
Ända sedan Clair Obscur: Expedition 33 först visades upp för dryga året sedan har gamers fascinerats av dess udda och fängslande koncept. Med ett samhälle uppdelat i fragment där människor dör vid en viss ålder, dömda av en mystisk figur kallad Paintress bjuds vi på ett upplägg utöver det vanliga.
Men enligt spelets huvudförfattare Jennifer Svedberg-Yen kunde berättelsen ha sett helt annorlunda ut. I en intervju hos TheGamer avslöjar hon att en tidig version innehöll både zombies och utomjordingar samt helt andra omgivningar:
"The gameplay would have been similar. But the story was completely different. It was set in a steampunk Victorian England with zombies, aliens, and various things."
Skaparen Guillaume Broche tyckte dock att det spåret inte riktigt höll. Efter ett samtal där investerare uppmuntrade honom att tänka större, bestämde han sig för att kasta hela konceptet i papperskorgen:
"Guillaume called me, and he's just like, 'Alright, reboot. We're starting from scratch'."
Resten är historia. Den färdiga versionen av Clair Obscur: Expedition 33 har hyllats för sin unika värld och berättelse - något som knappast hade varit möjligt om zombierna och utomjordingarna fått vara kvar. Spelet finns ute nu till PC, Playstation 5 och Xbox Series S/X (och det ingår även med Game Pass).