Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

Årets Spel 2019

Det är dags. Äntligen. Gamereactor har nu korat det vi anser vara fjolårets tio bästa spel...

Årets Spel 2019

(10) Call of Duty: Mobile
Visst, vi fattade såklart att det skulle bli en braksuccé med tanke på hur det gått för bland annat PUBG Mobile och Fortnite till smartphones. Men det ska gudarna veta att det är långt ifrån detsamma som att spelen faktiskt är bra. Därför kom det som en smärre chock när vi började spela och insåg att kinesiska Tencent lyckats överföra precis det som gör Call of Duty så magiskt bra i multiplayer till smartphones. Det gick hela dagar när arbetet stod stilla på redaktionen (Jonas Mäki drack inte ens kaffe!) då krig pågick med dödlig prestige. Spelsystemet var makalöst välutvecklat in i minsta detalj, spelkontrollen satt som en smäck och grafiken var precis så bra att det hela tiden flöt perfekt. Att ha ett krig i fickan kan låta otrevligt, men det är det inte, det vet vi idag och vi är till och med beredda att (nästan) förlåta mikrotransaktionerna när det blev såhär makalöst bra.

Årets Spel 2019

(09) Assetto Corsa: Competizione
Okej... Okej. Det började ärligt talat inget vidare. Premiären, den 29:e maj i år, var något av ett fiasko. Kunos släppte ett ofärdigt spel och kallade det för "färdigt", vilket förvisso är übervanligt i dagens spelvärld, men ovanligt för att vara studion bakom Assetto, ett av tidernas mest välgjorda och polerade racingsimulatorer. Men under det kommande halvåret jobbade de racingtokiga italienarna febrilt för att reparera, uppdatera, polera och förfina ett spel som idag - i december - är magiskt bra. Snyggt som in i Norden, larvigt realistiskt, välfyllt, skickligt presenterat och ruskigt beroendeframkallande.

Årets Spel 2019

(08) Bloodstained: Ritual of the Night
Det tog dubbelt så lång tid som vi först hade hoppats, men till slut levererade Koji Igarashi precis vad han hade lovat: ett sprillans nytt Castlevania med precis allt som ett sådant ska innehålla förutom just namnet. Även om vi saknar Belmontarna och Alucard så är Bloodstained fullpackat med gotisk plattformsaction, grym kyrkorgelrock signerad Michiru Yamane, kreativa vapen, märklig humor och hemligheter i varenda rum. Igarashi är knappast den som nyskapar, men med det här spelet bevisar han att han fortfarande kan sätta ihop grymma spel och, framför allt, att gammal är äldst i den här genren.

Årets Spel 2019

(7) Apex Legends
Det kom som en blixt från klar himmel. Exakt i den stund alla siare högtidligt berättade att battle royale är över. Fortnite vann och inget annat kommer i närheten. Medan det förvisso fortfarande kommer att stämma att Fortnite är ett kapitel för sig släppte EA och Respawn Apex Legends och gjorde samtidigt ordentliga nålhopp på spelvärldens richterskala. Gratis att spela, välpolerat, genomtänkt och framförallt; superroligt. Apex Legends visade att studion som gav oss Titanfall verkligen behärskade flerspelaraspekten av förstapersonspel på allvar och att de kunde designa karaktärer som till och med kan få själva Blizzard att snegla avundsjukt.

Årets Spel 2019

(06) Disco Elysium
De grafiska trollkarlarna Robert Kurvitz och Aleksander Rostovs stilbildande rollspelschock känns inte riktigt som ett spel, om du frågar oss. Det känns inte som en film, heller. Eller som en kombination av de båda underhållningsformerna. Det känns under långa partier som något annat och även om Disco Elysium absolut innehöll en del problem, var det enligt oss här på Gamereactor ett av årets mest märkvärdiga releaser.

Årets Spel 2019

(05) The Legend of Zelda: Link's Awakening
Det började lite smått oroande med att Kim Orremark dök upp i vår gruppchatt på redaktionen varje dag för att lyriskt berätta att Link's Awakening fått honom att se ljuset. Vi känner ju denna härlige herre som redaktionens surgubbe, och trodde att han helt enkelt blivit svårt sjuk. Tills vi fick chansen att prova själva. Links underbara remake var som en välbehövlig vitamininjektion under den kalla, svenska hösten och vi klarade grotta efter grotta och besegrade boss efter boss - medan vi sakta insåg att herr Orremark hade haft alldeles rätt. Det är ju såhär en riktigt bra remake ska se ut och den kärlek och det arbete Nintendo lagt ner lyser igenom i precis varenda aspekt av äventyret. Om Link's Awakening var ett mästerverk redan när det släpptes, var detta ändå bättre. Och det säger en hel del.

Årets Spel 2019

(04) Fire Emblem: Three Houses
Vi var inte många på redaktionen som inför året trodde att Fire Emblem: Three Houses skulle vara med i diskussionen om årets spel när 2019 väl summeras. Men när vi för ett par veckor sedan började kivas om diverse spel var det aldrig någon tvekan om att denna ljuvliga strategiupplevelse skulle in på listan. Fire Emblem: Three Houses är långt ifrån det vackraste spelet i år, men i princip alla andra kategorier är det extremt svårslaget. Allt från den djupa spelmekaniken till den engagerande storyn och dess inspirerande karaktärer fick oss att investera mer i våra virtuella relationer än med dem omkring oss under sensommaren. Faktum är att Intelligent Systems senaste äventyr var något utöver det vanliga även med Japanska rollspelsmått. Den unika möjligheten att få samma historia berättad från tre helt säregna perspektiv omkullkastade våra förväntningar. Byleths eskapad är ett fängslade äventyr med sagolikt välgjorda strategibataljer som kan, och bör, upplevas minst tre gånger om. Vi må säga adjö till detta decennium, men ännu är vi inte riktigt redo att säga adjö till Fire Emblem: Three Houses då somliga av oss ser fram emot ytterligare en genomspelning med nästa hus. Således kliver detta medryckande drama rättvist upp på listans övre skikt och kniper en mycket ärofylld fjärdeplats.

Årets Spel 2019

(03) Sekiro: Shadows Die Twice
Det där utvecklargänget från Japan är rätt duktiga dom. From Software har trots allt knockat en hel spelvärld, ganska så bokstavligen, med utomordentliga spel vart om vartannat år. Sekiro: Shadows Die Twice var heller inget undantag utan bjöd oss på oförglömlig samurajaction i feodala Japan. Den ruggigt väldesignade världen med alla dess stygga, ökända bossar och fiender fängslade oss på redaktionen genom fler än en genomspelning. Men det som verkligen fick upplevelsen att sticka ut var den snuskigt välpolerade samt djupa spelmekaniken. Ihop med den arsenal av mobilitetsmöjligheter förgylldes varje actionsekvens som ständigt ställde vår skicklighet på prov. Att till slut, efter ett par dussin (hundra) försök, förinta fienden var inte endast ohyggligt tillfredsställande, utan fick oss även att känna oss coolare än Spindelmannen och sexigare än Marvin Gaye. Sekiro: Shadows Die Twice var helt enkelt ett kärleksbrev till alla oss fans som älskar den gallfeber endast ett From Software-lir kan ingjuta. Detta var en upplevelse som på sedvanligt maner lyckades röra om våra känslor ordentligt; fäller vi inte en tår till följd av uppgivelse gör vi det på grund av glädjeruset. Föga förvånansvärt kliver det således in på vår prominenta lista och vi ser redan fram emot From Softwares nästa underbart sadistiska spelupplevelse.

Årets Spel 2019

(02) Death Stranding
Vi hade verkligen ingen som helst aning om vad vi skulle vänta oss av Death Stranding innan det släpptes. Vi, och antagligen även ni läsare, fattade absolut noll om berättelsen men ganska snart efter att vi hade lagt våra labbar över spelet golvades vi åter igen av Hideo Kojima. Något som är ganska märkligt eftersom spelet i sig egentligen är ganska... tråkigt. Att frakta paket från plats A till B om och om igen är lika tråkigt som det låter, men på något vis är det också trollbindande. Vi ville alltid fortsätta upptäcka det dystopiska USA och se hur berättelsen utvecklar sig, och tack vare kontinuerliga uppgraderingar lyckades man få spelet att kännas fräschare för varje stund. Death Stranding är verkligen ett unikt spel som gör något som inget annat spel tidigare gjort och trots att vår inledning av denna hyllning kanske antyder motsatsen så är Death Stranding en otrolig resa att uppleva. Det är ett spel som inte kommer tilltala alla, men för oss är det en av årets starkaste upplevelser i spelform.

Årets Spel 2019

(01) Resident Evil 2 Remake
Att ta fram ett grundkoncept och lägga de största byggstenarna för en ny spelserie är något bland de mest tidskrävande och svåraste som en spelutvecklare överhuvudtaget gör. Visionen måste hålla och alla dina kollegor måste förstå, i bästa fall dela din fantasi. Från det perspektivet är det enklare att göra en nyversion på ett redan frammyntat spelkoncept, men å andra sidan har du inte bara en miljonstor publiks piskande raseri på nära håll, utan också deras nostalgiska minne och känslor för originalet som absolut inte får bli nedsvärtade. Vi har sett brakfina remakes under de gångna åren men med 2019 som signatur fick vi något alldeles speciellt fastsparkat på våra hornhinnor. Det kultklassiska snuthuset i Raccoon City är ett kärt minne för många av oss. Både lycka och fullständig fasa förknippas med platsen och Capcom lyckades i år att skrämma oss på samma sätt, på samma plats, på samma premisser, men i en modern tappning. Spelmotorn från Resident Evil 7 har uppdaterats något enormt och även om själva färgpaletten var något urvattnad så kan Resident Evil 2-remaken stoltsera med att vara något av årets snyggaste titlar men också den absolut bästa.

Skräckgenren är så lätt att sjabbla bort men utvecklarna lyckades leverera perfektion sett till hur vi konstant fick kontra ammunitionsbristen, skrikrusa förbi ett helt gäng med zombies för att sedan behöva vända tillbaka igen då Leon och Claires mycket begränsade fickor inte hade plats för den där nyckeln som vi verkligen behövde. De levande döda var så välgjorda, med övertygande röster, motion capture-animationer, köttigt lemkapade och bara helt fruktansvärda. Det räckte inte där dock. Mr. X, den ständigt vandrande giganten blev snabbt årets snackis med sina horribla ekande steg vilket lett till att om någon trampar för hårt i trapphuset så höjs pulsen på en majoritet av redaktionsmedlemmarna. Resident Evil 2 visade den vackraste av respekt för originalet, bjöd på rättvis och skitrolig skräckspelbarhet, och skrämde oss ärligt talat tårögda.

Hur ser din högst personliga topplista ut?



Loading next content