
Under de senaste åren har vi stött på ett nytt fenomen i spelvärlden som jag ofta väljer att referera till som öppna hemligheter. Då menar jag sådant som att vi långt innan Playstation 5 Pro ens var utannonserad visste i princip allt om den, och regelbundet skrev om den. På samma sätt har vi även arbetat med Switch 2, där vi länge vetat rubb och stubb om den, samtidigt som Nintendo låtsades som att det inte var något på väg.
Ett annat aktuellt exempel är den bärbara Xbox det länge ryktades om, och som även Microsoft antytt är på väg. Under gårdagskvällens Xbox Games Showcase var det äntligen dags att för första gången presentera denna enhet, som i många och mycket alltså varit en öppen hemlighet alla visste var på väg.
Det har tidigare snackat om att Microsoft skulle bygga en egen enhet, men den senaste tiden har det rapporterats att de senarelagt dessa planer för att istället fokusera på mjukvaran bakom systemet, i synnerhet sedan det uppmärksammades att Lenovo Go fick märkbar bättre prestanda när man installerade Steams operativsystem istället för Windows. Att därför satsa hårdare på ett så effektivt och smidigt Windows som möjligt, känns därför som helt rätt prio.
Därför var det främst inte en spelenhet skapad av Microsoft som utannonserades under gårdagen, utan en som tagits fram i samarbete med Asus, och som bygger på deras ruskigt fina Rog Ally-grund. Det nya formatet heter Xbox Ally och Xbox Ally X, där den sistnämnda är mer kraftfull - på samma premiss som Xbox Series X är mer kraftfull än sitt S-syskon.
Det är värt att nämna att enheterna i grund och botten är en slags dedikerad spel-PC, vilket betyder att det är PC-versionerna du kommer kunna ladda ner och spela snarare än ditt Xbox-bibliotek. Eftersom Microsofts titlar och även många tredjepart är så kallade "Play Anywhere" - i dagsläget över 1000 spel - och Game Pass stödjer både PC och Xbox så är skillnaden egentligen ganska liten, och vi vet sedan tidigare att Microsoft arbetar med att göra Xbox-spel bakåtkompatibla även till PC, men om det även kommer inkludera denna bärbara enhet är oklart (troligen gäller det endast nästa generations Xbox).
Det betyder att alla spel du köpt eller har via Game Pass som är "Play Anywhere" kommer fungera att ladda ner direkt när du startar din Xbox Ally senare i år. Du fortsätter med samma konto på samma sparfiler och utökar dina Achievements. Till detta har du Remote Play som gör att du kan streama dina spel till enheten var du än är i världen och Xbox Cloud Gaming för resten. Kort sagt ser det ut som att du kommer ha ett väldigt stort utbud spel som fungerar till din bärbara enhet redan från dag ett.
Så var är det då för prestanda i dessa båda enheter? Jo, både ser föredömligt fina ut, där båda Xbox Ally-modellerna är bestyckade med en 7″ FHD-skärm (120 Hz), ett 3,5mm Combo Audio Jack, en ergonomi som baseras på Xbox Series S/X-handkontroller och mäter 290,8 x 121,5 x 50,7mm. Därefter skiljer de sig något:
Därmed verkar det alltså som att vi kan se fram emot bärbara enheter som verkligen lever upp till att vara tvättäkta konsoler som bara råkar ha inbyggd skärm och är portabla. Åtminstone på pappret tycks Xbox Ally vara mer kraftfull än en Xbox Series S medan X är mer kraftfull än en Xbox Series X. Att avnjuta Elden Ring, Assassin's Creed Shadows eller The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered på badstranden kommer alltså vara fullt möjligt - med brasklappen att vi ännu inte vet hur länge batteriet kommer mäkta med när du spelar de mest krävande titlarna.
För min egen del ser jag nog mest fram emot att kunna ladda ner japanska rollspel och indies från Game Pass och spela på semestern, där det alltid finns ett evigt utbud att titlar att avnjuta. Men eftersom det är en PC, kommer det även gå att ladda ner spel från andra butiker än Microsofts såsom Epic Games Store och Steam, så det kommer även gå att spela väldigt mycket annat, rimligen inklusive sådant som Helldivers II och The Last of Us.
Jag utgår dock från att du inte kommer se dessa butiker per default när du startar din enhet. Microsoft levererar nämligen dedikerade Xbox-menyer, så den som inte vill se Windows behöver heller inte laborera med sådant. Enheten kan fungera exakt som en konsol för den som vill komplett med vanliga Xbox-knappar och till och med en dedikerad Xbox-hemknapp.
Xbox Ally-enheterna släpps senare i år, men vi har ännu inget datum att bjuda på och vi vet heller inte vad de ska kosta. Prestanda är dock inte gratis och som vi sett senaste tiden har hårdvara snarast blivit allt dyrare att köpa. En Switch 2 kostar som en jämförelse £395,99 / €469,99 utan Mario Kart World och i Sverige landade det på 6790 kronor. Att göra en rak jämförelse med ett PC-format är givetvis inte helt rättvisande, men att den mer kraftfulla enheten kommer landa norr om 10 000 kronor känns troligt, särskilt som Steam Deck-värstingen kostar så mycket.
Å andra sidan tror jag den billigare enheten kan komma att pressas i pris så långt det går, och kanske hamnar den i närheten av Switch 2 ändå. Microsoft har samarbetat med Roblox för att ha den första fullständiga och bärbara integrationen, vilket tyder på att de hoppas att yngre gamers ska vilja ha konsolen.
Hur mycket de räknar med att sälja av denna enhet vet jag såklart inte, men rimligen hoppas de på att kunna bredda marknaden något och framför allt få folk att spela lite mer än de gör idag. Eftersom det inte är ett eget format med unika titlar, finns heller inget behov av att sälja si eller så mycket för att den ska klara sig. Sannolikt är det en ganska nischad produkt, men någon miljon enheter borde de trots allt kunna kränga om det nya Xbox-systemet är smidigt och all mjukvara fungerar som förväntat.
Jag vet åtminstone att jag definitivt ska ha en. Det blir ett väldigt fint komplement till Switch 2, och att kunna spela exempelvis Borderlands 4, Final Fantasy VII: Remake Intergrade eller Stellar Blade även på resande fot eller liggandes i hängmattan utan att behöva göra avkall på prestanda lockar oerhört. Vi återkommer såklart när vi får se mer av vad denna enhet har att bjuda på.