Svenska
Gamereactor
artiklar

Det var orimligt länge sedan sist

Det finns många etablerade spelserier vi fått vänta på en smärre evighet. Här är tio stycken vars senaste del kom för över tio år sedan...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det tar allt längre tid att utveckla storspel, vilka dessutom i allt högre grad förvandlas till ett slags levande plattform avsedda att underhålla oss under flera års tid. Att få vänta i alla fall fem år på en uppföljare är idag därför inget konstigt. Men... somliga serier tar betydligt längre tid på sig, trots att de är hyllade och har sålt bra.

Jag har här granskat tio serier (alltså inte enskilda spel, utan sådana som fått flera delar tidigare) som inte fått någon uppföljare på minst tio års tid, trots att de är flitigt efterfrågade av fansen. Tio år är otroligt lång tid idag, kolla bara på ditt eget liv så ser du antagligen hur radikalt annorlunda det var 2014. Med några få undantag är det tveksamt om vi någonsin kommer få återse dessa serier igen, vilket såklart känns bedrövligt tråkigt, och det är absolut hög tid.

Det var orimligt länge sedan sist

Bioshock / senaste delen var Bioshock Infinite från 2013
Japp, det har faktiskt gått hela elva år sedan Booker DeWitt och Elizabeth gick på äventyr ovan molnen i den fantastiska staden Columbia. Bara några år efter premiären hade försäljningen seglat förbi elva miljoner exemplar och hyllade omgångar DLC släpptes. Men sedan dess är allt vi sett från serien nyutgåvor. Ken Levine, som skapade första Bioshock och Infinite har sedan länge lämnat serien, som Take-Two dock tidigt fastslog skulle fortsätta (även Bioshock 2 släpptes utan Levines inblandning). Men ännu har vi inte fått se något från det mer än enstaka rykten.

Detta är en annons:
Det var orimligt länge sedan sist

Castlevania / senaste delen var Castlevania: Lords of Shadow 2 från 2014
Konami har som bekant inte varit sig lika på väldigt, väldigt länge. De verkar mest intresserade av ganska exakt allt annat än TV-spel. Castlevania-serien började misshandlas för länge sedan och efter Castlevania: Order of Ecclesia (av många betraktat som sista "riktiga" spelet i serien) från 2008 fick spanska Mercury Steam ta över med både tredimensionella och mer klassiska äventyr. Det fick Castlevania-legenden Koji Igarashi och valda medlemmar att lämna Konami för att istället skapa Bloodstained: Ritual of the Night, som såklart blev en succé - och Castlevania idag är mest synonymt med Netflix-serier.

Det var orimligt länge sedan sist

Crysis / senaste delen var Crysis 3 från 2013
Många spel på den här listan är storsäljare. Det kan man kanske inte kalla Crysis 3, som dock fortfarande var ett utmärkt spel med en spännande och kreativ värld. Möjligen att Crytechs många problem runt den här eran kan ha spillt över på hypen för Crysis 3, men även om det sålde mindre än beräknat, så borde inte proppen ha dragits ut så fullständigt för serien som absolut förtjänade ett bättre öde. Nu är ett fjärde Crysis äntligen på gång efter väldigt lång tid, och förhoppningsvis kommer spelarna ge det chansen och se till att vi får fortsätta röja runt i en av de gameplay-mässigt mest varierade förstapersonsskjutarna som finns.

Detta är en annons:
Det var orimligt länge sedan sist

Donkey Kong Country / senaste delen var Donkey Kong Country: Tropical Freeze från 2014
Efter att i ganska snabb takt ha släppt tre Donkey Kong Country-titlar till Super Nintendo, var det som att Nintendo inte längre visste vad de skulle göra med serien. Tillsammans med Rare försökte de sig på tre dimensioner i Donkey Kong 64 år 1999, men det skulle ta hela elva år innan de fattade att det här är en plattformsserie som funkar bäst i två svinsvåra dimensioner (där det nog spelade in att Rare gick till Microsoft) i och med släppet av Donkey Kong Country Returns. Bara fyra år senare kom sedan Donkey Kong Country: Tropical Freeze, varpå det tog tvärstopp igen. Och där är vi nu. Retro Studios jobbar på Metroid och när/om Donkey Kong Country återvänder, kan vi bara spekulera om.

Det var orimligt länge sedan sist

Duke Nukem / senaste delen var Duke Nukem Forever från 2011
Det var ett ganska sorgligt spel som Gearbox gav ut efter att ha köpt upp rättigheterna till den tidens mest utskrattade evighetsprojekt. Sanningen är dock att Duke Nukem Forever gavs ut 15 år efter släppet av Duke Nukem 3D, och nu har det alltså gått 13 år sedan lanseringen av just Forever. Vi är alltså till synes snart ikapp den enorma utvecklingstiden från föregångaren, men till skillnad från det spelet, så finns det inga pålitliga uppgifter nu om att det är fler spel på gång, och med tanke på att Embracer äger utvecklaren 3D Realms och Gearbox samt alla rättigheter så känns framtiden extremt osäker. Vilket är synd, det skulle vara befriande med en återkomst av ärkegrisen Duke Nukem i en ängslig tid.

Det var orimligt länge sedan sist

Infamous / senaste delen var Infamous: First Light från 2014
Det som initialt betraktades som en Sony-klon av Crackdown, förvaltades dock långt bättre och blev en superb serie som bjöd på många fina äventyr med absolut förstklassigt gameplay. Jag tror ärligt talat att jag ändå idag aldrig upplevt något mer spelmässigt kreativt i en öppen värld än Infamous: Second Son. Efter spelet gick Sucker Punch över till Ghost of Tsushima, och sedan dess har Infamous varit dött och begravet. Nu är det väl hög tid för mer av detta, eller vad säger ni?

Det var orimligt länge sedan sist

Metroid Prime / senaste delen var Metroid Prime 3: Corruption från 2007
"Men hallå, Metroid Prime: Federation Force kom 2016" ropar kanske någon här. Och det är ju helt rätt såklart, men det är så mycket spinoff att jag faktiskt inte räknar med det som en del av huvudserien eftersom det bara är namnet de har gemensamt. Och senaste delen i huvudserien var som bekant Metroid Prime 3: Corruption som lanserades för snart 20 år sedan. Efter del tre arbetade Retro Studios på Donkey Kong Country-serien, medan Bandai Namco skulle göra Metroid Prime 4. Det arbetet gick dock i stöpet och Retro Studios fick tillbaka ansvaret, och nu ska spelet vara på väg, sannolikt som en tidig titel till Switch efter orimligt lång väntan.

Det var orimligt länge sedan sist

Ninja Gaiden / senaste delen var Yaiba: Ninja Gaiden Z från 2014
Man kan naturligtvis argumentera för att Yaiba: Ninja Gaiden Z inte ens är en Ninja Gaiden-titel utan en helt frikopplad spinoff. Och så är det ju. Senaste ordinarie delen var faktiskt Ninja Gaiden 3 från 2012. Och det betyder att det nu gått tolv år sedan vi sist fick röja runt med Ryu Hayabusa. Att serien haft svårt att klara sig utan skaparen Tomonobu Itagaki är uppenbart, men efter det svaga tredje spelet i serien har Team Ninja förnyat sig och hittat nya vägar, och tiden är helt klart inne för ett nytt Ninja Gaiden med erfarenheterna från bland annat Nioh inbakade.

Det var orimligt länge sedan sist

Rayman / senaste delen var Rayman Legends från 2013
Rayman har bjudit på otaliga riktigt finuliga spel genom åren, oftast signerat Michel Ancel. Men efter att ha släppt Rayman Legends år 2013, ville han göra en uppföljare till Beyond Good & Evil, vilket förvandlades till ett evighetsprojekt, som han drog sig ur och lämnade branschen år 2020. Nu saknar alltså både Rayman och Beyond Good & Evil hans ledning och Ubisoft verkar helt ointresserade av att göra något nytt med Rayman. Om han ändå dyker upp, skulle jag tro att det blir som något helt orelaterat till mästerverken Rayman Origins och Legends, i värsta fall som free-to-play eller någon halvhjärtad 3D-satsning.

Det var orimligt länge sedan sist

Splinter Cell / senaste delen var Splinter Cell: Blacklist från 2013
Det känns halvt ofattbart att det gått hela elva år sedan Sam Fisher sist drog på episka äventyr. Mot slutet försökte Ubisoft modernisera serien och göra den mer i linje med deras andra spel, varpå fansen övergav projektet. Sedan dess har live service varit modellen för den franska giganten och där passar Splinter Cell inte riktigt in. När fansens tjatande till slut fick dem att bekräfta att Sam Fisher ska få göra comeback, så blir det dock i form av en remake av ettan, något som absolut känns trevligt, men även visar att Ubisoft fortfarande inte riktigt får denna utpräglade singplayer-serie att passa in i deras övriga utbud.



Loading next content