Jag måste förmoda att Raven Software just nu sliter sitt hår. Det torde ligga stora tussar, kanske till och med hela frisyrer, på golvet hemma hos utvecklarna som under framförallt de senaste 16 månaderna gått från klarhet till klarhet i de allra flesta av de uppdateringar som gjorts i Call of Duty: Warzone. Black Ops 6: Warzone rullades ut ikväll, signerat systerstudion Treyarch, och det finns inget finare sätt att beskriva denna radikala omstöpning av battle royale-monoliten utan att vara falsk - än att kalla det för ett rekorderligt snedsteg.
Warzone har som vi alla vet genomgått flertalet skepnader och det var många som ogillade den "nya" inriktning som Infinity Ward och framförallt Raven tog när de designade grunden i det numer två år gamla Warzone 2.0. Borta var "fast twitch"-mekaniken från föregångaren. Istället fick vi ett spel med inventory-systemet delvis lånat från Escape From Tarkov, movement som andades Arma III korsat med Modern Warfare och en gigantisk ny karta vid namn Al-Mazra som bjöd på arkitektur och terräng som fansen aldrig tidigare sett. Warzone 2.0 var något annat än vad Warzone varit, vilket fick mången hardcore-spelare och högljudd streamer att gå i taket. Activision tappade spelare som menade att huvudpoängen med Warzone från första början var snabbt tempo, slide-cancels, sniping och solobaserat spel snarare än den "stacking" av squads som Al-Mazra ofta bjöd på.
Jag spelade aldrig särskilt mycket Warzone. Tre eller kanske fyra kvällar tillsammans med Gamereactor-redaktören Kim Orremark på Verdansk blev till tre eller fyra kvällar på Caldera, utan att känna något egentligt sug efter mer. För stort fokus på skräddarsydda perk-kedjor, OP-loadouts och den där "fast twitch"-grejen, gjorde att jag som nybörjare blev plöjd i ändalykten så pass hårt att det sved i veckor efteråt. Warzone 2.0 var min väg in i Activisions hyperpopulära onlinefest. Det gick långsammare, det fanns ett fokus på loot, treplates-västarna följde inte med vid det initiala fallskärmshoppet, XL-ryggsäckar och tung, mer långsam "movement" gjorde det till ett annat spel än vad det en gång var, som sagt. Jag kom in i det, lärde mig snabbt att älska Al-Mazra (underbart väldesignad battle royale-karta), inventory-systemet samt proximity-chatten som särskilt under spelets första levnadsår byggde förutsättningarna för en hel bunt otroligt dråpliga inslag och samtal med fiendelag.
Under 2023 och 2024 har Warzone (2.0) förändrats. Raven har lyssnat på spelarnas längtan efter samma rörelsemönster och springhastighet som i det första spelet, uppgraderat, tweakat, finjusterat och polerat fram en regelrätt diamant till gratisshooter som tack vare Vondel, Urzikstan och en uppgraderad Rebirth Island underhållit på kungliga premisser, särskilt under det senaste året. Det skick som jag personligen anser att Warzone var i igår, är det finaste skicket som det spelet någonsin befunnit sig i. Funktionsmässigt komplett, servermässigt stabilt, förhållandevis buggfritt, snyggt, actionfyllt, ombytligt och väldigt beroendeframkallande. Sen blev de torsdag. Torsdag den 14:e november 2024, och allting förändrades... Till det sämre.
Black Ops 6: Warzone har nu sedan 15:00 igår den 14:e byggt om spelet i grunden. Vilket jag som investerat över 1000 timmar i Ravens onlinelekstuga de senaste 24 månaderna, naturligtvis måste ifrågasätta. Varför i hela friden går man in och gör om allt, när spelet på slutet äntligen fungerat som det först var tänkt? Black Ops 6-uppdateringen har nu gjort om den grundläggande mekaniken och även om jag trodde att det skulle kännas precis som Omni-grejen i Black Ops 6: Multiplayer, gör det inte det - heller. Jag har under kvällen hoppat ned ett antal gånger på nya kartan Area 99 och har varje enskild gång slagits av hur bakvänt detta är. För det känns på alla sätt och vis som att Black Ops 6: Warzone är det äldre spelet, mossigt och segt - Medan Modern Warfare III: Warzone är det nya, moderna.
Jag rör mig segt som sirap. Omnimovement-gimmicken ställer i stort sett bara till det för mig då jag ska försöka undvika fiendeeld, råkar lägga mig ned och hasar mig liggande, bakåt, som en dumstrut. Loot-systemet känns segt, inte alls lika snärtigt och att plocka upp saker känns mer som det där slöa, trötta, lastgamla systemet i PUBG: Battlegrounds än något annat. Vapnen är nu färgkodade som i Fortnite vilket inte hör hemma i Warzone och alla perk-paket, lodouts samt vapenbyggen som gjorts i Modern Warfare III: Warzone - Har raderats. Den där nya animatonsgrejen som Treyarch stoppat in som gör att axlarna och därmed vapnet rör sig mycket mer när man springer är dessutom inget som hör hemma i Warzone, det segar ned och hamnar i vägen för effektivt kutande vilket man som utvecklare ändå måste känna, eller?
Utöver det ställer jag mig återigen supertveksam till de nya menyerna som känns som om de gjorts av människor som velat ändra något som verkligen fungerar, bara för ändrandets skull. Förändra för att förändra, inte för att förbättra - helt enkelt. Att lägga många, många miljoner dollar på att stöpa om dessa saker som redan fungerar suveränt väl - Måste väl ändå vara den mest effektiva formen av pengaslöseri, när man istället hade kunnat behålla Modern Warfare III: Warzone som det var och lagt all tid på två eller varför inte tre nya kartor, istället? Det är ju vad fansen ber om. En ny Resurgence-karta i klass med Vondel. En ny storkarta i klass med Al-Mazra. Inte ett helt omgjort movement-system som känns sirapssegt eller menyer som bara strular till varenda liten funktion.
Sen har vi det här med Treyarch och deras grafiker, som bevisligen är helt chanslösa mot de som arbetade med IW 9.0-motorn. Black Ops 6: Warzone och då primärt nya kartan Area99 (som bara är en utökad Nuketown där fantasibristen är kroniskt närvarande) ser ut som en tidig PS4-karta snarare än något som släppts i slutet av 2024. Det blir inte mycket bättre om vi kikar på ljudet, heller. Som också gjorts om helt i onödan. Chatten låter marginellt bättre med en mindre toppig och mindre reverb-fokuserad akustik medan spelet i sig låter avsevärt sämre än vad exempelvis Rebirth Island gjorde i Modern Warfare III: Warzone. Explosionerna är tunnare, fotstegen hörs sämre och det låter bara grötigt just nu.
Att jag är en smula chockerad och framförallt irriterad över hur Activision tagit något finpolerat, välfungerande, populärt och bevisligen väldigt bra och raserat det med massor och åter massor av skeva designbeslut - Undgår såklart ingen. Att man dessutom valt att radera Riot Shield som melee-vapen (helt) med motiveringen att det är ett "troll-vapen" är ju i det närmaste absurt. I ett lagbaserat battle royale-spel där det i mångt och mycket handlar om att spela strategiskt smart och tight för att kunna vinna i form av squads, är en riot shield och användningen av den naturligtvis inte mer "trolligt" än de perk-streak som nu finnes att bygga vilket gör en spelare med rätt kedja av specialuppgraderingar blir upp till tre gånger mer dödlig än någon utan.
Om det är något gång som begreppet "gör om, gör rätt" passar alldeles utmärkt, så är det här. Jag tror inte att jag sett en sån tondöv nedmontering av ett lysande, fungerande spel som denna på flera år.