Det har nu gått sju år sedan Star Wars Battlefront II släpptes och levererade en av de sämsta spellanseringarna någonsin. Dice och EA hade nämligen implementerat så kallat pay-to-win, och för att vara säker på att verkligen reta upp alla fanns även ett rejält loot-lådesystem att slunga pengar på. Kritiken var så våldsam att regeringar blandades in och vissa av dem bestämde sig för att förbjuda konceptet loot-lådor helt och hållet.
I ärlighetens namn hjälpte det heller inte att spelet knappast var det bästa. Mest kändes det som en direkt re-skin av Battlefield, där vapnen behövdes laddas om (ventileras) och de där usla Battledroids ("Roger-roger") kunde springa omkring i ilfart och rulla samt hoppa. Kort sagt framstod det som att Dice helt enkelt inte hade någon vidare koll på Star Wars. Detta manifesterades även i det faktum att de inkluderade svinstarka hjältar där en Greedo eller Han Solo plötsligt kunde komma galopperande över slagfälten på ett sätt som Darth Vader aldrig hade klarat av, samtidigt som de sköt ihjäl tjogvis med fiender. Och stormtrupperna sprang genomgående omkring utan hjälmar för att Dice/EA ville kunna sälja skin med olika ansikten - något som torpederade ganska precis all Star Wars-känsla.
Dessutom hade de gjort fullkomligt oanvändbara menyer och hittat på ett märkligt system där du inte fick spela med dina vänner, utan slumpades ihop med andra som sedan fick extra Battlepoints om ni höll ihop. Jag lirade kanske 200 matcher och körde inte en enda där min grupp faktiskt fungerade som en grupp. Det enda Dice åstadkom var att se till att splittra grupper för att på så sätt göra multiplayer tråkigare. Lägg till det att banorna ofta var dåligt utformade och aldrig riktigt användes utöver vissa choke-points.
Det här ledde till att spelets struktur gjordes om helt och hållet i en panikåtgärd efter all kritik som varit, och resultatet blev bättre än innan. Men inte tillräckligt mycket. Jag gav dock spelet en sjua när det begav sig, och den tycker jag står sig. Och det nådde dessutom en försäljning på över tio miljoner för flera år sedan, så intresset är stort för denna serie.
Därför känns det helt obegripligt att vi inte fått någon del tre. Antingen som ett fullprisspel (utan giriga mikrotransaktioner där spelet försämras för att kunna sälja mer), eller som free-to-play. Battlefront III behöver få kännas som Star Wars snarare än Battlefield, och istället för att försöka blanda allt borde de hålla sig till en specifik era, förslagsvis Clone Wars med dess jättelika strider, samt visa varumärket lite respekt. Kanske kunde Battledroids få vara många fler än rebellerna för att kompensera sin uselhet, eller varför inte bara satsa på battle royale på stora banor i Star Wars-miljöer?
Kritiken mot Star Wars Battlefront II, vars brister jag misstänker att EA hade en stor del i, var helt enkelt så våldsam att det helt dödade tanke på en förstapersonsskjutare baserad på George Lucas galax långt, långt borta - vilket är en smått bisarr tanke. För det är ju väldigt få licenser som är bättre lämpade för just förstapersonsaction än Star Wars. Det hade kunnat vara nästan vilken typ av förstapersonsaction som helst och ändå funkat. Från ett singleplayer-äventyr, till co-op eller full multiplayer-inriktning.
Eller varför inte satsa på battle royale. Kanske har Hutterna någon överlevnadstävling där folk släpps ned för att kriga mot varandra och siste man vinner, eller en massa prisjägare på jakt efter något riktigt dyrbart? Tänk er riktigt stora banor på ikoniska platser där 150 personer smyger runt och försöker överleva. Kanske kunde man krydda anrättningen genom att inkludera datorkontrollerade Javas, enstaka stormtrupper, monster eller annat på banorna som kan ge lite extra dimension åt överlevandet.
Nu har vi istället hamnat i sitsen att Star Wars-spel måste vara singleplayer och tredjeperson som i Lego Star Wars: The Skywalker Saga, Star Wars Jedi: Survivor och det kommande Star Wars Outlaws. Jag är förvisso tacksam att det kommer just singleplayer-spel och inte bara live-service, men tycker heller inte om att pendeln bara slår över åt ett håll - vilket jag misstänker är ett resultat av kritiken mot Battlefront II. Den var helt enkelt så häpnadsväckande kraftfull att en hel typ av spel bara försvann, och det är fullkomligt onödigt.
Intresset finns nämligen definitivt (som sagt över tio miljoner sålda exemplar av ett totalt ultrautskällt spel) och att det inte redan gjorts är direkt skamligt. Enda orsaken till att det inte blev en dundersuccé var Dice och EA:s girighet samt svaga förståelse för vad som gör Star Wars till just Star Wars. Förslagsvis dumpas Dice som utvecklare för att fokusera på Battlefield, medan Respawn Entertainment (som med Titanfall och Apex Legends visat att de kan scifi-multiplayer) tar över, och jag skulle heller inte ha något emot att Microsoft lät någon av sina Call of Duty-utvecklare göra ett Star Wars.
Det är verkligen dags. Det har som ovan nämnt alltså gått sju år sedan Star Wars Battlefront II släpptes och en av de bäst lämpade och mest självklara multiplayer-koncepten dog ut - och jag anser att det är helt i onödan.