla som satt och väntade på mer av det Bioware kanske var bäst i världen på - rollspel - skulle bli redigt överraskade när Anthem släpptes tidigare i år. Ett multiplayerspel som saknade egentligen allt Bioware var kända för och som också kändes mycket ljummet. Det hade dessutom sanslöst mycket mikrotransaktioner, något som även Dice senaste spel (Star Wars Battlefront II), var fullproppat av inför lansering.

I sistnämnda fallet hade det dessutom inslag av så kallad "pay to win", det vill säga möjligheten att betala för att få spelmässiga fördelar. Ett vanligt inslag i gratisspel, men på alla sätt och vis oacceptabelt i en fullpristitel. Sägas ska att kritiken mot just Star Wars Battlefront II var så svidande att EA tog bort alla mikrotransaktioner inför lanseringen, men greppet blev så omdiskuterat att det idag resulterat i att vissa länder totalförbjudit de så kallade loot-lådorna som ansågs vara en synnerligen smutsig del av spelet samt att det debatteras i ett flertal länder - inklusive Sverige. Och när man gör spel som frammanar lagstiftning mot girighet och oetiskt upplägg, är man faktiskt inte ute efter spelarnas bästa.

Men faktum är ju att detta på intet sätt är enda gången EA försökt sig på "pay to win". Deras sportspel, såsom FIFA (FUT-läget) och UFC 3, har sedan länge varit fullproppade med konceptet som leder till att folk hamnar i missbruk, barn övertrasserar föräldrars kreditkort - och framför allt gör spelet mindre roligt när den som har råd att slunga flest tusenlappar på sitt spel vinner.

Hur mår egentligen EA?
Ville du göra succé i UFC 3, gällde det att sitta med handkontrollen i ena handen och plånboken i den andra.

Även svenska Ghost Games senaste Need for Speed-spel var fullproppat med mikrotransaktioner. Det känns talande att den feature som det ofta snackas om först när nya EA-spel ska utannonseras nuförtiden, är det faktum att det saknas loot-lådor. Något som borde vara en självklarhet, har blivit ett försäljningsargument. Angående Ghost Games, kan man väl för övrigt även lugnt konstatera att de inte rosat världen med att ge spelarna vad de vill ha.

Deras spel har generellt fått mycket ljumma betyg, medan andra racingserier växer så det knakar. Och Burnout som en hel spelvärld bönar och ber om, det kunde man inte bry sig mindre om. Samma sak gäller för övrigt med Skate-serien och Fight Night. Hit kan vi även räkna Visceral Games tänkta Star Wars-spel som på förhand såg ut att bli precis vad utsvultna gamers hoppades på. Sony har med spel som Uncharted 4, God of War och Horizon: Zero Dawn visat att det finns en enorm marknad för bra singleplayer-spel, men EA lade ner utvecklingen och hela studion.

Idag är det framför allt Respawn Entertainment som är det mest omtyckta EA har i sitt stall. Deras Titanfall-spel har varit väldigt bra och Apex Legends är en makalös succé samt att kommande Star Wars Jedi: Fallen Order ser lovande ut. Dessutom har EA enligt uppgift varit väldigt bra mot mindre utvecklare, inte minst mot svenska Coldwood Interactive och deras Unravel-spel, men även mot Josef Fares studio Hazelight och deras spel Brothers: A Tale of Two Sons och A Way Out.

Hur mår egentligen EA?
Respawn Entertainment är EA:s idag överlägset mest populära utvecklare och att köpa upp dem var ett genidrag.

Nu tjänar såklart EA gott om pengar på sina sportspel, men de har all anledning att ändå vilja vara lite försiktiga. Även om insyn saknas annat än partiska röster, verkar det onekligen som att hanteringen av utvecklarna lämnat en del i övrigt att önska, och viljan att göra allt till live service-spel med loot-lådor har ofta helt klart fått gå före kvaliteten. Det behövs fler ben att stå på, och ett lojalt community är en bra grund när det blåser snålt.

Idag har EA inte så mycket av den varan som de kanske borde, och det vore önskvärt med ett lite mer lyhört företag som insåg att spelvärldens bästa även ligger i deras eget intresse. De skapade själv sin värste konkurrent 2K Sports genom att inte vilja jobba med Sega och de har nästan egenhändigt sett till att loot-lådor är på väg bort genom att helt enkelt gapa efter för mycket. Det känns som att det är det hög tid att börja vända skutan och faktiskt arbeta för spelarna igen.



Loading next content