
Den kanske största nyheten från Xbox Games Showcase i söndags var bekräftelsen att det faktiskt är en bärbar Xbox på väg i form av Xbox Ally (och storebror Xbox Ally X). Även om vi inte fick varken prislapp eller releasedatum, verkar de flesta imponerade av hårdvaran - sånär som på en detalj.
Somliga har uppmärksammat att skärmen är av LCD-modell snarare än OLED. Nu förklarar Whitson Gordon från ROG Ally-teamet (tack Pure Xbox) varför de fattade beslutet att satsa på LCD, och orsaken är lite mer komplex än väntat. Det visar sig nämligen att Variable Refresh Rate (VRR), vilket ger betydligt följsammare bild, inte hade kunnat implementerats på ett rimligt sätt med OLED:
"We did look at OLED again this year, we did some R&D and prototyping with OLED, but it's still not where we want it to be when we factor VRR into the mix. And we aren't willing to give up VRR, I'll draw that line in the sand right now. I am of the opinion that if a display doesn't have Variable Refresh Rate, it's not a gaming display in the year 2025.
And OLED with VRR right now draws significantly more power than the LCD that we're currently using on the Ally, and it costs more."
Just batteritiden har varit något tidigare ROG-enheter kritiserats för, och är tydligen något användare prioriterar. Det har tagits med i beräkningarna tillsammans med andra faktorer gamers tycker är särskilt viktiga på en bärbar spelenhet:
"It is very, very clear that when we look at what people want, they value a few things above all else right now. They want battery life, they want more performance and they want a better software experience. Those are by far the biggest pieces of feedback that we are still seeing on these devices, and so we put all of our efforts into those things this year."
Xbox Ally släpps sent i år, och vi återkommer givetvis när vi fått veta mer om den bärbara enheten och testat själva.