Svenska
Gamereactor
nyheter

Dataspelsbranchens representant: Nej till riktiga priser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Som vi rapporterade om för några dagar sedan kräver flera europeiska konsumentorganisationer att många av världens största företag inom spelbranchen ska börja visa riktiga priser inuti sina spel istället för virtuella valutor. Anledningen är att de anser att de virtuella valutorna vilseleder unga och får dem att spendera mer. De anmälda bolagen utgör spelbranschens absoluta jättar: EA, Epic Studios, Mojang Studios, Roblox Corporation, Activision Blizzard, Supercell och Ubisoft.

Att ändra från virtuella valutor till att visa priserna i spelarens nationella valuta säger Per Strömbäck dock nej till. Han är verksamhetsledare på Dataspelsbranchen som representerar de svenska spelföretagen. "Det kan ju störa spelupplevelsen" säger Strömbäck, och menar att det redan finns ett fullgott skydd för att barn inte ska kunna spendera obegränsat. "Man kan ställa in i förväg hur mycket man vill spendera, och man kan ångra sig och höra av sig till kundtjänst om man råkar göra det ändå. Man kan ha en intakt spelupplevelse och ändå bra skydd för spelare och föräldrar".

År 2020 genererade köp i spel mer än 50 miljarder USD globalt (cirka 525 miljarder svenska kronor), vilket utgjorde ungefär en fjärdedel av intäkterna på spelmarknaden, och spelindustrin tjänar mer pengar på köp inuti spel än vad film- och musikindustrin gör tillsammans. I Sverige spelar 8 av 10 barn datorspel, och bland barn mellan 9 och 12 år är det 61 procent som någon gång har köpt saker i ett spel.

Dataspelsbranchens representant: Nej till riktiga priser
Roblox är ett av de spel som har en virtuell valuta.


Loading next content