Svenska
Gamereactor
artiklar

Spelvärldens största uppköp

Så har Bethesda gått under klubban och ägs nu av Microsoft. Men var detta spelvärldens största uppköp, och vilka fler spektakulära sådana har gjorts...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Efter Microsofts uppmärksammade uppköp av ZeniMax, känns det på sin plats att kolla in tidigare spektakulära uppköp, där det vid en närmare granskning visar att det faktiskt funnits större. Just uppköp av utvecklare har länge varit en självklarhet i spelvärlden, vilket såklart inte är konstigt. Större företag vill givetvis anställa talang och se till att få ensamrätt till stora varumärken, dessutom ska man heller ej underskatta värdet i att konkurrenterna plötsligt inte får tillgång till spel i genrer de saknar.

Både Microsofts och Sonys ryggrad består av köpta studios, utan vilka de hade varit betydligt svagare. För Microsoft bland annat Mojang, Rare och Obsidian Entertainment, och för Sonys del Guerrilla, Naughty Dog och Insomniac Games - och även Nintendo har såklart köpt upp sin beskärda del utvecklare. Men som de flesta nog vet, är det långt ifrån alla uppköp som blivit lyckade. När det går snett, har företagen i bästa fall kunnat bryta sig loss och fortsätta fristående såsom Bungie (som lämnade Microsoft) och IO Interactive (som lämnade Square Enix). För de flesta går det inte så bra dock.

Spelvärldens största uppköp
Efter Microsofts ZeniMax-uppköp verkar det sannolikt att spel som Fallout, Elder Scrolls och kommande Starfield blir PC- och Xbox-exklusiva.

De större företagen har haft en närmast kolonial syn på sina uppköp och helt lyckats suga ur skaparglädjen från förvärven. Det har lett till tråkiga spel skapade för att vinstmaximera och kompetens som i rask takt flyr skeppet, för att sedan grunda mindre utvecklare som gör andliga uppföljare till spelen som en gång blev en framgångssaga för originalutvecklarna - och som gjorde att de köptes upp. Exemplen på sistnämnda är många, inte minst på Kickstarter dräller det av succéer från nygrundade studios med veteraner som äntligen får göra spelen de velat, men som utgivarna motarbetat.

Detta är en annons:

Och när spelen sedan inte säljer, eller utvecklingen av opersonliga fokusgruppstitlar går långsamt, så återstår bara nedläggning. Microsoft har bland annat Ensemble Studios, FASA Studio och Lionhead på sitt samvete medan Sony agerat bödlar för Evolution Studios, Psygnosis/Studio Liverpool och Zipper Interactive. Går vi in på exempelvis Activision och EA blir det snabbt ännu värre dock, och de har båda gjort flera spektakulära uppköp, för att förvånansvärt kort tid därefter lägga ner dem. Det inkluderar bland annat Pandemic som var den tidens största oberoende utvecklare i världen, och låg bakom succéer som Mercenaries: Playground of Destruction, Star Wars: Battlefront II och The Saboteur. De köptes upp 2007 i vad som var en av historiens då största uppköp, och lades ned för gott två år senare.

Spelvärldens största uppköp
Pandemic gjorde de bästa Star Wars Battlefront-spelen som blev monstersuccéer, men lades ner av EA bara två år efter uppköpet.

Idag verkar utgivarna lyckligtvis ha blivit bättre på att faktiskt ta tillvara på det som en gång gjorde att de faktiskt ville köpa en viss studio. Det vill säga inte lägga sig i för mycket i utvecklingen och inte skrämma bort kompetens. Sistnämnda sitter inte i väggarna, och det råder ingen brist på historier om utvecklare som hoppat av, grundat något eget och därefter gjort succé på nytt. Kolla bara på Infinity Ward-avhopparna som startade Respawn Entertainment eller Platinum Games.

Men vilka uppköp i spelvärlden är egentligen tidernas största? Det är som ovan nämnt alltså inte ZeniMax. Så är det Rare, är det Insomniac Games eller kanske EA:s uppköp av ovan nämnda Respawn Entertainment? Nej, alla dessa är visserligen stora, men faktumet är att ingen av dessa ens kvalificerar sig på topp tio. Här är listan över spelvärldens fem största uppköp innan ZeniMax, vilket jag tycker är intressant eftersom det visar var pengarna i spelvärlden finns (ledtråd; smartphones är inte oviktigt!).

Detta är en annons:
Spelvärldens största uppköp
Den utskällde Xbox-chefen Don Mattrick (till vänster) gick till Zynga, men blev bara kvar där i två år innan han tvingades lämna.

5. Zynga köper Peak Games - Det flög rejält under radarn i somras när spelhistoriens femte största affär blev av. Det var Zynga som slantade upp motsvarande $1,8 miljarder (runt 16 miljarder svenska kronor) för Istabul-baserade Peak Games. De ligger bakom toksuccéerna Toon Blast och Toy Blast och lär se till att Zynga fortsätter att ha ett fast grepp om spelmarknaden under överskådlig tid.

4. Facebook köper Oculus VR - År 2014 var det få saker som var så vanvettigt hett som virtual reality. Att det var framtiden, var i det närmaste självskrivet och den som antydde att det kunde röra sig om en fluga eller nischprodukt, ansågs vara bakåtsträvande. Facebok höll med och Zuckerberg slantade glatt upp $2,3 miljarder (drygt 20 miljarder svenska kronor). Sedan dess har det kallats för en tvivelaktig affär och intresset har helt klart mattats av, men Oculus lever fortfarande och satsar. Hur det hade gått utan Facebooks pengar, kan vi bara spekulera i.

Spelvärldens största uppköp
Markus "Motch" Persson twittrade att han ville sälja Minecraft och Microsoft slog till i en av historiens största spelaffärer.

3. Microsoft köper Mojang - Det var år 2014 som vi kunde läsa på Twitter att Xbox-chefen Phil Spencer och Markus "Notch" Person fikat ihop efter att sistnämnda Twittrat att han ville sälja Minecraft. Det ena ledde till det andra och snart stod det klart att Phil Spencer fått lov av Microsoft att göra spelvärldens dittills största uppköp. $2,5 miljarder (22 miljarder svenska kronor) gick kalaset loss på och gjorde Notch så rik att han budade ut Hollywoods absolut främsta elit och köpte en drömkåk i Los Angeles, varpå han mer eller mindre försvann. Minecraft har fortsatt växa och har nått runt en halv miljard spelare.

2. Activision köper King - King är listat som ett Malta-baserat företag, men faktum är att det faktiskt grundades i Sverige. Därmed är det alltså två av de dyraste objekten som någonsin sålts i spelvärlden som grundats här hemma i Svedala. Inte illa! King behöver väl knappast någon närmare förklaring mer än två ord; "Candy Crush". Det bör väl förklara det mesta och Activision pyntade villigt $5,9 miljarder kronor (52 miljarder svenska kronor) för King år 2015, och som jämförelse kan nämnas att Disney gav $4,04 miljarder (runt 36 miljarder svenska kronor) för Star Wars...

Spelvärldens största uppköp
Med spel som Clash of Clans och andra praktsuccéer, är finska SuperCell det högst värderade spelföretag som någonsin köpts upp.

1. Tencent köper Supercell - Låt oss fortsätta liknelsen med Star Wars. Kinesiska Tencent lade nämligen portmonnän på disken och räknade upp $8,6 miljarder (runt 76 miljarder svenska kronor) i omärkta sedlar för finska Supercell. OK, medger att det är inte säkert att det gick till exakt så, men beloppet stämmer och Supercell var alltså mer än dubbelt så dyrt som hela Star Wars. Men så fick ju Tencent übersuccéer som Clash of Clans, Clash Royale och Brawl Stars på köpet också. Trots de helt abnorma summorna pengar, så verkar det här ha varit en bra affär som sedan 2016 genererat miljontals dollar i intäkter varje dag.

För att summera, är ZeniMax-affären, som gick på $7,5 miljarder (runt 66 miljarder kronor) alltså spelhistoriens näst största affär någonsin. Hela tre av de sex största affärerna (inklusive den största) är knutna till sociala medier och/eller smartphones, vilket är något man bör minnas när allt fler vill bredda till dessa format. Ännu är såklart inte det sista uppköpet gjort, och sannolikt kommer något dyrare än SuperCell shoppas. Om det då blir Valve som går under klubban, kanske Ubisoft eller Take-Two, återstår att se.



Loading next content